Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

panaccea

Trådstartare
Problemet blir att dom flesta täcken lägger sig i "brygga" på hästen och sitter riktigt uselt i bogen..

Det som är provat är HW och ett hansbo med halvhals.. inget av dom har fungerat..

135 täcken sitter överlag bättre framtill men räcker då inte till på längden.. han är en 135 häst med för lång rygg :angel:

Det enda täcket som suttit riktigt optimalt på honom är ett innetäcke från equiline.. det är liksom formsytt i ryggen..

Hitills har han inte fått skav eller så av hansbotäcket men det ligger riktigt illa på honom och det ser verkligen inte bekvämt ut..

Vill inte lägga en halv förmögenhet så budgetvarianter mottages tacksamt! :)
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Det låter som att det skulle vara svårt att hitta med halvhals till en sån häst så skippa det om det går. Jag skulle testa Bucas, inte för att de generellt passar hästar med svängd rygg men för att de brukar ha bra passform ö.h.t. Vilka HW har du testat? Både Equiline och Eskadron säljer ju vintertäcken så det kanske vore ngt att prova? Särskilt eftersom ett Equiline har passat tidigare.

Jag har ett par Horse Saver Cornwall med halvhals som jag är VÄLDIGT nöjd med. 1200 D yttertyg och 360 g fyllning men det finns ju olika. Täcket är väldigt praktiskt med snabbspännen även på kryssgjordarna och har hållt många säsonger utan att ge skav samt ligger väldigt bra på flera hästar.

Mitt sto har väldigt mycket nacke och ännu mer förra vintern (nu har hon tappat muskler men innan såg hon ut som en hingst) och dessutom en hög och rejäl manke och på henne passar detta täcket kanon. Kanske kan hon likna din lite i.o.m. nivåskillnaden mellan manke-rygg även om själva ryggen kanske inte är så svängd?

Mvh JV
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Jag har provat amigo och rhino på honom, bucas kan vara ett alternativ, det passade den andra hingsten i stallet som har samma promblem men inte lika extremt som på denna hästen. han har även haft HW newmarket fleece och det satt verkligen urdåligt.. kasade ner nedanför bogen och låg verkligen inte bra över ryggen.. försökte sy om det och lägga kilar men det fungerade inte alls, då blev det värre i ryggen..

Både eskadron och equiline är aldeles för dyrt för min plånbok..

Jag hoppas på att hansbo ska kunna fungera utan halvhals men är osäker.. det är ju bra pris på deras täcken på citygross..
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Hur mycket nacke är mycket? :p
En av mina har/hade mycket för ett hbl, men mot en pre-hingst har hon ju inget att komma med...

Har (troligtvis) samma Horsesaver-täcke som JV och måste hålla med, supertäcken faktiskt!! Ligger även bra på min hingst som börjat få ganska robust hals. Dock har ingen av speciellt svängda ryggar, hingsten är lite överbyggd i perioder.

Lägger till: De är mycket mer generösa i halsskärningen än Trend-täckena.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Halvhals kan du glömma på en sån häst, de är trängre i bogen just pga sin form.

prova events täcken. de är grymt stora i bogen och rymliga rent allmänt.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Prova den enkla åtgärden jag får göra på alla täcken åt hingsten, knäpp frontspännena i kors alltså översta spännet i understa ringen och understa spännet i översta ringen, detta gör att du får extra utrymme på djupet i halsöppningen. Det blir ju den effekten på hingstarna att de lyfter halvhals delen för högt iom att de har kraftigare hals och då hamnar ju bogspännena för högt men med den enkla åtgärden så får man betydligt mer utrymme i halslinningen. Funkar också perfekt på hästar som lätt får bogskav sedan jag började göra så på min gamla valack även på hans täcke så har han inte fått tillstymelse till bogskav och han har tidigare år varit hemsk med den biten.
Nu använder jag mest helhals täcke till Joy och det enda jag hittat som är rymligt nog i halsarna till honom är Shires (obs inte den svenska kopian som trippelcrown gör de är mkt smalare i halsen).
Ett täcke dock med vanlig halslinning som är väldigt figursytt i ryggen är cathago.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

catago har jag mkt bra erfarenheter från så det hade varit ett alternativ, men det svider att lägga 800 kr på ett regntäcke :crazy:


tom mer såg jag nu.. 900-1000 kr för ofodrat.. nej tack :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

catago har jag mkt bra erfarenheter från så det hade varit ett alternativ, men det svider att lägga 800 kr på ett regntäcke :crazy:


tom mer såg jag nu.. 900-1000 kr för ofodrat.. nej tack :grin:

Finns att köpa mkt billigare än så, hade ett 300 gr ifjor till en av unghingstarna det köpte jag iofs på rea för det förmånliga priset av 300 :- men ordinarie pris var 898:- enligt prislappen som satt kvar.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Min häst har enorm bog och väldigt stor hals och hög halssättning vid manken samtidigt som halsen är lågt ansatt fram vid bringan. Halsen blir enormt bred mellan bringa till manke. Från manken till svansroten har han strl 135, men jag måste ha 155 för att bogen är så förbannat lång och stor :o Har ett helvette att hitta täcken till honom.

För mig är det enbart Shires som funkat hittills. :)
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

JAg är väldigt förtjust i shires täcken så det tål att tänkas på :) deras bästa täcken är ju dock rätt så dyra dom med..
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Nadira har ett Catago regntäcke i stl 135cm ifall pållen vill prova!
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Jo det kostar ju ändå en del. Men jag tycker de är sjukt prisvärda!! Mitt 400g vintertäcke med helhals och 2000D och 3000 MPS betalade jag 1200kr för. Normalt kostar de ca 1700kr. Men de går att hitta billigare. Sitter som en smäck. Finns inget täcke som slår det! De i stallet har alltid kört på rambo men nu när de måste byta täcken har det blivit Shires mer och mer.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Pålle provar gärna blåbär eller hallon-täcke :love:

tror du det kan funka?
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

får fundera på saaken och leta rea då :D

Det som är mest akut just nu är isf regntäcke.. vintertäcke har jag som jag tror ska passa..
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Hallon/Blåbärstäckena är båda 125cm.
Det är marinblått med röda detaljer detta:D
Nadira samlar inte alls på täcken:angel::D
(eller grimmor, eller pannband):angel:
Ska nog söka hjälp... Snart.... Kanske...Eller näää!
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Det skulle du gjort för läääängesen!
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Min ene (han på min avatar) har grov hals (som han ofta har högt lyft), kraftig bog och svängd i ryggen. Till honom har jag SVEA Sverigetäcket, halvhals ofodrat regntäcke (economic). Precis som gylle så knäpper jag också bogspännena i kors, vilket funkar mycket bra. Halvhalsen kasar bak lite (så det blir lite veck vid manken), men inte så att det påverkar honom på något sätt. Nu har han iofs väldigt kort rygg, vilket din inte verkar ha? Jag har 125-täcke till min 146-cm höga häst, och då passar det bra på bredden också.
 
Sv: Täcke till häst med mycket nacke och svängd rygg

Shires kanske inte är så dumt faktiskt. Våran ponnystumpa har Shires täcken och de är för stora i bogen till henne trots att hon inte har jättesmal bog för sin strl. Hennes täcken ska bytas ut efter hand p.g.a. detta. Det händer att de läcker in i bogen (d.v.s. det rinner innanför, tyget läcker inte ;)).

Mvh JV
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 326
Senast: Fibusen
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 185
Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
2 917
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp