Bukefalos 28 år!

Min häst har ont i ryggen- Långt..

MaRomer

Trådstartare
Märkte idag att min häst har ont i ryggen. Tar allt från början!

Tvättade honom i Tisdags kväll med varmvatten (hela hästen) Han fick sedan stå med 2 flece täcken varav 1 med hals i några timmar. Sedan bytte en kompis täcke på honom och lade på honom ett 250gr termo. Dock var han ej helt torr men tänkte inte mer på detta.

Kommer tills stallet på onsdagen och allt e som vanligt. Märkte dock sedan att mon häst var "knottrig" över rygg och på magen (Ej hals, ben eller sadelläge.) Tror detta kan komma av att han inte var riktigt torr när hon bytte täcke på honom och att kroppen inte fick "andas" bort fukten. Eller att han reagerat på att han är för varm. Hade då termo+vintertäcke ute på dagen. Det var -7 på morgonen men sedan kunde det vara upp åt +10 mitt på dagen. Så funderade på värmeutslag?!...

Men fick samma täcke igår och red som vanligt.

Idag när jag skulle släppa ut fick han bara sitt vintertäcke på sig (400gr) För att jag trodde det var pga värmen som han var knottrig. Men när jag kom till stallet för att rida i em så märkte jag att något inte stämde. La sadelgjorden + täcke på länden men tyckte att han "vek" sig. Tog bort och lade dit igen, samma reaktion. Kände med handen och han "hukade" länden. Kollade sadelläget men INGEN reaktion vid tryck där. Sadlade och lade på dubbla ridtäcken. Skrittade 20 min och testade trava. Och märkte INGET vid uppsittning/avsittning eller under turen. Tänkte att han kanske bara var stel. Pigg som vanligt och fick mig nästan i backen (Ej pga ryggont då han blev rädd för en läskig sten;))

Kom hem. Sadlade av och kollade igen. Men ingen skillnad, ömmade fortfarande bara man lade handen på länden/bakom sadeln (ej på ryggraden utan på sidorna) Linnimentade. Stretchade ryggen mkt försiktigt och på med varma fleece täcken.

Så här tänker jag ang det hela:
Fick värmeutslag pga för mycket täcken, Detta försökte jag få bort genom att lägga på 1 täcke mindre. Dock kommer han in men rygg ont. Tror att detta beror på kylan.
Så här funderar jag på att göra nu:
Linimentar morgon/kväll och avvaktar tills på måndag. Hämtar BoT ryggplatta i morgon och lägger på några timmar om dan. Går ut med honom i 10-15 min i skritt varje dag tills han inte ömmar(ej ridning)
Ömmar han på måndag kommer massör ut och kollar om det finns ev överbelastning/Sträckning. Hittars inget kontaktar jag klinik.
Låter honom stå med 2 fleece+1 ylle inne (ca +3) Och samma täcke + vinter ute.

Men vad tycker ni det låter som? Ska jag ändra på något? Kan det vara korsförlamning på g?

Han är ett kallblod på 9 år. Han är helrakad och har varit det sedan han var 3 år (på vintrarna). Han har ALDRIG varit sjuk eller varit känslig.

Alla tips mottagers!
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

jag kan inte svara på vad det kan ha varit, men jag tycker du täckar på tok för mycket!
2 fleecetäcken? varför? ylletäcke? allt samtidigt? min häst skulle dö av den värmen. täckar man hästar så mycket är risken stor att de går med konstant feber som inte ger sig förens man tar av täckena.

dubbla ridtäcken? varför? om man behövde så varma täcken som dubbla... borde det inte finnas så tjocka då?

ge hästen lite mer mat och rid lite mer istället.

bara en tanke / H
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Tror att han har ont i huden pga reaktionen på tvätt/värme. Fukt + värme bäddar för hudinfektioner och drabbade partier brukar vara ömmande.

Visst kan han få ont i muskulaturen i länden om han stått och spänt sig pga kyla, men kallblod brukar inte vara så känsliga. Tycker också att det låter som att du täckar på tok för mycket. Rider du mkt i ridhus?
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

jag kan inte svara på vad det kan ha varit, men jag tycker du täckar på tok för mycket!
2 fleecetäcken? varför? ylletäcke? allt samtidigt? min häst skulle dö av den värmen. täckar man hästar så mycket är risken stor att de går med konstant feber som inte ger sig förens man tar av täckena.

dubbla ridtäcken? varför? om man behövde så varma täcken som dubbla... borde det inte finnas så tjocka då?

ge hästen lite mer mat och rid lite mer istället.

bara en tanke / H


Det vara bara i natt jag tänkte ha det på honom. I mogron blir det bara ylle om ni tror det är ok.

Dubbla ridtäcken för att ryggen gjorde ont och jag red på kvällen....Dvs 2 tunna fleece täcken då.

Mer mat?....Ehh han är redan rund=) Rida mer...ehhh Han går 1-2 h/dag 6 dgr veckan=) Varav 1-2 lektioner=)


Tack för tips!
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Tror att han har ont i huden pga reaktionen på tvätt/värme. Fukt + värme bäddar för hudinfektioner och drabbade partier brukar vara ömmande.

Visst kan han få ont i muskulaturen i länden om han stått och spänt sig pga kyla, men kallblod brukar inte vara så känsliga. Tycker också att det låter som att du täckar på tok för mycket. Rider du mkt i ridhus?

pratade med en kompis som e bra på ryggar och han tror att knottrorna e pga tvätten. Och att ryggen är pga han frusit, Då han bara ömmar precis omkring ryggraden.

Ang täcken, ska dra ner på dem=)

Nej jag rider mkt sällan i ridhus!

Tack för svar!
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Tror det beror på att han blivit kall. Det kanske blev lite värre den här gången eftersom huden var känslig efter tvätten. Har också ett klippt kallblod och han fryser lätt. Han har ett 600 g täcke i stallet (3 grader). Det bästa vore ju förstås att ge mer mat om de fryser men är dom tjockisar så är dom.
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Tror det beror på att han blivit kall. Det kanske blev lite värre den här gången eftersom huden var känslig efter tvätten. Har också ett klippt kallblod och han fryser lätt. Han har ett 600 g täcke i stallet (3 grader). Det bästa vore ju förstås att ge mer mat om de fryser men är dom tjockisar så är dom.

Ja precis och han har ju aldig reagerat så innan.

Men den största frågan är hur jag ska göra med ridningen?
Han var lika öm morse som igår kväll.
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

ursäkta? termo+vintertäcke o bara 7- :eek:= alldeles för mkt
håller helt o hållet med Apollo 13
alldeles för mkt täcken
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Rid inte men gå ut och gå en långpromenad med honom över stock och sten, ta typ 1 h om han normalt blir riden 1-2 h som du skrev.
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

ursäkta? termo+vintertäcke o bara 7- :eek:= alldeles för mkt
håller helt o hållet med Apollo 13
alldeles för mkt täcken

Har redan fått höra detta!

Vill ha tips ang ridning/skötsel.

Han stod med BoT ryggplatta några timmar på kvällen i går och enligt kompisen kändes han bättre. Dvs han ömmade inte lika mycket.

Massör kommer ut i morgon så får vi se vad hon säger! Hoppas att han blir bättre!

Några tips på vad det kan vara?

Knottrorna är helt borta och alltså bara ryggen jag vill ha tips om. Kommentarer ang mycket täcken behövs inte!
 
Sv: Min häst har ont i ryggen- Långt..

Rid inte men gå ut och gå en långpromenad med honom över stock och sten, ta typ 1 h om han normalt blir riden 1-2 h som du skrev.

Ska jag verkligen göra detta=/... Finns ju snö och känns inte bra att han får styltor och blir olika hög i benen. Men där snön e borta går jag gärna med honom!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 187
Senast: LenaH
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 250
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 252
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp