Bukefalos 28 år!

Täcke efter massage?

unki

Trådstartare
Jag brukar massera min häst varannan dag. Jag masserar med arnikaliniment på rygg och rumpa. Brukar inte lägga på honom något täcke efter eftersom han alltid är utan annars. Men har börjat fundera på om man kanske skulle de ändå för att han ska vara varm, kanske blir bättre då? Hur gör ni?
:confused:
 
Alltid täcke!!! Hästen blir ju blöt också.... Det står även på flaskan att man ska täcka om det går.
 
Ja, alltid täcke på efteråt. Hästarna kan precis som oss männsikor bli frusna efter massage när kroppen ska göra sig av med avfallsämnen och sånt.
 
Jo, förresten..
Hur länge efter ska jag låta täcket ligga på då? Räcker det med 1-2 timmar o ta av det vid kvällsfodringen?
 
Jag är ganska ny på "massagefronten". Använder en pigg-gummi-grej som hästarna helt enkelt äääälskar :) Men har ni någa tips på hur man gör på "riktigt"? Massageolja (om det över huvud taget finns sånt?)? Linement? Utan någonting? vad är bäst? och först och främst... hur gör man?
 
Finns en arnika-gel som man kan använda när man masserar. Jag använder vanligt arnika-liniment (tror det är lite starkare).
Det är inte svårt att massera. Bara att knåda på! Lyssna på hästens signaler, det ska inte göra ont eller vara obehagligt. Massera inte direkt på ben, det är obehagligt (alltså typ höftknölar, ryggrad mm).
Sen finns det tillfällen då man inte ska massera oxå.. kommer inte ihåg allt säkert men tror de va vid feber, akuta skador, infektion i kroppen.. tror jag har missat nåt, kanske nån annan vet mer?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 258
Senast: Bee
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: FUNNY
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 941
Senast: BornAgain
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 486
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp