Bukefalos 28 år!

Dubbla täcken?

Sv: Dubbla täcken?

Är inte hästar gjorda för att gå ute i kyla eller??? Egentligen behöver knappast en oklippt häst täcke alls, men man har det ändå för att försäkra sig om att de inte fryser.

Dags att sticka ut hakan igen :angel:
Jag vet inte om hästar är speciellt gjorda för att gå ute i kyla - hur går det då för de stackars hästarna på varmare breddgrader där det aldrig blir kallt :cool:. Skämt åsido, visst kanske vi har för mycket täcken på våra hästar generellt, men är 50 gr skillnad så mycket att bråka om? Man kan ju faktiskt vända på frågan, är det alltid bättre för hästen att gå utan täcke i ur och skur. Själv använder jag gärna två täcken när det är riktigt kallt, fast då är min häst klippt.
 
Sv: Dubbla täcken?

Hur kallt är det i stallet? Är det en möjlighet att han har sitt 300 gr dygnet om, eller blir det för varmt inne då? (Mitt stall t ex är inte heller uppvärmt, och håller utetemp. Men om hästarna värmer stallet t ex kan det ju vara markant varmare inne, därför jag undrar hur det är hos dig?)

Sen, no offence men din attityd att 'hon ska minsann inte... för honf år minsann 4000 kr/mån av mig' skulle göra MIG som stallägare irriterad. Är det inte överenskommet täckesbyte i de 4000 kronorna skulle jag tycka VÄLDIGT illa om en sådan attityd. Är det täckesbyte avtalat så ska hon byta täcken utan knot dock.

Men, går det att kompromissa med 300 gr dygnet runt?

Jo självklart ingår det täckesbyte jag skulle inte kräva något som inte ingick. jag har nu pratat med stallägaren och det verkar som han har frusit och självklart ska han då få mer täcken. Det är i stallet typ 0 gradigt om nätterna så det blir nog väldigt varmt om nätterna speciellt eftersom han har väldigt mycket mat om nätterna.

Men nu är mitt problem löst för han fryser tydligen så mer täcken ska han få.. Jag är fortfarande kritisk till dubbla täcken så det kanske blir ett tjockare.. Mer grovfoder ska också tillkomma
 
Sv: Dubbla täcken?

Jo självklart ingår det täckesbyte jag skulle inte kräva något som inte ingick. jag har nu pratat med stallägaren och det verkar som han har frusit och självklart ska han då få mer täcken. Det är i stallet typ 0 gradigt om nätterna så det blir nog väldigt varmt om nätterna speciellt eftersom han har väldigt mycket mat om nätterna.

Men nu är mitt problem löst för han fryser tydligen så mer täcken ska han få.. Jag är fortfarande kritisk till dubbla täcken så det kanske blir ett tjockare.. Mer grovfoder ska också tillkomma

Min reaktion redan innan jag läst "slutet" på den här historien och att du nu pratat med stallägaren är att det var en sjukt massa förtal och skitsnack från folk ang. stallägaren här i svaren du fått, utan att för en sekund ens tänka att om hon reagerar så starkt som hon gjort enligt beskrivning, så finns det kanske belägg!? Istället för att racka ner på någon och undersöka hur det verkligen förhållit sig, så börjar man med att kolla först och främst. Precis som TS nu fått bekräftat, att hästen tydligen rent ut fryser i hagen, och stallägaren har reagerat på detta utifrån hästens bästa punkt slut. Här har du en stallägare som bryr sig OM hästarnas väl och ve så tillvida att hon faktiskt säger TILL sina inackorderingar om hon anser ngt är fel skötselmässigt, och så får den personen betalt i form av en tråd på nätet om att hon är dålig och har fel och en kärring?!
 
Sv: Dubbla täcken?

Min reaktion redan innan jag läst "slutet" på den här historien och att du nu pratat med stallägaren är att det var en sjukt massa förtal och skitsnack från folk ang. stallägaren här i svaren du fått, utan att för en sekund ens tänka att om hon reagerar så starkt som hon gjort enligt beskrivning, så finns det kanske belägg!? Istället för att racka ner på någon och undersöka hur det verkligen förhållit sig, så börjar man med att kolla först och främst. Precis som TS nu fått bekräftat, att hästen tydligen rent ut fryser i hagen, och stallägaren har reagerat på detta utifrån hästens bästa punkt slut. Här har du en stallägare som bryr sig OM hästarnas väl och ve så tillvida att hon faktiskt säger TILL sina inackorderingar om hon anser ngt är fel skötselmässigt, och så får den personen betalt i form av en tråd på nätet om att hon är dålig och har fel och en kärring?!


Mm jag håller med. Dock tycker jag inte hon skött detta snyggt utan jag anser att hon borde berätta för mig att han fryser snarare än att komma fram och i stort sett skrika åt mig att hon inte tänker släppa ut honom med bara ett täcke. Hon kan ju nämna i samma mening att han faktiskt har frusit iaf.

Att jag ställde mig lite kritisk till detta från början eftersom jag brukar ha honom utan täcke när jag är där så han får lufta sig lite helt utan problem samt att han ALDRIG visat minsta lilla teckan på att han skulle vara kall dom dagar jag är där d.v.s ca 3 dagar per vecka. Men jag tror på henne att han fryser.

Hon har också ENLIGT MIG och mitt ord är inte lag, ganska dålig koll på när hästar fryser. Te.x. att dom fryser mer när det är vädligt låga temperaturer nä när det blåser/snöar blötsnö t.ex. Hon vet heller ej att grovfoder ger värme.
 
Sv: Dubbla täcken?

Hon har också ENLIGT MIG och mitt ord är inte lag, ganska dålig koll på när hästar fryser. Te.x. att dom fryser mer när det är vädligt låga temperaturer nä när det blåser/snöar blötsnö t.ex. Hon vet heller ej att grovfoder ger värme.


fast du kan inte applicera dessa faktorer på din häst. den står i sjukhage och rör sig inget, och har ej tillgång på grovfoder större delen av dagen. Just konvalecenter som din är de som oftast har behov av mest värme i form av extra täcken osv.

I min värld, så sa hon till dig att hästen frös, när hon sa att hon inte tänkte släppa ut den mer med bara ett täcke. ser inte skillnaden på att säga a eller b- det är samma sak som jag ser det, betyder exakt samma sak, dvs att hästen fryser och hon inte vill ha att göra med de förhållandena.
 
Sv: Dubbla täcken?

Mackan - det första jag svarade var att ta reda på om hon har rätt, eftersom det är hon som ser hästen och den kanske faktiskr fryser på e.m., dvs ta reda på hur det är och ta ett nytt samtal med stallägaren.

Så ALLA tyckte inte 'dum i huvudet stallägare du har'..
 
Sv: Dubbla täcken?

Mackan - det första jag svarade var att ta reda på om hon har rätt, eftersom det är hon som ser hästen och den kanske faktiskr fryser på e.m., dvs ta reda på hur det är och ta ett nytt samtal med stallägaren.

Så ALLA tyckte inte 'dum i huvudet stallägare du har'..

nejdå jag har koll och jag såg det!
jag skrev inte ALLA.!!! ..... :D
 
Sv: Dubbla täcken?

Ett litet inlägg frång "andra sidan" dvs en som är stallägare:-) Många hästägare glömmer att det inte bara är just deras häst som behöver speciell tillsyn. Kanske samtliga hästägare i stallet önskar något litet extra till sin häst. Som hästägare är det lätt att tänka ", men herregud, det där lilla, vad kan det göra". Men för oss som sköter sysslorna betyder alla småsaker att det blir mycket i slutändan.

Därmed inte sagt att man inte ska ha egna önskemål eller att TS i detta fall på något vis är extra krävande. Absolut inte, men försök gärna förstå stallägaren också:-) I det här fallet verkar det ju dessutom vara en som bryr sig. Tittar man på andra tråder verkar det vara tvärtom. Svårt att få ut vatten, grovfoder i hagen osv. Så försök att ha en öppen dialog med era stallägare. Fråga varför om ni inte kan få igenom era önskemål. Mina hyresgäster betalar tex 1.800 kr för full service o foder. Jag byter täcken inför natten och således vid utsläpp på morgonen. Sätter på och tar av ev nattbandage mm.
 
Sv: Dubbla täcken?

Om du med sjukhage menar att den står stilla i en liten plutthage utan något att äta på så förstår jag henne. Då fryser de flesta hästar.
Och är den konvalecent och inet tränar så har den ingen direkt omsättning i systemet så är det givet att den fryser.
 
Sv: Dubbla täcken?

Min reaktion redan innan jag läst "slutet" på den här historien och att du nu pratat med stallägaren är att det var en sjukt massa förtal och skitsnack från folk ang. stallägaren här i svaren du fått, utan att för en sekund ens tänka att om hon reagerar så starkt som hon gjort enligt beskrivning, så finns det kanske belägg!? Istället för att racka ner på någon och undersöka hur det verkligen förhållit sig, så börjar man med att kolla först och främst. Precis som TS nu fått bekräftat, att hästen tydligen rent ut fryser i hagen, och stallägaren har reagerat på detta utifrån hästens bästa punkt slut. Här har du en stallägare som bryr sig OM hästarnas väl och ve så tillvida att hon faktiskt säger TILL sina inackorderingar om hon anser ngt är fel skötselmässigt, och så får den personen betalt i form av en tråd på nätet om att hon är dålig och har fel och en kärring?!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Dubbla täcken?

hjälp mig väl!!!
detta e väla ett bra teckern på termen " glas/prydnands häst"
inte från trådskaparens sida utan tjejem som sätter på täckerna,
hon skulle kanske kunna upplysa dig på ett sanstat sätt tycker jag.
främst att hon skall lyssna på HÄST ägaren ALLTID dem som bestämmer i vått och torrt över sin egna häst.
Jag är lite av den gammla häst människan.. att en hästy skall vara häst.
kna åka förbi hagar å se pållar med rejäla vinter täcken å de e 5 minus å de har vinter päls. skulle aldrig slänga på min håriga nordis överdrivet med vinter täcken då skulle hon bli olycklig å garanterat svettas rejält men visst har ja vat ute å ridit åker ju täcke på lika s om de e över 10 minus sen beror de ju på om de blåser mycket /snöar.
men visst pållan står i sjuk hage kan ju faktist som någon ovan påverka, prata med tjejen och kom överens om en bra lösning

MÅnga häst ägare i dag har en tedens att överdiriva (risk att få påhopp )
säger så här stå på dig det e din häst du bestämmer låter som du e en mäniska som vill di häst väl men samtidigt låter den vara ja just det häst

de e det man alltid ska komma i håg
(hur överlevde hästar i det vilda i 30 minus förr inte med täcken iaf håriga djur som stog i flock och rörde sig precis som de garanterat skulle göra i dag å .
snälla människor överdriv inte
mvh lilla jag
 
Sv: Dubbla täcken?

Jag tycker dubbla täcken är fullständigt onödigt om man inte själv märkt att hästen faktiskt fryser!!
Det finns flera i mitt stall som har det "bara för att" :confused:

Jag är lite larvig med mina hästar och har täcke på dem trots att de är oklippta, MEN det beror på att min ena häst frös en gång i höstas (en gång räcker för mig :crazy:) när det var relativt varmt men lite småregnigt. Då började jag täcka henne eftersom hon fick så pass ont i ryggen av detta så jag inte kunde rida henne på flera dagar.

Min fjordis har jag även tagit på täcke nu för att hon lättare ska hålla värmen då hon är så mager, och att hon faktiskt har fryst även på sommaren när det regnat. (gammal dam)

Annars skulle det inte vara några problem alls för dem att gå utan täcke egentligen, men jag har själv ingen möjlighet att vara i stallet vid insläpp så jag kan heller inte se om de fryser när de kommer in.

Sen tycker jag själv man ska bestämma över sin häst, hon ska ju inte bestämma att DIN häst sk ha dubbla täcken.
 
Sv: Dubbla täcken?

de e det man alltid ska komma i håg
(hur överlevde hästar i det vilda i 30 minus förr inte med täcken iaf håriga djur som stog i flock och rörde sig precis som de garanterat skulle göra i dag å .
snälla människor överdriv inte

Sen ska man ju tänka på att aveln kommit så långt idag, att det finns korthåriga hästar som inte är "anpassade" efter sveriges väder.
Det finns ju en anledning till varför just kallbloden med sina tjocka pälsar är just från norden, och fullbloden är från varmare länder.. ;)
 
Sv: Dubbla täcken?

hjälp mig väl!!!
detta e väla ett bra teckern på termen " glas/prydnands häst"
inte från trådskaparens sida utan tjejem som sätter på täckerna,
hon skulle kanske kunna upplysa dig på ett sanstat sätt tycker jag.
främst att hon skall lyssna på HÄST ägaren ALLTID dem som bestämmer i vått och torrt över sin egna häst.
Jag är lite av den gammla häst människan.. att en hästy skall vara häst.
kna åka förbi hagar å se pållar med rejäla vinter täcken å de e 5 minus å de har vinter päls. skulle aldrig slänga på min håriga nordis överdrivet med vinter täcken då skulle hon bli olycklig å garanterat svettas rejält men visst har ja vat ute å ridit åker ju täcke på lika s om de e över 10 minus sen beror de ju på om de blåser mycket /snöar.


Nästa gång du sitter och mumlar i bilen när du åker förbi täckade, pälsade hästar i minus 5 grader, varför inte ta och stanna bilen och ta reda på fakta?

Som jag skivit i andra trådar har jag en fjolligt frusen valack, som fryser häcken av sig utan täcke även fullpälsad i minus 5.

Jag hävdar inte att han är normal, men en häst som fryser trots mat etc ska ha täcke. Och jag skulle bli mycket gladare åt om folk fnös om de fick se honom stå och skaka utan täcke.

Sen t ex fbldamen ser inte ut att frysa, men hon blir öm i ryggen utan täcke i minusgrader, vilket är anledning nog för mig att täcka, även om hon har mindre täcken än valacken.

Arabstoet som frusit kanske 5 ggr i hela sitt liv går också täckad vid minus fem förresten, även oklippt. Helt enkelt för att vädret kan slå om snabbt och jag vill ha torra hästar när jag ska rida.

(nu har jag klippt alla tre, de går dock inte med mer täcken för det, men det fnyses säkert mindre från ev förbipasserande bilar med folk som 'vet allt' i.. Vilket är ironiskt just för de inte fryser mer med den klippning de har, som ffa är där täcket iaf inte täcker...)
 
Sv: Dubbla täcken?

Det där med dubbla täcken har jag läst en rapport om för inte så länge sen, i Ridsport tror jag att det var, och där fanns det belägg för att dubbla täcken inte var effektivt. Det var bättre att lägga på ETT tjockt täcke än flera tunna på varandra.

Man tänker kanske på lager-på-lager metoden som funkar bra på människor när man vill ha flera täcken på sina hästar. Det är lätt att förmänskliga...
Personligen så tycker jag att en helklippt häst som har begränsad möjlighet att röra på sig den behöver ha mer än ett 200g täcke på sig vintertid, ett 370g hade varit mer lagom. Den där rapporten visade förresten dessutom att ett ofodrat regntäcke försämrade hästens förmåga att hålla värmen eftersom pälsen då inte kunde resa/burra upp sig som den annars gör vid kallt väder. En oklippt häst håller tydligen vätan borta lika bra utan täcke. Jag har slutat att lägga regntäcke på mina jaktklippta shettisar p g a vad jag läste och de mår som prinsar!

Sen har jag haft fryskycklingar som inte klarat en droppe regn förrän de bara står och skakar, ja inte shettisar då utan andra raser, så det är svårt att avväga ibland vad som behövs.

Till sist så, rent spontant, så känner jag att det är väl din häst och inte stallägarens? Hur kan hon gå in och diktera vad du ska klä på hästen? Komma med goda råd kan man ju göra men inte bestämma enligt min mening.
 
Sv: Dubbla täcken?

hjälp mig väl!!!
Jag är lite av den gammla häst människan.. att en hästy skall vara häst.
Varför tjatas det om detta hela tiden, vad betyder det?
Specificera vad som menas med att hästen skall få vara häst?
Förutom att den skall gå utan täcke i ur och skur, gå barfota och helst vara ute hela tiden. Alla hästar klarar inte denna behandling, det kanske är så att vi avlat fram något som inte är som gamla tidens hästraser och som har andra kvalitéer.

skulle aldrig slänga på min håriga nordis överdrivet med vinter täcken då skulle hon bli olycklig å garanterat svettas rejält.

Alla har inte en hårig nordis, det finns de som har araber och fullblod som för det mesta är väldigt känsliga för kyla.

hur överlevde hästar i det vilda i 30 minus förr inte med täcken iaf

Kan du tala om vilka hästraser du menar?
 
Sv: Dubbla täcken?

Vi har ingen möjlighet att ge fri tillg¨ng i hagen.. han får bara 3 kg ute under dagarna.. Han har ju inga skydd i hagen och står i en sjukhage på ca 16 m2.

Det här får jag inte att gå ihop. Om han går själv i en liten sjukhage, vad hindrar från att ge fri tillgång?
 
Sv: Dubbla täcken?

jobbigt, visst kan man ha täcke på sin häst, men vaddå , då är jag värsta djurplågaren när jag låter en oklippt häst i vårt stall gå ut utan täcke även om de är minusgrader, visst när de regnar brukar han få ett regntäcke på sig , men inget för att "hålla värmen", utan hålla han torr .
Dessutom är det din häst, du bestämmer.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 238
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 115
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 237
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp