Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Rie

Trådstartare
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Mycket av problemen med just elbil är ju att man inte är van tänket. Det är skillnad dessutom från elbil till elbil som folk inte heller tänker på.

Sedan det där med att två bilar kör långt och ena kommer fram 3h innan säger ju precis inget alls. Det är ju samma om vi jämför en dieselbil med stor tank och en bensinare med liten tank där dieselbilen har farthållare och annat stöd där bensinaren inte har något alls. Det är ju fortfarande två bilar men med extremt olika förutsättningar.
 
Ja, det där är ett stort skäl till att skippa elbil än på länge.

Det kanske kommer en tid när det finns laddningsmöjligheter i samma omfattning som bensinmackar. Men dit är det långt.
Om jag fortfarande får kära bil när nuvarande dör så blir det (om ekonomin tillåter) en hybrid.
 
Mycket av problemen med just elbil är ju att man inte är van tänket. Det är skillnad dessutom från elbil till elbil som folk inte heller tänker på.

Sedan det där med att två bilar kör långt och ena kommer fram 3h innan säger ju precis inget alls. Det är ju samma om vi jämför en dieselbil med stor tank och en bensinare med liten tank där dieselbilen har farthållare och annat stöd där bensinaren inte har något alls. Det är ju fortfarande två bilar men med extremt olika förutsättningar.
Skillnaden i tänket är att det kan vara svårt att ladda efter vägen då det finns få laddstationer. En liten bensinare kan stanna överallt och det tar ett par minuter att tanka, att ladda tar betydligt längre tid och du kan vara tvungen att vänta länge medans andra laddar.
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.

Tja, vi körde till Spanien över Danmark, Tyskland och Frankrike, hem annan väg. Inga konstigheter alls. MEN det är en Tesla, d v s laddmöjligheterna är helt annorlunda.
 
Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Fast jag kan tänka att tre timmars extra restid kan vara ett rimligt pris att betala för ett fungerande klimat på lång sikt. Vi är rätt bortskämda med att allt ska gå snabbt och utan ansträngning i vår tid.

Om detta blir det nya normala kan vi vänja oss vid det, acceptera läget och planera annorlunda.
 
Suck! Jag är så less på snacket om elbilar att jag vill kräkas.
Hur kan man tro att alla i Sverige ska köra el bil, när vi inte ens har el till att TILLVERKA batterierna?
Nästa fråga är hur vi ska få matning till alla ställen, så att alla ska kunna ladda? Ska jag behöva stänga kyl och frys för att ladda bilen under natten.
Här i byn med ca 80 bofasta har vi inte matning på ledningarna för att vi alla ska kunna köra elbil....
Trots att vi har 3 vindkraftverk på närmsta berget.
Sedan ska vi inte prata om barnarbete och kobolt....

Jag är inte emot elbilar, men jag tror att vi måste börja i rätt ända. tex att ha möjlighet att producera elen som behövs...
Jag har 12 mil till en doktor och tandläkare, så jag är glad att slippa ladda efter vägen.
Slut på min delaktighet i klimatdiskutionen.

* Jenny * som helst åker Buick -58 som går på bensin....
 
Jag önskar att regeringen satsade på att bygga ut järnvägen och inte då för höghastighetståg mellan Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö utan för att få bort tunga godstransporter på vägarna och öka persontrafiken så färre behövde ta bilen långa sträckor och att det skulle vara ett billigt alternativ till både bil och flyg.
 
Suck! Jag är så less på snacket om elbilar att jag vill kräkas.
Hur kan man tro att alla i Sverige ska köra el bil, när vi inte ens har el till att TILLVERKA batterierna?
Nästa fråga är hur vi ska få matning till alla ställen, så att alla ska kunna ladda? Ska jag behöva stänga kyl och frys för att ladda bilen under natten.
Här i byn med ca 80 bofasta har vi inte matning på ledningarna för att vi alla ska kunna köra elbil....
Trots att vi har 3 vindkraftverk på närmsta berget.
Sedan ska vi inte prata om barnarbete och kobolt....

Jag är inte emot elbilar, men jag tror att vi måste börja i rätt ända. tex att ha möjlighet att producera elen som behövs...
Jag har 12 mil till en doktor och tandläkare, så jag är glad att slippa ladda efter vägen.
Slut på min delaktighet i klimatdiskutionen.

* Jenny * som helst åker Buick -58 som går på bensin....
Och vad tycker du är lösningen när oljan tar slut?
 
Jag bara älskar att köra elbil men har tyvärr ingen tillgång till någon just nu.
De så skojigt pigga vid rödljusen och skönt tysta när man står stilla.
Med solceller och tillhörande ackumulator så kommer de att kunna laddas med egenproducerad ström.
När jag har skaffat solceller så skall jag ha en elbil.
 
Jag önskar att regeringen satsade på att bygga ut järnvägen och inte då för höghastighetståg mellan Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö utan för att få bort tunga godstransporter på vägarna och öka persontrafiken så färre behövde ta bilen långa sträckor och att det skulle vara ett billigt alternativ till både bil och flyg.
Om man flyttar över persontrafik till höghastighetsbanor, frigörs mer plats för godståg på befintliga banor. Men jag är osäker på om godstransporter på räls kommer att bli mer lockande ändå, annat än skyhöga straffskatter på lastbilar.
 
Om man flyttar över persontrafik till höghastighetsbanor, frigörs mer plats för godståg på befintliga banor. Men jag är osäker på om godstransporter på räls kommer att bli mer lockande ändå, annat än skyhöga straffskatter på lastbilar.
Det går sedan 90-talet betydligt snabbare med X2000 mellan centrala Sthlm och centrala Gbg än att flyga via Arlanda - Landvetter, så jag förstår inte varför det skulle vara ett alternativ med höghastighetståg som kostar enorma summor jämfört med ytterligare utbyggnad av den vanligt trafiken?
 
Varför skulle du behöva ladda efter vägen?
De flesta elbilar går över 40 mil på en laddning.
https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rackviddstest-bade-sommar-och-vinter/

I 30 graders kyla? Knappast! Hur som helst har elbilen som finns i trakterna fått ladda innan hemfärd, å dom har bara 9 mil...

Vad händer när min bil börjar få slut el?
Ska jag ha ett par kliometer skarvsladd? Mil kanske? De är långt mellan gårdarna.
Hoppas dom är trevliga, i gården där vi får stopp...

Va jag menar är att el bilar inte passar alla... Å inte norrlands fjälltrakter. Inte än!
Men i en framtid kommer de funka.
Men jag är INTE emot elbilar.

OM Vi är beredd att producera all el i sverige.
De betyder utbyggnad av energikällor...

* Jenny *
 
Skillnaden i tänket är att det kan vara svårt att ladda efter vägen då det finns få laddstationer. En liten bensinare kan stanna överallt och det tar ett par minuter att tanka, att ladda tar betydligt längre tid och du kan vara tvungen att vänta länge medans andra laddar.
Eller där man kommer fram till en/flera trasiga laddare.

Om man kommer fram till upptagen laddare vet man ju inte hur länge den har stått där/behöver stå där. Kanske kör en sväng o fikar för att köra tillbaka och upptäcka att någon annan har hunnit ställa sig där.
Sambon har varit med om ovanstående flera gånger.
 
Suck! Jag är så less på snacket om elbilar att jag vill kräkas.
Hur kan man tro att alla i Sverige ska köra el bil, när vi inte ens har el till att TILLVERKA batterierna?
Nästa fråga är hur vi ska få matning till alla ställen, så att alla ska kunna ladda? Ska jag behöva stänga kyl och frys för att ladda bilen under natten.
Här i byn med ca 80 bofasta har vi inte matning på ledningarna för att vi alla ska kunna köra elbil....
Trots att vi har 3 vindkraftverk på närmsta berget.
Sedan ska vi inte prata om barnarbete och kobolt....

Jag är inte emot elbilar, men jag tror att vi måste börja i rätt ända. tex att ha möjlighet att producera elen som behövs...
Jag har 12 mil till en doktor och tandläkare, så jag är glad att slippa ladda efter vägen.
Slut på min delaktighet i klimatdiskutionen.

* Jenny * som helst åker Buick -58 som går på bensin....
Men vem tror det? Jag har aldrig sett det ens spekuleras i.

Däremot måste vi, med flera metoder, minska belastningen på miljön.

Inte genom att alla kör veteranbilar.
 
Eller där man kommer fram till en/flera trasiga laddare.

Om man kommer fram till upptagen laddare vet man ju inte hur länge den har stått där/behöver stå där. Kanske kör en sväng o fikar för att köra tillbaka och upptäcka att någon annan har hunnit ställa sig där.
Sambon har varit med om ovanstående flera gånger.
Har tre elbilar. Kört till Spanien. ALDRIG väntat på en laddare.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 111
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp