Bukefalos 28 år!

Träningstips!

Hundbloggerskan

Trådstartare
På vinterlovet (ev. även höstlovet om det finns snö då) så ska jag upp till Norge och åka skidor med min hund ( 32kg 50%Schäfer, 25%Jämthund, 25%Kungspudel) och tänkte bara försäkra mig om att jag tänkt rätt med träningen.
I nuläget är hon i rätt kass kondition då jag behövt lämna bort henne rätt mycket i sommar, där hon är får hon ca 1 timmes promenad om dagen, och utöver det vara ute i deras trädgård nästan hela tiden.
Jag hade tänkt börja som "vanligt" igen direkt när hon kommer hem. Alltså en runda på ca 1 timme om dagen i skog (hon får springa lös nästan hela tiden), cykla varannan dag (ca 4km, ibland cyklar jag till skogen också då ca 1km enkel väg, sen går man där i ca 30-40min sen tillbaka). Träning varannan dag (då vi inte cyklar), allt från 20min-60min freestyle och lydnad, sen utöver det går vi till en tränings"park" för människor (utomhus som alla får använda) där hon får hoppa upp och ner på saker osv varje dag.
Sen utöver detta självklart 2-3 kisserundor och ibland bollkastning, spår. Utöver detta hade jag tänkt börja lära henne dra lite ordentligare (tidigare bara lite ibland med hennes Zero DC Shorter sele) och då ska hon dra mig på roller eller lite weightpull. Alltså inte länge eller så, men som extra.
Tror ni detta gör att hon klarar att åka skidor i 1-3 timmar om dagen (vilodag minst var tredje dag med enbart långrundor lös)? Hon får själv välja om hon vill dra eller springa bredvid (tänker mig dra i början och springa bredvid om hon blir trött).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 547
Senast: G-uldlock
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 617
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp