Täcke på föl

Det där med låta dem frysa/skaka så "härdas" de ska man nog ta med en nypa salt.

Mitt föl frös ju så att hon skakade i princip dygnet runt, inne som ute. Och det var inte ens speciellt kallt. Dock hjälpte det inte speciellt med täcke. Jag börjad eju bli allvarligt oroad att hon hade någon mystisk, hemsk sjukdom. Lagom till jag skulle beställa tid för stoor utredning på Ultuna och var sjuk av oro så försvann det. Såhär i efterhand tror jag det var knas med pälssättningen. Iaf, hon blev inte ett DUGG mindre frusen av sig genom att få frysa, utan det hela eskalerade istället så att hon på slutet (innan det försvann som genom ett trollslag) skakade dygnet runt, mot att bara ha skakat ibland.

Samma sak nu med valacken som är en fryslort. Om man låter honom vara för att han ska "härdas" så fryser/skakar han bara mer och mer. Och han är uppvuxen på lösdrift, utan täcke etc. Men när han börjar frysa så slutar han inte med mindre än att det blir varm. När han fryser tillräckligt mycket slutar han äta och röra sig med. Men härdas - näe..

Så visst, man ska ju inte springa och slänga på dem täcken såfort man TROR de kan börja frysa utan att ha sett det, och man behöver ju inte bekymra sig så mycket om de någon gång fryser. Men att en häst som fryser varje dag under en viss årstid/i ett visst väder skulle bli HÄRDAD av det? Nää, det köper jag inte. Utan det är ju en balansgång. Ge dem en chans att sätta päls och se hur långt den räcker..
 
troligen ett shettistäcke
------------------------------------
det finns ju föltäcken :)
 
det finns ju föltäcken

De är SUPERSMÅ och passar i princip bara nästan nyfödda små rackare. T ex Hööks föltäcke är bara strex över 70 cm i rygglängd. Det kunde inte min ARABfröken ha när hon var fyra månader. Hon hade ett 85 cm täcke dock som passade bra ett tag iaf. Idag skulle hon nog behövs uppåt 105 cm gissar jag.

Men föltäcken är pyttesmå, så jag är nog benägen att hålla med att det var ett shettistäcke =)

/Avd onödig information
 
Jag köpte ett täcke som var 115cm. Det var lite stort i höstas men nu är det på gränsen för min fröken.

Ännu mer onödig info=) Då jag ju sällan använder det. ;)
 
Det ska stå 115 och inte 105 i mitt inlägg med, men jag slant på tangenterna ;) Valacken har 125 och hon är inte såå mycket kortare i rocken än honom. Däremot är ju risken ett 115 skulle vara för stort i bogen, men i ryggen lär det behövas..
 
Som någon skrev, man vet inte varför den hade täcke.

Har visserligen bara haft två föl. Den ena köpte jag som fyra månaders (han kom hem vid 7 månader) och den andra har jag fött upp själv. Jag kan låta dem ha täcke nån gång för tränings skull, inte för att de fryser. Ska man på utställning eller liknande när de måste badas är det bra om de kan ha täcke på sig eller om de blir sjuka eller liknande men som sagt, inte för att de fryser. :)
 
Förstår mig inte på folk som sätter på sina föl och unghästar täcken(okej om dom är sjuka eller så och behövs hållas varma)
 
Tyvärr inte. Det är faktiskt Hööks föltäcke jag hade som exempel. Nu var det nog när jag tänker efter 76 cm, men det fanns andra som var närmare 70. Kollar man i katalogen är det ett halvblodsföl på bilden, men inte spec gammalt. Och när det är för litet till en knappt halvårsgammal arabfölis så börjar man ju undra hur och när de tänkt man ska använda det..

jag sonderade den där djungeln när jag sökte täcke till fölis. Slutade som sagt med att jag köpte ett 85 cm vanlig täcke, som dock växtes ur snabbt (men jag anv det bara tre ggr, under tre veckor)
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Nikan
·
Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett täcke som passar shettisen, de som passar i rygg har för små och trånga halsöppningar och de som passar...
Svar
19
· Visningar
858
Senast: CFrisk
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
646
Senast: MiaMia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 347
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp