Täcke på föl

Gammeln

Trådstartare
Var ute och åkte på landet och får se ett halvblodsföl med täcke på :confused:, troligen ett shettistäcke. Små föl behöver väl inga täcken på sig dom är ju tillräckligt lurviga :D
 
Men det är väl skillnad om de föds i april-maj än om de föds nu när det är 20 minusgrader :confused:
 
VAR åkte du någonstans? *nyfiken* Häromkring (norra Uppland/SÖdra Gästrikland) ser man bara i undantagsfall föl med täcke (typ någon stackars matte med ett hysteriskt skakande föl :angel:), men enligt bekanta nere på Västkusten (Hallang, Göteborg-Bohuslän etc) så är det tydligen rätt vanligt (?) att fölen har täcke... Säger de iaf. Motiveringen ska vara att det är så fuktiga, råkalla vintrar därnere. Och det kan jag köpa, jag har varit där och aldrig frusit så mycket. Det är fan 'kallare' där i minus fem än det är här i minus 25. Men jag tycker ju fölen (liksom de vuxna hästarna) borde anpassa sig till det?

Men tydligen verkar det variera över landet, vilket märktes i min tråd om täcke på föl (när fölis skakade/frös hela tiden.)

Min fölis har fö vuxit ifrån skakningarna (och hon hade täcke tre gånger, det blev för dyrt att ha det, hon hatade det och skenade hagen runt) och kommer in varm, glad och gosig även efter 12 h ute i snöstorm :love: Hon har rätt 'klent' med vinterpäls men den är tjock och räcker tydligen utmärkt. Innan, när hon skakade hade hon förbaskat dåligt med päls, bara tunn, tunn sommarpäls. Så jag misstänker hon hade problem med pälssättningen helt enkelt.. Får väl se hur det blir nästa år.

Men som sagt, ser man ett föl med täcke häruppe så är det snudd på man kör i diket.. (Undantag för nyfödda föl som är föda 'fel' årstid eller en ovanligt kall & regnig vår etc)
 
För ett tag sedan var det en lång diskussion om detta på avel.
Jag håller med dig! Vi har aldrig täcke på våra föl och unghästar och de fryser aldrig.
De får istället mycket stråfoder att äta och har stora kuperade hagar som inbjuder till rörelse.
 
Ja, då verkar det lite överdrivet :D Fast man vet ju aldrig, fölet kanske har haft en allvarlig infektion och nästan dött veckan innan. Då skulle jag nog också sätta på ett täcke. Man kan egentligen inte döma innan man vet.
 
och jag var i den förra diskussionen den som hade täcke ibland på min numera åring :crazy:
Fast enligt mig inte i onödan utan bara när det är riktigt kallt eller snöoväder. Hon hade täcke på sig igår då det var -29. Men jag har börjat inse att hon klarar sig bra utan. Hon har riktig "termospäls" Snön smälter inte på ryggen.

Fast jag har en "granne" som har haft täcke på sitt föl hela vintern.
 
Det stämmer det du säger om att luftfuktigheten är hög och 5 minus här i skåneland känns kallare än uppåt. Dessutom får vi ofta underkylt regn och blåst och det är inte riktigt bra för hästarna om de inte kan skjula sig någonstans. Snö lägger sig ofta utan på pälsen medans regn rinner in till huden. Har precis haft min ettåring kraftigt förkyld och hostig, så numera har han täcke på sig ute när det finns risk för nederbörd och blåst-
 
Jo, fast borde inte hästarna "vänja" sig vid vädret? Okej att det är svårt att vänja sig vid snålblåst OCH nederbörd (det fryser mina också av, inte fölis men den äldre herren), men när det är mer "normalt vinterväder", för okej att det blåser och är den där råa fuktiga, kylan, men snöar/regnar gör det väl inte hela tiden? Eller gör det det?

Jag kritiserar inte, jag är bara nyfiken, för då borde ju de VUXNA hästarna behöva täcke i samma utsträckning, om de inte vänjer sig menar jag?

Har de varit/är sjuka förstår jag att man har täcke, jag hade ju som sagt (ehh, föröskte snarare, fölis avskydde det) på min. Hon hade vansinniga problem med pälssättning eller något, för hon skakade/frös hysteriskt dygnet runt. Jag var riktigt orolig det var något allvarligt fel på henne ett tag. Sen som genom ett trollslag var det BORTA och nu är hon en värmekamin, snöslas & vind, snöstorm, ihållande regn - hon kommer in varm oavsett. Jag förstår ingenting men jag tackar och tar emot =) (Valacken däremot fryser för ingenting om det är vind och nederbörd samtidigt)
 
Självklart vänjer de sig lite. Nu har jag varmblod och shettisar och där är en markant skillnad på vad de tål, även pälsen skiljer sig kraftigt.

Bortsett från rasskillander så måste man ha sunt förnuft. Mina går utan täcke även om det är kallt ute, under förutsättning att vädret är något sånär stabilt, och det är det 7 av tio dagar.

jag är inte hysterisk användare av täcke, men ibland tror jag faktiskt att de mår bättre av det. Tillägg, mina shettisar har aldig täcke.. Känns överflödigt på med deras hårsvall!!

Det regnar inte alltid i skåne :)
 
Hela skånevintern är en enda utdragen november, och regn är väl mer regel än undantag. Väldigt sällan att vi har så fint väder som vi haft de senaste dagarna, med hög, klar luft.

Om man sedan tycker att täcket ska vara av eller på beror säkert på mer än en omständighet. Mina går otäckade för det mesta om de inte är klippta. Regnar det ihärdigt och blåser får de dock täcke på. Tunt, alltså. Ska ha föl om ca 5 veckor, och det kommer absolut inte att täckas.

;) Krocket
 
Men då borde väl fölis ha stått på klinik :angel: men det är klart man vet ju aldrig. Eller också så var det väl nån som bara tyckte synd om kraken som fick vara ute "naken" i -20 grader
 
Snackade med en veterinär/forskare och denne sa att man tror att om man täckar fölisar och unghästar så slår man undan hästens förmåga att själva anpassa sig till väder o vind.
 
Det har jag också funderat på, om man inte gör fölet en otjänst (förutsatt att det inte fryser då) genom att täcka det?

Om man jämför med vuxna, täckade, oklippta hästar så kan man ju inte bara slita av dem täckena i minus 20, då fryser de eftersom de blir av med "extravärmen" de är vana med. Iofs ställer de om efter tillräckligt lång tid, men..

Samma sak, man får en aning mindre päls om man täckar, syns tydligt på klippta, täckade hästar där pälsen på halsen växer 'snabbare' än den under täcket..

Nåväl, jag är glad att min lilla skakfröken blivit en liten isbjörn och verkar klara precis vad som helst nu =)
 
Lajens hagkompis (ca 8mån gammal) har täcke på när det är riktigt kallt (-25grader) eller om det blåser och snöar, då vi inte har något vindskydd alls i hagarna. men täcket är tunt, mest som en "vindjacka" och oftast går han utan täcke..
 
När mitt föl var "föl" (hon är ju 3 nu, men fortfarande föl i mina ögon :crazy:) så sa folk att jag absolut inte fick täcka henne...

men jag bor mitt på slätten och när vi har östliga och nordliga vindar här... Ja, då är det inte kul... Lillan frös så att hon skakade, det accepterade jag i EN dag, sedan dess har hon gått med täcke vid skitväder (typ alltid det här på vintern...)

Fördelen är väl att hon är VÄLDIGT van vid att man grejar med henne och att hon inte fryser framförallt. Men som ni säger, möjligt att hon får problem i framtiden, kan tyvärr inte låta henne stå och frysa bara för att hon ska härdas...

//E
 
vi har aldrig täcke på föl eller unghästar. de får mycket stråfoder och så har de alltid stora hagar så de kan springa av sig ordentligt. de klarar sig utmärkt. tycker det är väldigt onödigt med folk som har täcken på deras för och unghästar. börjar man täcka dem för tidigt blir de bara känsligare med åldern!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett täcke som passar shettisen, de som passar i rygg har för små och trånga halsöppningar och de som passar...
Svar
19
· Visningar
858
Senast: CFrisk
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
646
Senast: MiaMia
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
33 057
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp