Värmedyna hund?

Mia_R

Trådstartare
Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på hans dyna. Den är ny och skön, han har gott o plats och sover alltid på den, men han börjar som sagt bli gammal och jag tycker om att sova kallt under varma täcken.

Skulle han gilla att få något värmereflekterande att sova på, ovanpå sin dyna, och var hittar jag något sånt? Jag tänkte inte elektriskt, vill helst inte riskera att något skulle kunna hända när den blir sliten, men det kunde kanske vara skönt för en gammal kropp i ett gammalt hus att sova på något lite varmare nu när lederna börjar bli lite stelare med åren?

Hur gör ni om ni t ex lämnar en hund i bilen nån timme på vintern, om ni inte klär på dem täcken? Vad har ni i burarna?
 
Har du testat dyna med memoryfoam? Många äldre uppskattar dem.
I bilen har jag liggunderlag underst för att isolera. om jag kan få tag på ett gammalt fårskinn hade jag satt in det.
Han har det nu men jag vet ju själv att det inte är det skönaste att lägga sig på i ett kallt rum, utan tänkte mer något värmereflekterande att ev lägga ovanpå.
 
Han har det nu men jag vet ju själv att det inte är det skönaste att lägga sig på i ett kallt rum, utan tänkte mer något värmereflekterande att ev lägga ovanpå.
Ligger han stilla under natten? Tänker på att något att lägga på honom bara funkar om han inte byter sovplats under natten samt ligger rätt stilla hela natten. Min hund byter nämligen sovplats mer än en gång under natten. Inte samma men när jag har tältar med min hund har jag valt att ha på honom täcke om det är svalt, utöver då att ha bra liggunderlag som skydd mot marklylan. Brukar inte ha något tjockt täcke utan back on track nättäcke.

Annars om han ligger stilla, kanske en hund sovsäck? Blir som ett krypin. Eller bara en yllefilt att lägga över honom.
 
Ligger han stilla under natten? Tänker på att något att lägga på honom bara funkar om han inte byter sovplats under natten samt ligger rätt stilla hela natten. Min hund byter nämligen sovplats mer än en gång under natten. Inte samma men när jag har tältar med min hund har jag valt att ha på honom täcke om det är svalt, utöver då att ha bra liggunderlag som skydd mot marklylan. Brukar inte ha något tjockt täcke utan back on track nättäcke.

Annars om han ligger stilla, kanske en hund sovsäck? Blir som ett krypin. Eller bara en yllefilt att lägga över honom.
Han ligger stilla men jag tror inte han skulle gilla att jag bäddade in honom, får kika lite och om jag ändå ska åka till Uppsala idag, lite tidigare än planerat, så skulle jag kunna göra min shoppingrunda och kolla i butikerna vad de erbjuder.
 
Chika har en fårfäll på sin bädd, lika som jag har i soffan. De verkar uppskattas. :heart Kailzie hade en elektrisk filt att ligga på som hon absolut avgudade, men jag såg ju att du skrev att du inte var ute efter något sådant.
 
Fårskinn ligger wachteln på i vårt kyliga sovrum, ibland har hon "pyjamas" dvs ett tunt täcke i ylle.
Annars tänkte jag på värmlelampa att ha över honom, men det kanske inte är så praktiskt :D
 
Fårskinn ligger wachteln på i vårt kyliga sovrum, ibland har hon "pyjamas" dvs ett tunt täcke i ylle.
Annars tänkte jag på värmlelampa att ha över honom, men det kanske inte är så praktiskt :D
Å vad för tunt täcke i ylle är det du har? De ylletäcken jag har sett har varit rätt tjocka.
 
En tunn ullfilt som fick sätta livet till då jag precis som du endast hittade tjocka täcken. Sytt för hand dessutom då jag inte äger någon symaskin :D men vad gör man inte för sin favoritwachtel :heart
Aha snyggt jobbat! Det överstiger min sykompetens - eller jag kanske skulle lyckas men det skulle ta mig veckor, extremt mycket frustration och ev lite tårar :rofl:.
 
Aha snyggt jobbat! Det överstiger min sykompetens - eller jag kanske skulle lyckas men det skulle ta mig veckor, extremt mycket frustration och ev lite tårar :rofl:.
Äsch då, det låter mer avancerat än vad det var. Stora stygn och rå kant runt om, men det fyller sitt syfte.
IMG_6036.jpeg
 
SnuggleSafe eller Trixie värmedyna för microvågsugn kanske kan vara något? Micra och lägg den i bädden med en filt/kudde över för att jämna till. Håller värmen fantastiskt bra, framförallt när man bäddat in den (och kan även användas i bil eller när matte själv är frusen).
Har haft min snugglesafe i många år, den används flitigt under vinterhalvåret och funkar fortfarande felfritt.
 
SnuggleSafe eller Trixie värmedyna för microvågsugn kanske kan vara något? Micra och lägg den i bädden med en filt/kudde över för att jämna till. Håller värmen fantastiskt bra, framförallt när man bäddat in den (och kan även användas i bil eller när matte själv är frusen).
Har haft min snugglesafe i många år, den används flitigt under vinterhalvåret och funkar fortfarande felfritt.
Var sugen på en sådan - men kände mig lite osäker pga att de utlovade att den höll värmen så länge. Den är nedsatt på zoo.se nu pga Black friday
 
Jag försökte beställa därifrån igår, men varje gång jag försökte slutföra beställningen fick jag felmeddelandet att min session had timed out. :cautious:
De ska skicka en dyna till mig. Jag felanmälde till dem och de kan inte återskapa felet trots att jag försökte två ggr idag med samma resultat, så de har både ringt och mailat så de skickar en dyna nästa vecka. :up:
 
De ska skicka en dyna till mig. Jag felanmälde till dem och de kan inte återskapa felet trots att jag försökte två ggr idag med samma resultat, så de har både ringt och mailat så de skickar en dyna nästa vecka. :up:
Du får berätta sedan om den fungerade bra. Trixi värmedynan var mer som en värmeflaska och den är väldigt varm i början och hård som en billig frisbee.
 
Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på hans dyna. Den är ny och skön, han har gott o plats och sover alltid på den, men han börjar som sagt bli gammal och jag tycker om att sova kallt under varma täcken.

Skulle han gilla att få något värmereflekterande att sova på, ovanpå sin dyna, och var hittar jag något sånt? Jag tänkte inte elektriskt, vill helst inte riskera att något skulle kunna hända när den blir sliten, men det kunde kanske vara skönt för en gammal kropp i ett gammalt hus att sova på något lite varmare nu när lederna börjar bli lite stelare med åren?

Hur gör ni om ni t ex lämnar en hund i bilen nån timme på vintern, om ni inte klär på dem täcken? Vad har ni i burarna?
Jag har snugglesafes värmedyna som man mikrar. Den är hård så jag lägger den längs en kant. I bilburen har jag även Back on tracks hundfilt som är värmereflekterande. Samt en massa babyfiltar så hunden lättare kan bädda. För att skydda mot den kalla metallen i buren har jag sytt om ett spjälsängsskydd.
 
Var sugen på en sådan - men kände mig lite osäker pga att de utlovade att den höll värmen så länge. Den är nedsatt på zoo.se nu pga Black friday

Jag har haft snuggle safe till mina thailändska katter i många år. Jag micrade den när jag gick och la mig strax innan midnatt igår, och la den under fleecefilten i soffan. Den är fortfarande såpass varm att jag kan värma händerna på den nu. (Sen ska man ju inte värma om den innan den svalnat helt, så om man vill ha värme större delen av dygnet kan det vara vettigt att ha två.)

(Nu när det kan behövas värme dygnet runt kör jag med en liten värmematta för växtodling. Den blir kroppsvarm men inte mer än så, och är vätsketålig.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 414
Senast: Wingates
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 775
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 541
Senast: fejt
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp