Täcke på rakad häst. Hårsäcksinflammation.

Moa93

Trådstartare
Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek.
Så här är det, min häst är helrakad (endast hår kvar vid sadelläget). Redan i september fick hon en knöl på ryggen, hårsäcksinflammation. Under hela hösten och vinter har jag vart super noga med borstning, byta schabrak och tvätta med kallt vatten. Men för ca 3 veckor sen blev det kalasvarmt ca 10-15 grader i solen och min häst gick på ett 300grams täcke. Jag hann aldrig ta av det och då flammade det upp 3 knölar till. Jag har försökt att behandla med asolsprit och arnika men det går trögt. Åkte och köpte ett 200g täcke men det verkade som att det också var för varmt för henne. Nu går hon med 100g. De senaste veckorna har det vart ca 5grader men allt ifrån regn, blåst och sol. Nu till min fråga, är det för kallt att ta av täcket när det är sol? De har ingen mat i hagen och går ute ca 5-6h per dag. Eller hur får jag bort dessa skit knölar på ryggen?? Eller behålla 100g täcke på och vänta på värmen?
 
Jag hade tagit av täcket. Eller köpt ett ofodrat om den måste ha något vid nederbörd. Jag hade heller inte haft något täcke på inne, om det inte är utestall. Prova dej fram :)

5-6 timmar ute är inte jättelång tid och 5 grader och sol /ej blåst är inte jättekallt för de flesta hästar.

(Jag har 200-300grams täcken på vintern helklippt häst. Såhär dags brukar de få fodrade regntäcken, det blir varmt när solen kommer fram. Har dock inga fryskottar utan hästar i normalspannet)
 
5h ute klarar sig alla gånger en helklippt häst om det är plusgrader och ingen nederbörd om den inte är väldigt nyklippt eller frusen.
300g täcke i sol och plusgrader är väldigt varmt och hästarna blir väldigt varma under täcket. Stick under handen själv och känn! Är det soligt ute klarar den sig utmärkt utan täcke, bara bra för pälsen.
 
Min helklippta går naken sedan flera veckor tillbaka. Är det riktigt skitväder (fåtal grader och nederbörd) får hon på sig ett fleecefodrat regntäcke. Men sedan det blev några plusgrader och solen började värma har hon gått naken. Pälsen som har vuxit ut (klipptes i oktober tror jag) värmer mer än man kanske tror.
I vintras hade hon oftast 150-200 gram, när det var riktigt, riktigt kallt fick hon 300 gram. Då pratar jag 15 minusgrader eller så.

Eftersom den inte är ute så länge heller hade jag absolut låtit den gå utan täcke, undantaget kraftig nederbörd då jag slängt på ett ofodrat/väldigt tunt fodrat regntäcke.
 
hon fick gå utan täcke idag, antar att man får hålla koll på vädret hela tiden, har ni något annat tips för att få bort knölarna? använt asolsprit i 3 veckor efter ridning och ibland även när hon vilat.
 
hon fick gå utan täcke idag, antar att man får hålla koll på vädret hela tiden, har ni något annat tips för att få bort knölarna? använt asolsprit i 3 veckor efter ridning och ibland även när hon vilat.
Det bästa är väl att du konsulterar veterinär om problemet kvarstår ?

Att täcka i milda grader utan regn osv är onödigt , men du har ju helklippt din häst så givetvis måste du engagera dig utifrån det om hästen ska vara otäckad .
 
Så länge det ej blåser så är det säkert lugnt för din häst att gå utan. 2 av mina är helklippta, 1 går naken i sol utan blåst den andra växlar mellan 50 och 100 gram och när det blåser lite mer för den är en fryslort av hög grad och blir dessutom spänd och kall lätt. Blåser det så har båda täcke.
 
hon fick gå utan täcke idag, antar att man får hålla koll på vädret hela tiden, har ni något annat tips för att få bort knölarna? använt asolsprit i 3 veckor efter ridning och ibland även när hon vilat.

Knölarna på min häst försvann när jag slutade med schabrak och köpte ett renskinn istället. Tvättade med hibiscrub oxå några gånger i veckan.
Hade veterinär som har tittat förut och det enda jag fick var en kortisonkräm.
I somras så "mognade" dom och gick att klämma, fy tusan vad äckligt det var. Men dom har inte kommit tillbaka sen dess!
 
Jag har två som är helklippta och går nakna ute utom vid nederbörd och dåligt väder. Dom står även nakna inne på natten. Vi har alltifrån strålande sol och riktigt varmt till runt nollan på natten. Dom står i kallstall.
 
När min lilla är helklippt så har han täcke vid nederbörd eller blåst. Han går utan vid fint väder. Varierar mellan fleecefodrat, 0g, 100 g, 200 g eller 300 gram. 300 gram används bara vid riktigt pissväder/storm.

Min lillaär känslig i ryggen och behöver ha täcke så fort det blåser men är det fint väder blir det bara det ofodrade.
Varmblodet har ett 100grams täcke på sig vid nederbörd/blåst. Han är visserligen inte klippt men har knappt någon vinterpäls alls.
 
Tack för alla svar! så himla svårt bara nu när det kommer korta regnskurar. Men då ska jag försöka ha av täcke så fort det bara går!
 

Liknande trådar

Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 506
Hästvård Märkte idag att min häst har ont i ryggen. Tar allt från början! Tvättade honom i Tisdags kväll med varmvatten (hela hästen) Han fick...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: MaRomer
·
S
Hästvård Stallägaren vägrar släppa ut min häst utan dubbla täcken! Det är en oklippt häst som iår har rätt mycket täcken eftersom han står i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 072
Senast: Vindelkusken
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 335
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp