Bukefalos 28 år!

Dubbla täcken?

Sv: Dubbla täcken?

Det här får jag inte att gå ihop. Om han går själv i en liten sjukhage, vad hindrar från att ge fri tillgång?


Att höt kostar 3.30 kr/kg och jag inte får ta in eget hö eller silage. Jag har helt enkelt inte råd med det. Nu får han dock 4 kg under dagarna i stället för 3 fr.o.m. igår och ska tubba stallägaren att ge honom en del av morgonhöt ute också så han får ca 5 kg ute. Jag har provat lägga ut halm till honom för att han ska få fri tillgång på det iaf men han äter inte halmen.
 
Sv: Dubbla täcken?

Jag tycker dubbla täcken är fullständigt onödigt om man inte själv märkt att hästen faktiskt fryser!!
Det finns flera i mitt stall som har det "bara för att" :confused:

Nu visade det sig ju faktiskt att han frusit även om jag tycker det är väldigt konstigt eftersom när jag är där brukar jag låta honom stå utan täcke, dock bara korta stunder som någon timme eller två och brukar njuta och inte alls vara kall. Han kommer få antingen tjockare eller ha innetäcket på sig ute vid extremare värme. Även om jagt ycker det låter konstigt lyssnar jag ju självklart på henne om hon säger att han fryser.
 
Sv: Dubbla täcken?

En liten följdfråga. Vad anser ni är värst, att hästen blir för varm eller för kall?
 
Sv: Dubbla täcken?

Jag skulle nog hellre se att hästen var litet för varm eftersom det är viktigt att musklerna är mjuka om man skall rida. Då menar jag inte toksvettig.
 
Sv: Dubbla täcken?

Hm svår fråga tycker jag, normalt skulle jag säga att för varmt tycker jag är värst , alltså att de e så varma att de svettas, men tror knappast att din häst kommer att bli för varm i en sjukhage med dubbla täcken om det är kallare ute. I din situation tycker jag nog att det är värre att hästen är för kall än att den står lite för varmt ( då menar jag inte att den ska vara så varm att den blir svettig).
 
Sv: Dubbla täcken?

Jag vill absolut inte att mina hästar står och blir kalla! De får inte stå o spänna sig i hagen. De är ute som normala hästar, eller mer, 9-10 timmar om dagen. De får inte bli långhåriga eftersom de tränas och startar regelbundet (galopp) o det går åt för mycket energi att torka efteråt om de blir för svettiga. De ska spara sin energi och det lilla hull de har på kroppen.

Nu blir jag nog lynchad...:angel:
 
Sv: Dubbla täcken?

Snälla nån´det är väl din häst eller??
Mina hästar går ute dygnet runt även om det är -30 som det har varit någon enstaka natt men inte fryser dom för det. Dom verkar trivas bättre nu än när dom stod installade. När dom hade täcken på sig förr om åren så "kliade"dom sönder dom så det var bara trasor kvar undra hur många tiotusen tals kronor jag lade ner på täcken då. Kunde inte dom själva få av sig täckena så hjälpte de andra till. Så nu får dom gå "nakna" och dom har jätte fin päls. Nackdelen är när det ska bort i vår då blir det endel kli i näsan.

Stå på dig det är faktiskt du som bestämmer om din häst, och tar h¤n så bra bet så ska h¤n bara vara tyst//
 
Sv: Dubbla täcken?

Ok så om man som stallägare ser att en häst står å fryser i en sjukhage å man påpekar att man inte vill ta ansvar för detta gör man fel? ts är ju inte mer i stallet än ca 3 dagar i veckan om jag nu har läst rätt, så stallägaren bör ju veta bättre hurvida hästen fryser eller inte? du kan aldrig jämföra hästar som går i normalstora hagar med en häst som står i en liten sjukhage å inte kan röra sig tillräckligt för att hålla värmen.

Men nu så verkar det som om ts å stallägaren är på samma linje och båda är nöjda vad jag kan förstå.
 
Sv: Dubbla täcken?

Nej jag är i stallet 7 dagar per vecka men endast 3 dagar per vecka vid insläpp eller på dagen. Jag har aldrig sett honom frysa även när han stått naken. Och stallägaren gick inte fram och påpekade lite försiktigt till mig. Men det spelar väll geneltigen ingen roll jag får tro på henne ndå såklart för somsagt vet hon bättre än mig även om jag tycker det låter otroligt.


Kanske onödigt inlägg egentligen:smirk:
 
Sv: Dubbla täcken?

Självklart är det viktgit att musklerna är varm till hästen ska arbetas så dålig kolla har jag inte;) . Både du och settis verkar ju anse att värme är mindre skadligt än kyla. jag har ingen aning antar väll att det kanske är pest eller kolera.
 
Sv: Dubbla täcken?

Att höt kostar 3.30 kr/kg och jag inte får ta in eget hö eller silage. Jag har helt enkelt inte råd med det. Nu får han dock 4 kg under dagarna i stället för 3 fr.o.m. igår och ska tubba stallägaren att ge honom en del av morgonhöt ute också så han får ca 5 kg ute. Jag har provat lägga ut halm till honom för att han ska få fri tillgång på det iaf men han äter inte halmen.

Åh hujedamig! Vad är det för stall du står i med såna hutlösa priser?
 
Sv: Dubbla täcken?

Nej jag är i stallet 7 dagar per vecka men endast 3 dagar per vecka vid insläpp eller på dagen. Jag har aldrig sett honom frysa även när han stått naken. Och stallägaren gick inte fram och påpekade lite försiktigt till mig. Men det spelar väll geneltigen ingen roll jag får tro på henne ndå såklart för somsagt vet hon bättre än mig även om jag tycker det låter otroligt.


Kanske onödigt inlägg egentligen:smirk:

ok då hänger jag med, missförstod dig, ber om ursäkt att jag trodde att du var där ca 3dagar i veckan.. tycker inte att det finns någon anledning av stallägaren att vara otrevlig mot dig. Men jag kan förstå att om hon nu anser att hästen fryser så otroligt mycket som hon tycker att hon inte vill ta ansvar för den utan att du själv får göra det. men som sagt man kan ju sköta saker å ting smidigt.
 
Sv: Dubbla täcken?

Självklart är det viktgit att musklerna är varm till hästen ska arbetas så dålig kolla har jag inte;) . Både du och settis verkar ju anse att värme är mindre skadligt än kyla. jag har ingen aning antar väll att det kanske är pest eller kolera.

såvida att hästen inte blir svettig eller tar skada av det ser jag hellre att den är lite för varm än kall i din sitution.

Men en som hade häst hos oss ett tag tog på sin häst vintertäcke när det regnade en sommarkväll, å inte orkade ta sig ut till hästen dagen därpå å mamma går förbi hagen vid 13 tiden å det är över 20grader varmt å där står hästen, ja hon var alldeles löddrig av svett, det är inte acceptabelt!
 
Sv: Dubbla täcken?

mena ine att göra folk ilskna visst kan väl fatta att om man har en häst eller ras som e lite frusen av sig på det ena eller det andra sättet så visst då ska pållen ha täcken på sig de ja mena var hästar som egentligen inte behöver utan ägarna sätter på de onödigt mycket för det finns många fall då det överdrivs själv sett chh beslkådat och ifrågasatt.
och JAG muttrar aldrig över hästar med täcken på sig bara reflekterar över det.
Visst kallblod med hårig man kan harejält med hår men ädå behöva täcke av nån anledning.
visst mången gånger hör man om att låt din häst vara häst, kan bara säga ur min synvinkel, låta bli onödiga saker som kanske inte allt behövs på en häst kanske felriden osv rätta till proplermt utifrån hästen och dess individ. gå på djupet.osv osv.
aveln som nån påpekade har ju brisreat i olika raser i vårt kalla klimat, allt för att passa olika ridstilar och ända mål.

mvh lilla mig over and out för mig i denna tråden
 
Sv: Dubbla täcken?

Det är klart att du bestämmer själv hur mycket du vill täcka din häst. Att alla tycker olika är ju redan bekräftat ett otal gånger. Denna tid på året tycker jag nästan det är värre med dubbla täcken än inget alls, speciellt om hästen är oklippt! :eek: Jag har bara regntäcke vid nederbörd till min oklippta New Forest, och jag bor utanför Umeå. Vi har väl ca 3-10 plusgrader på dagarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 123
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp