Täcke till ickekissande saluki? Eller något annat?

Luff

Trådstartare
Den gästande salukijycken har nu vant sig vid de flesta underligheter och bekvämligheter i vår flock (man får inte jaga katter men sova i soffan till exempel).
Men hon kissar inne - när som helst på dagen eller natten - vare sig vi är hemma eller inte.
Matte erbjöd ju timslånga promenader med permobil och då är det såklart att hon rastades av ordentligt. Även en liten inhägnad gräsplätt för snabbkissar.
Men hos oss så har hon inte riktigt kommit in i rastningsrutinerna.
På morgonen får dom direkt gå ut i trädgården - 500 kvm inhägnad - och sen när vi fått på oss kläder osv så går vi en kisserunda för säkerhets skull.
Mastiffen är ju "smart" och kissar alltid när hon går ut oavsett promenad eller trädgårdsvistelse eller lös på gården.
Sen blir det längre promenad under dagen. Maken springer även en runda några dagar i veckan vilket hon verkar tycka är mest märkligt - men nu behöver han inte "dra henne runt" i alla fall.
Sen är dom säkert ute i trädgården 4-5 ggr per dag då mastiffen vill ha koll på läget. Hon vill då inte gärna gå ut om det är det minsta kallt men med lite godissök så går hon runt lite. Då matte är så orörlig är hon ju van vid att snabbkissa i inhägnad så det borde ju duga.
Utöver det så får hon alltså minst 4 kissepromenader, den sista vid 22-23 tiden. Vi har sett att hon kissar i trädgården så det är uppenbarligen ok.
Vi funderar på om hon fryser så hon glömmer att kissa. Matten har haft saluki i 50 år och aldrig haft täcke på någon.
Är salukin knepig att ställa om i nya miljöer? Hon var ju väldigt fjär i början men verkar ha vant sig vid det mesta nya.
 
FÖRLÅÅÅT för att jag aldrig haft hund, däremot andra djur:

det kan inte vara så att hon är obekväm med mastiffen? Man bör väl vara trygg och avslappnad för att kunna kissa.
 
FÖRLÅÅÅT för att jag aldrig haft hund, däremot andra djur:

det kan inte vara så att hon är obekväm med mastiffen? Man bör väl vara trygg och avslappnad för att kunna kissa.
Jo vi hade den funderingen i början men nu är hon ganska obrydd med henne efter tre veckor. Släpper vi ut henne ensam så går hon inte från dörren. Men vi kanske ska prova att gå kissepromenaderna ensam.
 
@Red_Chili kan säkert svara! Men rent spontant tycker jag att en saluki borde frysa om vintern..? De har ju inte så mycket padding på kroppen sas, samt är väl inte så varmpälsade. Kissar hon inte alls under promenaderna alltså? Är det en snofsig stadshund kanske hon är van att kissa på annat underlag eller så ;) Utgår från att det inte är något fysiskt fel? Men beröm när hon faktiskt kissar, som med valpar kanske. Och testa att rasta henne ensam.
 
Hon kissar ju ute för det mesta. Vi kan inte riktigt klura ut hur vi ska få henne att kissa när vi går ut. Varannan kissepromenad så strejkar hon. Och kissar sen inne efter någon timme. Hon är fyra år.
 
Ja, jag tänkte att hon kanske undviker att kissa för att det gör ont. Det var bara ett förslag, jag är verkligen ingen expert.
 
Vad är det för saluki, från vilken kennel? (PMa gärna om du inte vill skriva ut det här) Hur länge har hon bott hos er nu?

Om ni är helt säkra på att hon är bekväm med den andra hunden, testa att sätta på ett täcke och se om hon kissar ute mer då.
Jag skulle också till en början låta bli att släppa ut hundarna på tomten. Ta på kopplet och gå en liten sväng så att hon får kissa och så att ni ser att hon kissar. Jag har flera gånger varit med om salukis som "glömmer bort" att kissa, så det är möjligt att det är så även för den saluki ni har hemma, men hon är ändå så gammal nu att jag inte riktigt tror på det som ett första alternativ.

Att det tar lång tid att komma in i nya rutiner i nytt hem är absolut att räkna med. Vissa salukis är "som vanligt" i vilket hem som helst bara det finns en mjuk soffa att sova i, men det är inte helt ovanligt att salukis behöver tid på sig att komma till rätta i ett nytt hem. Som andra nämnt är det en mycket god idé att kolla om hon har UVI.
 
@Red_Chili kan säkert svara! Men rent spontant tycker jag att en saluki borde frysa om vintern..? De har ju inte så mycket padding på kroppen sas, samt är väl inte så varmpälsade. Kissar hon inte alls under promenaderna alltså? Är det en snofsig stadshund kanske hon är van att kissa på annat underlag eller så ;) Utgår från att det inte är något fysiskt fel? Men beröm när hon faktiskt kissar, som med valpar kanske. Och testa att rasta henne ensam.
Det beror ju på var i världen man bor med sin saluki :D Men även bland salukifolk finns det en och annan som tänker "ÄH, de ska inte ha täcke, de ska härdas!" alternativt "Äh, de har päls, de klarar sig!". Hittills har alla salukis jag träffat mått bra av att få ett täcke på vintern (framförallt om de bor i riktigt vinterklimat) samt när det regnar.
 
Hon är en Badavie. Vi har haft henne sen i julas. Ska prova att gå ut med henne ensam direkt utan trädgårdsbesök. Hon kommer garanterat inte att kissa på ett tag om vi tar på täcke...vi satte på henne en Y-sele för att hon skulle vara lite mer bekväm då hon irrade omkring i flexikopplet. Hon kunde knappt gå...så otäckt var det första gångerna. Päls börjar hon få mer av, matte har ju plockat henne. det gör inte vi. Fluffig är väl bäst beskrivning. ;-)
 
Hon är en Badavie. Vi har haft henne sen i julas. Ska prova att gå ut med henne ensam direkt utan trädgårdsbesök. Hon kommer garanterat inte att kissa på ett tag om vi tar på täcke...vi satte på henne en Y-sele för att hon skulle vara lite mer bekväm då hon irrade omkring i flexikopplet. Hon kunde knappt gå...så otäckt var det första gångerna. Päls börjar hon få mer av, matte har ju plockat henne. det gör inte vi. Fluffig är väl bäst beskrivning. ;-)
Är hon kastrerad? eller varför är hon fluffig?
Här är den av mina som har tjockast och mest päls. Hon är helt ofriserad och bilden togs för max någon vecka sedan:
15622419_760271207454595_3454281098544393218_n.jpg
 
@Luff, stämmer det att du bor i Skövde? jag har en bekant som bor i Skövde och har saluki. Hon är jätteduktig och om du vill så kan jag försöka ordna så att ni får kontakt, så kanske ni kan träffas osv? Det är ju ofta mycket lättare att ge råd om man sett hunden i fråga än om man bara får något beskrivet till sig på nätet.
 
Jo vi bor i Skövde kommun. Alltså så mycket fluff är det inte. Men matte säger att hon drar bort det annars. Ja jag tror hon är kastrerad. Har för mig att hon fick livmoderinflammation på sitt första löp (- med reservation för att det var salukin innan denna).
 
Jo vi bor i Skövde kommun. Alltså så mycket fluff är det inte. Men matte säger att hon drar bort det annars. Ja jag tror hon är kastrerad. Har för mig att hon fick livmoderinflammation på sitt första löp (- med reservation för att det var salukin innan denna).
Vänd på henne så ser du om hon är kastrerad :idea::)
 

Liknande trådar

Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 655
Senast: fio
·
Hundhälsa På vinterlovet (ev. även höstlovet om det finns snö då) så ska jag upp till Norge och åka skidor med min hund ( 32kg 50%Schäfer...
Svar
0
· Visningar
662
Övr. Hund Vi har en King Charles Cavaliertjej som nyss fyllt 7 månader. Sen hon kom hem till oss har hon varit duktig på att sova hela nätterna...
Svar
13
· Visningar
6 578
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp