Täcka eller inte täcka

Tagliabue

Trådstartare
Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)

Står i valet och kvalet på när jag ska börja täcka min häst, jag vill helst inte behöva klippa honom i vinter men kommer han sätta mycket päls så måste jag klippa honom (starthäst som tränas hårt), stallet vi står i har tyvärr ingen möjlighet att byta täcken osv på morgon så han måste tyvärr gå ut i det täcket han har på sig inne .. dvs står han i fleece går han ut i fleece, står han i vinter så går han ut i vintertäcke.

Varför jag gärna inte vill klippa honom? Under ca 1½ års tid har han haft problem med något invärtes, troligast matavdelningen (svårt att gå upp i hull, tussig och ful i pälsen, oblank osv) men nu har han åtminstone blivit blank och fin i pälsen, lagt på sig en hel del och är riktigt fin. Har märkt att han börjar släppa sommarpälsen nu och min ponny har redan börjat sätta ordentligt med vinterpäls (tror dock detta beror på att hon haft en lindrigare fång och inte mår bra av att stå i liten hage och på väldigt strikt diet).

Han står ute från ca 6.00-18/19.00 på kvällarna, får ordentligt med hö har fortfarande gott om käk kvar i hagen. MEN jag vill gärna inte tvingas klippa honom i vinter, jag funderar dock på när jag bör börja täcka honom för att försöka undvika mkt päls sedan?

Är medveten om att solen och ljus påverkar pälssättningen, så att dra på honom ett täcke nu kan heller ej vara bra. Men det är trots allt närmare 5-10 grader på morgnarna, rått och kallt, ruggigt liksom. Dock brukar det bli finare väder fram mot dagarna och kvällarna.

SÅ, när ska jag täcka honom? Har att välja på regntäcke utan fodring, regntäcke med fleecefodring och vintertäcke .. men det väntar jag med ;)
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Om du inte vill att han sätter så mycket päls skulle jag nog råda dig att börja täcka redan nu. Börja med ofodrat regntäcke och sen kanske gå över på ett fodrat regntäcke när det blir kallare. Visst påverkar ljuset pälssättningen men givetvis även temperaturen. Ljus får han ju på resten av kroppen så att säga även om han har täcke på :)

Trist att de inte byter eller bara kan lägga på täcke när han går ut så att han slipper stå med inne övernatten...
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jag tycker att du skita lite i vad som blir praktiskt för dig och i stället tänka på vad som är bäst för hästen. :idea:

Om hästen har svårt att gå upp i vikt/hull så är det väl ingen större idé att han lägger energi på att hålla sig varm när han i stället kan lägga energi på att hålla sig rund/sund. Och en torr häst är en varm häst, så jag tycker absolut att hästen ska ha ett regntäcke på sig när det regnar (vilket det gör typ hela tiden).

Våra har gått ute dygnet runt fram till och med idag, och det var ganska många veckor sedan som det fortfarande var varmt och gosigt ute när det regnar ;) De har gått med ofodrade regntäcken på i hagen sedan mitten av augusti, när det har regnat och även på nätterna. Några av ponnyerna hos oss har också börjat sätta vinterpäls, och det är inte något konstigt med det, eftersom det har blivit ganska kallt och rått de senaste veckorna.

Jag tycker att du ska börja täcka redan nu, innan hästen har börjat sätta allt för mycket päls.
Köp ett ofodrat regntäcke, och ett med 300g-fyllning.
Alternativt att du köper två ofodrade regntäcken, och sedan ett stalltäcke i valfri tjocklek att ha under när det blir kallt.

Sedan har man täcke på hästen av andra skäl än att den ska hålla sig varm. Om du har en starthäst borde du vara intresserad av att hålla den fräsch i rygg- och rumpmuskulatur. En naken häst som står med rumpan mot regnet spänner sig väldigt mycket i onödan och kan bli både stel och muskelöm.
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jag tycker att du skita lite i vad som blir praktiskt för dig och i stället tänka på vad som är bäst för hästen. :idea:

Om hästen har svårt att gå upp i vikt/hull så är det väl ingen större idé att han lägger energi på att hålla sig varm när han i stället kan lägga energi på att hålla sig rund/sund. Och en torr häst är en varm häst, så jag tycker absolut att hästen ska ha ett regntäcke på sig när det regnar (vilket det gör typ hela tiden).

Våra har gått ute dygnet runt fram till och med idag, och det var ganska många veckor sedan som det fortfarande var varmt och gosigt ute när det regnar ;) De har gått med ofodrade regntäcken på i hagen sedan mitten av augusti, när det har regnat och även på nätterna. Några av ponnyerna hos oss har också börjat sätta vinterpäls, och det är inte något konstigt med det, eftersom det har blivit ganska kallt och rått de senaste veckorna.

Jag tycker att du ska börja täcka redan nu, innan hästen har börjat sätta allt för mycket päls.
Köp ett ofodrat regntäcke, och ett med 300g-fyllning.
Alternativt att du köper två ofodrade regntäcken, och sedan ett stalltäcke i valfri tjocklek att ha under när det blir kallt.

Sedan har man täcke på hästen av andra skäl än att den ska hålla sig varm. Om du har en starthäst borde du vara intresserad av att hålla den fräsch i rygg- och rumpmuskulatur. En naken häst som står med rumpan mot regnet spänner sig väldigt mycket i onödan och kan bli både stel och muskelöm.

Jag måste fråga vart du fick för dig att jag tänker på vad som är praktiskt för mig och inte för min häst? :o

Det är ju honom jag tänker på hela tiden, jag skiter väl i om jag får lägga på honom ett täcke eller inte, det jag funderade på var om jag inte stör de lilla solljus han får på sig och om det verkligen spelar någon roll nu in på hösten eller om det lika bra är att slänga på honom ett täcke. (Nu blev de rörigt igen :crazy: ).

Anledningen att jag inte vill klippa honom i vinter är att jag är orolig att störa hans pälsfällning, men om han blir långhårig måste jag ju givetvis klippa honom.

Tack för svar!
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jag kanske tolkade fel :o
I morgondimman verkade det som att det var besvärligt för dig att ha täcke på hästen, samtidigt som att det skulle vara besvärligt om han fick mycket päls. (Med tanke på hur regnet öser ner här flera dygn i sträck så kopplade jag snabbt in klart-hästen-ska-ha-täcke-på-hösten-perspektivet.)
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jaha :D Nej vi har haft fint väder här, lite rått på morgonen men det har inte regnat fören nu idag, då det har spöregnat hela dagen. Men nu står både ponnyn och starthästen med regntäcke.
 
Sv: Täcka eller inte täcka

lägg på ett ofodrat eller tunt fodrat regn täcke när det är kallt ute, min har ett fleece fodrat täcke de dagar det inte är varmt med strålande sol nu (dvs mycket sällan :() hästen har aldrig blivit klippt och då hon har kort päls naturligt så blir det lagom mer att täcka tidigt.

super trist att det inte ingår täckes byte i ditt stall, kan du inte ens muta stallskötaren :idea:? så du lägger fram det täcket hästen ska ha ute nästa dag?
där jag jobbat har det varit en självklarhet att ge hästarna kläder efter väder, ingen vettig människa släpper väll ut en start häst i fleece täcke om det regnar t:ex ???
för att underlätta för oss i stallet så har hästarna fått lager på lager, dvs inne täcke i stallet och sen på med ett ofodrat/övergångs/vinter täcke beroende på väder. då slipper man också först ta av inne täcket och sen på med ett ute täcke.
 
Sv: Täcka eller inte täcka

lägg på ett ofodrat eller tunt fodrat regn täcke när det är kallt ute, min har ett fleece fodrat täcke de dagar det inte är varmt med strålande sol nu (dvs mycket sällan :() hästen har aldrig blivit klippt och då hon har kort päls naturligt så blir det lagom mer att täcka tidigt.

super trist att det inte ingår täckes byte i ditt stall, kan du inte ens muta stallskötaren :idea:? så du lägger fram det täcket hästen ska ha ute nästa dag?
där jag jobbat har det varit en självklarhet att ge hästarna kläder efter väder, ingen vettig människa släpper väll ut en start häst i fleece täcke om det regnar t:ex ???
för att underlätta för oss i stallet så har hästarna fått lager på lager, dvs inne täcke i stallet och sen på med ett ofodrat/övergångs/vinter täcke beroende på väder. då slipper man också först ta av inne täcket och sen på med ett ute täcke.

Det lutar åt att han får gå med täcke hela tiden nu, har dock bara 1 tunt regntäcke att byta med, det andra jag har är lite tjockare. Försöker dock hitta lite fler täcken tll lagoma priser att byta ifall det skulle behövas.

Ohja det är otroligt tist att det inte ingår .. men han som sköter utsläpp på morgon (de är 2 stycken, stallägaren och en annan inhyrd som typ "bossar" över stallägaren), han som är inhyrd är den som är anti mot att byta täcken men det passar att byta täcken på hans egna hästar + döttrarnas .. han skyller på att han inte hinner pga jobbet. Det lustiga är dock att han slänger ut hästarna så de knappt hinner svälja kraftfodret för att sedan söla på med mockning (kan tom stå och surra LÄNGE efter han är klar), för att sedan åka på jobbet ..

Detta är också en av anledningarna till att jag gärna byter stall (som jag disskuterat i en annan tråd).
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jag täcker min häst redan nu med ett tunt regntäcke! Han har tunn, känslig hud och tunn päls, svårt att lägga på sig mm och på det så får han världens vinterpäls till vinten. Så ser ingen andledning att inte ha täcke på honom!

Det är ju även bra om din häst har svårt att lägga på sig och blir lite tunn på vintern att ha en "extrapäls" som håller honom varm! ;)
Va jobbigt med sådana stallskötare! Usch! Kan ni som har hästar turas om, om några fler vill ha täckesbyten, att åka upp innan jobben på morgonarna?:)
 
Sv: Täcka eller inte täcka

Jag köpte mitt regn och vintertäcke från Börjes, om man hittar de utgående färgerna blir det jäkligt billigt.
Regntäcket kostade överkomliga 295 spänn ;)
dsc_0125_162169591.jpg

dsc_0136_162169631.jpg


Haglunds har också billiga regntäcken.
 
Sv: Täcka eller inte täcka

dressyrglasyr: Tyvärr så är det nog bara jag som skulle kunna tänka mig att byta täcken nu på morgon då de 2 andra som hyr in sina hästar där bara har hästar som går i hagen för tillfället .. den ena ska tas bort och den andre tränas så hon knappt blir svettig och står just med ett innetäcke på nu bara som hon även får gå ut med i hagen.

Blueberry: Jäklar vad snygga täckena var! :o Är de stora i storleken? Hur ser din häst ut i bogen? Har nu insett att Hööks täcken iinte sitter så bra längre på min kuse .. han har ingen biffig ridhästbringa :D ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: super
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
662
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp