Täcke - hot as hell

Apollo 13

Trådstartare
Sist jag helklippte min häst så stod han och skakade när det blev riktigt (!) kallt och grisigt, trots att han hade ett 400g täcke. Iom att jag inte är ett fan av att ha lager på lager och inte hittat ett täcke som jag tror är tillräckligt varmt så har jag bara filtklippt i år, vilket inte är helt optimalt heller.
Därför är jag nu på jakt efter ett riktigt varmt utetäcke att kunna ha de dagarna det är riktigt snuskigt väder.
Nej, det kommer nog mest troligtvis inte bli fler sådana i år, men har jag riktig tur så kanske jag kan hitta något på REA nu :)

Alla tips mottaget tacksamt på riktigt varma UTE täcken :)
 
Horseware med liner. Har man frusna hästar är de nog svårt att klara sig på de vintertäcken som finns. 400g är oftast bland de tjockare och räcker inte till min häst de kallaste dagarna. Då måste man täcka lager på lager.

Weatherbeeta har ett 500g vintertäcke men jag hade behövt ett stalltäcke under det också.
 
Horseware med liner. Har man frusna hästar är de nog svårt att klara sig på de vintertäcken som finns. 400g är oftast bland de tjockare och räcker inte till min häst de kallaste dagarna. Då måste man täcka lager på lager.

Weatherbeeta har ett 500g vintertäcke men jag hade behövt ett stalltäcke under det också.

Jag använder bara HW idag och mailade Strömsbergsgård på fb och frågade dem.. allt de hade att rek var ett Rambo som var 450 g högst upp på ryggen och tunnare längre ner...
Jag har ingen koll alls på det här med deras liners, är det en vettig lösning? Sitter de bra?
 
Sist jag helklippte min häst så stod han och skakade när det blev riktigt (!) kallt och grisigt, trots att han hade ett 400g täcke. Iom att jag inte är ett fan av att ha lager på lager och inte hittat ett täcke som jag tror är tillräckligt varmt så har jag bara filtklippt i år, vilket inte är helt optimalt heller.
Därför är jag nu på jakt efter ett riktigt varmt utetäcke att kunna ha de dagarna det är riktigt snuskigt väder.
Nej, det kommer nog mest troligtvis inte bli fler sådana i år, men har jag riktig tur så kanske jag kan hitta något på REA nu :)

Alla tips mottaget tacksamt på riktigt varma UTE täcken :)


Jag har i extremfall haft ett ulltäcke och sedan 400 g utetäcke med ordentlig hals upp till öronen. Det har funkat i det mesta. Det viktiga är att hästen inte blir blöt, och att täcket hänger ned under magen/över skinkorna.

Har ingen riktig fryslort men när han är helklippt blir han känslig över rygg/hals/nacke och spänner sig. Det är ofta blött och blåser massor här, i några minus med vind hela dagen och nederbörd då får man ta i för att de ska klara sig ute 12 timmar utan skydd.
 
Jag använder bara HW idag och mailade Strömsbergsgård på fb och frågade dem.. allt de hade att rek var ett Rambo som var 450 g högst upp på ryggen och tunnare längre ner...
Jag har ingen koll alls på det här med deras liners, är det en vettig lösning? Sitter de bra?
Ja de är deras Weri Layer och det har jag aldrig provat, men det är 450g över ryggen.

Jag vet många som är nöjda med linersystemet, jag har inte så stor erfarenhet själv. Täcket spänns fast i utetäcket och man får knäppa det i bogen innan man knäpper utetäcket. Det lilla jag använt mig av liners så har det funkar bra! Det är väldigt lätta täcken även om det är lite tjocklek så jag tycker det funkar smidigt.
 
Sist jag helklippte min häst så stod han och skakade när det blev riktigt (!) kallt och grisigt, trots att han hade ett 400g täcke. Iom att jag inte är ett fan av att ha lager på lager och inte hittat ett täcke som jag tror är tillräckligt varmt så har jag bara filtklippt i år, vilket inte är helt optimalt heller.
Därför är jag nu på jakt efter ett riktigt varmt utetäcke att kunna ha de dagarna det är riktigt snuskigt väder.
Nej, det kommer nog mest troligtvis inte bli fler sådana i år, men har jag riktig tur så kanske jag kan hitta något på REA nu :)

Alla tips mottaget tacksamt på riktigt varma UTE täcken :)
Fri tillgång på mat skulle jag sätta in som första åtgärd men går inte de så testa hw och ett liner under? Då är det som ett täcke :)
 
Fri tillgång på mat skulle jag sätta in som första åtgärd men går inte de så testa hw och ett liner under? Då är det som ett täcke :)

Fri tillgång har inte funkat fram tills nu då sällskapshästen blir som en ballong och from idag står vi inackorderade.
Låter som att jag får kolla närmare på HW m liner. Har såklart idag ett täcke som inte är kompatibelt med liner hehe, så då blir det dyrt. Fördelen är ju att jag vet att HW har bra kvalité och att det kommer hålla en herrans massa år. Mitt gamla rhino wug höll i SEX år och hästen hade det mer eller mindre varje dag hela vintersäsongen :love:
Men hur funkar det, kan man ha linern som innetäcke eller tas det av samtidigt som yttertäcket?
 
Jag har i extremfall haft ett ulltäcke och sedan 400 g utetäcke med ordentlig hals upp till öronen. Det har funkat i det mesta. Det viktiga är att hästen inte blir blöt, och att täcket hänger ned under magen/över skinkorna.

Har ingen riktig fryslort men när han är helklippt blir han känslig över rygg/hals/nacke och spänner sig. Det är ofta blött och blåser massor här, i några minus med vind hela dagen och nederbörd då får man ta i för att de ska klara sig ute 12 timmar utan skydd.

Vid tillfället när han skakade så satte jag på ett ullräcke under men det fungerar inte optimalt. Få ulltäcken har sådan passform att de sitter bra. Det glider bara bak och sitter som en tvångströja och skaver som bara den. Det känns inte aktuellt.
Är hals viktigt? Har lärt mig att halstäcken är rätt onödigt iom att hästen reglerar temperaturen med halsen?
 
Vid tillfället när han skakade så satte jag på ett ullräcke under men det fungerar inte optimalt. Få ulltäcken har sådan passform att de sitter bra. Det glider bara bak och sitter som en tvångströja och skaver som bara den. Det känns inte aktuellt.
Är hals viktigt? Har lärt mig att halstäcken är rätt onödigt iom att hästen reglerar temperaturen med halsen?


Jag har ett ulltäcke från h**ks. Men det passar ju inte alla.

Hals gör enorm skillnad på min när han är klippt. Verkligen. Jag har också läst om detta att hästen inte förlorar värme genom halsen, men jag använder halstäcke regelbundet vid mycket regn/rusk och då är han mjuk och fin även efter en heldag ute. Annars står han och spänner sig.

Jag minns inte om de där undersökningarna gjordes på rakade hästar eller inte. Men halsen är ju ändå en ganska stor hudyta som är exponerad helt för vind och väta, och när man tar bort pälsens naturliga skydd så tycker jag det är fullt rimligt att det sker en värmeförlust även där och att hästen kan frysa punktvis utan pälsen, på samma sätt som jag kan frysa om fingrarna och få ont i dem, även om jag har en varm jacka.
 
Jag har ett ulltäcke från h**ks. Men det passar ju inte alla.

Hals gör enorm skillnad på min när han är klippt. Verkligen. Jag har också läst om detta att hästen inte förlorar värme genom halsen, men jag använder halstäcke regelbundet vid mycket regn/rusk och då är han mjuk och fin även efter en heldag ute. Annars står han och spänner sig.

Jag minns inte om de där undersökningarna gjordes på rakade hästar eller inte. Men halsen är ju ändå en ganska stor hudyta som är exponerad helt för vind och väta, och när man tar bort pälsens naturliga skydd så tycker jag det är fullt rimligt att det sker en värmeförlust även där och att hästen kan frysa punktvis utan pälsen, på samma sätt som jag kan frysa om fingrarna och få ont i dem, även om jag har en varm jacka.

Ja, det låter ju helt logiskt. Jag vet, man ska inte jämföra med människor, men nu gör jag det ändå ;) Läste i en bok att det är en myt att man måste ha mössa för att "värmen stiger ut från huvudet". Eller, det gör den ju, men inte mer än någon annan stans från kroppen. Alltså, är det kallt ute och man skulle låta bli att täcka över lika mycket kroppsyta som huvudet är, fast någon annan stans på kroppen, så skulle den delen avge lika mycket värme som huvudet skulle.

Ang hästars halsar så undrar man ju VARFÖR de inte skulle avge lika mycket värme som resten av kroppen?

Har fö som regel att inte köpa täcken från h**ks, har aldrig stött på något som sitter bra. Det enda skulle väl vara fleecetäcken som jag bara använder under korta perioder. Ulltäcken har jag ett från charlies som är katastrof dålig passform på, tungt och otympligt dessutom.. (men det får gå eftersom jag som sagt använder de så sällan). Sen har jag et Shires Newmarket... det är en av mina favorithästprylar.... har bara två stycken hästgrejer som jag rent av bara älskar... och det är mitt ulltäcke, och en likadan ullfilt ^^
 
Tycker liners är överskattat. Du kan lika gärna köpa ett varmt stalltäcke att ha under istället för att slösa pengar på en helt ny garderob.

Amigo 550 g med hals är varmt och lätt, passar bra att ha under utetäcket.
 
Jag hade liner till min pålle då när det var så kallt. Låg bra och inge skav. Jag har lösdriftshäst så inge behov av stalltäcke och tycker då liner är smidigare.

Jag anser att de flesta hästar inte behöver halstäcke men om man har problem med att hästen fryser gör det hel kart nytta. Oavsett hur mycket värmeavgivningen nu är från halsen så är den alltid något då hästen är varmare än luften.
 
Jag har alltid HATAR dubbla täcken. Det är luften i fodringen som värmer o täcket under trycks ju alltid ihop mer eller mindre vilket gör att det blir sämre än ensamt "och fluffigt".

Min häst hade 200 g m halvhals som helklippt i skogen i Halland i frös aldrig. Inte sett honom frysa alls däruppe tror jag. Så flyttade vi till Skåne där det blåser och är fuktigt hela vintern typ.

Han spårklippt enbart vintertid pga att han frös så han höll på o dö enligt honom själv. Täcke på täcke, fritt m mat i vindskydd där han stod hela dagarna. Har hunnit testa en hel del lösningar nu och kommit fram till att enda vettiga lösningen för min häst är ett välsittande stalltäcke under och ett utetäcke m helhals och de dagar det blåser bensnören (på hw-täcken byter jag alltid svanssnöret och drar då åt det ett slagsmål extra när det blåser, funkar ok eftersom de har bra passform).

Upplever att dels blåser det in alldeles för mycket under bara ett täcke och dels så är de fodrade "för lite" i underkant när det blåser. Med ett (behöver inte ens vara toktjockt) stalltäcke under o ett täcke ovanpå så är det så sjukt mycket lättare att hålla min häst o nöjd! Har gärna svanslapp på stalltäcket oxå om det finns.

Funderar tom på att sälja hästens 420 g supreme m 400 g liner för liner blir inte lika bra i blåsten (och jag tycker det är apjobbigt o hantera täcke m liners på) o kollar istället efter vettiga, varma stalltäcken o lägga under nuvarande utetäcken.

Tillägg: Min höst har alltså tvingat mig o helt ändra uppfattning om hur hästar bör täckas. Tidigare förstod jag inte hur någon kunde ha tjockare än 200 g, fattade inte varför alla skulle ha hals och dubbla täcken var verkligen big nono. Nu funderar jag tom om han hade uppskattat magplatta på undertäcket, världens trams enl min egna uppfattning tidigare :o Men man kan liksom inte göra så mkt mer än o ha skydd hästen använder, inte klippa mkt, ge fritt m mat o frostfritt vatten o sen då täcka. Visar hästen så tydligt som min att han inte gillar situationen så är det ju typ djurplågeri o inte göra något åt det. Blåser det vill han kännas varm utanpå sin tjocka päls. En stilla dag kan han vara sval/kall o jättenöjd. Väldigt stort skillnad.
 
Bruker enten rambo supreme med liner (blir max 720 gr da jeg har 300 gr liner) eller amigo 550 gr med utetäcke over, har 100-200-300-420 gr utetäcke.
Alltid hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: chippen86
·
Hästvård Bakgrund: Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i...
Svar
12
· Visningar
3 089
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp