Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

En nyfiken fråga bara, är detta exempel på sådant du själv gör (dvs att du slutat/minskat flygresor, inte längre köper kaffe, alkohol m.m., äter efter säsong och köper mer närodlad mat och närproducerade, plastfria prylar), eller vad du tycker att andra i Sverige borde göra?
Ja det är sånt som jag slutat med. Jag köper närproducerat i så stor utsträckning som jag kan och det med plast är svårt men jag försöker. Jag har även investerat i solceller för att bli mer självförsörjande på el. Jag tycker bara att det är så stort fokus från regering på att subventionera elbilar och lägga mycket skatt på andra alternativ. Då blir man så påverkad men har inte så stor valmöjlighet att göra annorlunda.
 
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.
Är diesel stabilare i nysnö menar du? 😅
 
Elbilsmotorer går att göra mycket mer flexibla och starkare än dieselmotorer som behöver flytta kraften stora avstånd via axlar och kraftfördelningar (= del av vad som ger onödig tyngd). I en elbil kan man ta kraften där den behövs med mycket högre precision.

Utvecklingen har inte kommit så långt där än, men det satsas enormt och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer de gamla fyrhjulsdrivna dieslarna ses som dinosaurier. Alltså inte bara av bränsletypsskäl, utan av rena körbarhets- och körsäkerhetsskäl.
 
Ja det är sånt som jag slutat med. Jag köper närproducerat i så stor utsträckning som jag kan och det med plast är svårt men jag försöker. Jag har även investerat i solceller för att bli mer självförsörjande på el. Jag tycker bara att det är så stort fokus från regering på att subventionera elbilar och lägga mycket skatt på andra alternativ. Då blir man så påverkad men har inte så stor valmöjlighet att göra annorlunda.
Det verkar inte riktigt som om bilköparna håller med dig om att man inte har annat val än att köpa elbil. Elbilsförsäljningen ökar visserligen men flertalet bilar som säljs är fossildrivna.

Man kommer heller inte att fortsätta subventionera elbilar i all framtid. Stödet kommer att tas bort och någon from av vägskatt tas ut som ersättning för de skatter man förlorar när det gäller bensinförsäljning.
 
Ja det är sånt som jag slutat med. Jag köper närproducerat i så stor utsträckning som jag kan och det med plast är svårt men jag försöker. Jag har även investerat i solceller för att bli mer självförsörjande på el. Jag tycker bara att det är så stort fokus från regering på att subventionera elbilar och lägga mycket skatt på andra alternativ. Då blir man så påverkad men har inte så stor valmöjlighet att göra annorlunda.

Då förstår jag, men som andra också skrivit så är det, och behöver vara, fokus på många åtgärder. Det finns ingen enskild sak vi ska sluta med, eller en enskild sak alla ska välja, utan vi måste jobba brett och kraftfullt på många fronter samtidigt. Elbil är bara ett av många saker som innebär förändring.

Ja det är svårt att förändra, men det är nödvändigt att vi gör vad vi kan. Och det kan inte vara en förväntan att det av sig självt ska vara billigare, snabbare, enklare eller på annat sätt bekvämare för att vi ska välja det mer miljövänliga alternativet. Vi behöver bli bättre på att själva betala vad vår livsstil kostar, istället för att fortsätta skicka fakturan till andra.

Då behövs ibland hjälp av politiska styrmedel, annars fortsätter alla med sina gamla vanor och det som är billigast här och nu för en själv. Var glad att andra får incitament att driva på efterfrågan på elbilen, även om du inte har förutsättningar att stå först i kön. Att andra köper elbil gör att de blir bättre och billigare, och det kan du dra nytta av i framtiden.
 
Har ingen tidning själv men det körs ut av de som levererar alla tidningar här och det står antingen Early Bird eller PreMo på paketen.
På många håll på landsbygden, så finns inte längre något tidningsbud, utan dagstidningar distribueras med posten.

Det var ca 4-5 år sedan, som tidning med bud upphörde där just jag bor.
 
Finns ju gott om små gasolvärmare som är säkra att använda i små utrymmen så tekniskt sett är det ju bara att ha en sådan och ett kolmonoxidlarm i bilen på vintrarna även om jag gissar att inte så många tänker på det. Gissar att någon biltillverkare förr eller senare kommer på något tillbehör /lösning som kan ge kupévärme utan att tömma batteriet vid såna händelser.
Elbussar har diesel-värmare.
Hur svårt kan det vara?
 
I vårt hushåll har vi 2 bilar. När det var dags att byta den ena bilen förra året var valet på en elbil självklart för oss.
Vi laddar den nattetid hemma, vi har solpaneler på ena hustaket och den elen säljs för (dyrt) timpris dagtid, och på natten laddas bilen med "köpe-el" under de billigaste timmarna. En bra APP sköter det fint.
Vi kör 30-35 mil på en laddning beroende på vädret, det funkar bra för oss.
Den andra bilen vi har är en Subaru och den går så lite som möjligt, men är ett måste när jag drar hästsläpet tex.
Har fått ett antal frågor på hur jag vågar köra elbil på vintern: "hur tror du att du ska klara dig hem", "tänk om du hamnar i en bilkö pga trafikolycka".
Svaren är enkla, jag kör ju aldrig på marginalerna vad gäller batteriets laddning.
Och är del mkt snöigt/isigt så händer det att jag väljer Subban, inte för att den går på bensin, utan för att den är 4-hjulsdriven, det är inte el-bilen.
Och på frågan om jag skulle hamna i ett trafikolycke-stopp så brukar jag svara att en fossilbil som tuffat slut på drivmedel blir lika kall som en elbil utan sitt drivmedel.
 
I vårt hushåll har vi 2 bilar. När det var dags att byta den ena bilen förra året var valet på en elbil självklart för oss.
Vi laddar den nattetid hemma, vi har solpaneler på ena hustaket och den elen säljs för (dyrt) timpris dagtid, och på natten laddas bilen med "köpe-el" under de billigaste timmarna. En bra APP sköter det fint.
Vi kör 30-35 mil på en laddning beroende på vädret, det funkar bra för oss.
Den andra bilen vi har är en Subaru och den går så lite som möjligt, men är ett måste när jag drar hästsläpet tex.
Har fått ett antal frågor på hur jag vågar köra elbil på vintern: "hur tror du att du ska klara dig hem", "tänk om du hamnar i en bilkö pga trafikolycka".
Svaren är enkla, jag kör ju aldrig på marginalerna vad gäller batteriets laddning.
Och är del mkt snöigt/isigt så händer det att jag väljer Subban, inte för att den går på bensin, utan för att den är 4-hjulsdriven, det är inte el-bilen.
Och på frågan om jag skulle hamna i ett trafikolycke-stopp så brukar jag svara att en fossilbil som tuffat slut på drivmedel blir lika kall som en elbil utan sitt drivmedel.

Så härligt att ha ekonomi nog att känna att elbil är en självklarhet.
 
Elbilsmotorer går att göra mycket mer flexibla och starkare än dieselmotorer som behöver flytta kraften stora avstånd via axlar och kraftfördelningar (= del av vad som ger onödig tyngd). I en elbil kan man ta kraften där den behövs med mycket högre precision.
Just den biten tycker jag är intressant och jag hade stora förhoppningar på bl a Volvos C30-prototyp med fyra 400 Nm hjulmotorer och vad man skulle kunna uppnå ifråga om traction control mm. Uppenbarligen var konceptet inte riktigt flygfärdigt då för produktionsmodellen fick ju central elmotor, men det är ju femton år sedan den bilen utvecklades och jag känner fortfarande inte till någon serietillverkad elbil med hjulmotorer. Såvitt jag vet har alla mer eller mindre konventionell drivlina.

Sedan hade produktionsmodellen av C30 Electric ju en bensindriven (ok då, E85-driven) kupévärmare, det borde kunna vara gångbart även idag här i Norden - men är det någon serieproducerad elbil som har det idag?
 
Just den biten tycker jag är intressant och jag hade stora förhoppningar på bl a Volvos C30-prototyp med fyra 400 Nm hjulmotorer och vad man skulle kunna uppnå ifråga om traction control mm. Uppenbarligen var konceptet inte riktigt flygfärdigt då för produktionsmodellen fick ju central elmotor, men det är ju femton år sedan den bilen utvecklades och jag känner fortfarande inte till någon serietillverkad elbil med hjulmotorer. Såvitt jag vet har alla mer eller mindre konventionell drivlina.

Sedan hade produktionsmodellen av C30 Electric ju en bensindriven (ok då, E85-driven) kupévärmare, det borde kunna vara gångbart även idag här i Norden - men är det någon serieproducerad elbil som har det idag?

Det finns tekniska utmaningar att lösa - att flytta vikten till hjulen kräver mer fjädring exempelvis. Och lite nya tillförlitlighetsproblem.

Prognos just nu är 2023 för modeller i volym.
 
Det finns tekniska utmaningar att lösa - att flytta vikten till hjulen kräver mer fjädring exempelvis. Och lite nya tillförlitlighetsproblem.

Prognos just nu är 2023 för modeller i volym.
Där antar(!) jag att utmaningen i realiteten inte handlar om tekniken som sådan kring fjädringen - fjädringskomponenter med alla möjliga variabler är ju mer eller mindre hyllvara - utan att man precis som alla andra vill erbjuda elbilar med sportbilsprestanda och limousinkomfort, trots kanske dubblerad ofjädrad massa...? Så man måste ruva fram superultralätta fälgar, superultralätta bromskomponenter och superultralätta (läs: superultradyra) däck... för komforten släpper väl inte marknadsavdelningen på...
Men jättekul om det blir verklighet!
 
Senast ändrad:
Så härligt att ha ekonomi nog att känna att elbil är en självklarhet.
Det är väl perfekt att en del har råd med en ny elbil, då kommer det ut fler på begagnatmarknaden så småningom. När det gäller nybilsmarknaden så är det nog så att en elbil är billigare totalt sett med tanke på den låga körkostnaden, under förutsättning att det passar ens förutsättningar.
 
Det är väl perfekt att en del har råd med en ny elbil, då kommer det ut fler på begagnatmarknaden så småningom. När det gäller nybilsmarknaden så är det nog så att en elbil är billigare totalt sett med tanke på den låga körkostnaden, under förutsättning att det passar ens förutsättningar.

Man ska ha råd att köpa den också.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 111
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp