hast_galen

Trådstartare
Hej! lite täckes klippningar,
min häst har halvt klippt, alltså hals bogar och under magen, Behöver jag ha hals täcke? han går med 100g täcke och det är mellan 2-6g varmt ute,
och mer om halstäcke, kommer han behöva det om det blir kallare? eller varför har man hals? någon tyckte att jag skulle behöva det,men jag har aldrig haft hals på mina täcken, om det blir kallare går jag själv klart ut i gram på täckerna,
Hästen i frågan är 6 år i bra kondison och får mycket mat,
Åh vad jag har krånglat till det, för att för enkla det hela varför har man hals på sina täcken? fryser hästen om halsen? eller har det blivit lathet allt lättare att borsta? O_o
 
Sv: Täcken?

Har aldrig någonsin haft hals på något täcke, oavsett ras eller grad av klippning.

Merförsäljning, lättborstat och förmänskligande är nog de främsta orsakerna till att halstäcken blivit så vanliga.
 
Sv: Täcken?

Finns flera orsaker till att ha hals. Mindre lera, det regnar inte in i bogen, hästen fryser mindre, det går att ha tunnare täcke om man har hals, musklerna i halsen håller sig mjukare och smidigare med hals.

Det viktiga är att täcka så det funkar bra för dig och din häst. Man måste inte ha hals men det gör livet enklare för många. Har för 95% av hästägarna ingenting med förmänskligande att göra.

Många hästar uppskattar att inte bli dyblöta och kalla om halsen vid kraftigt regn. Det är inte så att de punktfryser om halsen men har man tidigare inte använt hals och hästen brukar stå och häcka med rumpan mot regnet och sänkt hals så är det inte ovanligt att de med hals istället går och letar mat som de brukar i hagen, även vid kraftigt regn.
 
Sv: Täcken?

Man har hals vid nederbörd för att inte hästen ska bli helt galen o slänga sig på väggarna, vända upp o ner på bädden och rulla sig frenetiskt tills den vita blivit torvbrun på varenda kvadratcentimeter :-P

För mig är det faktiskt en stor anledning :$ min häst är helt vild när han kommer in blöt och ska bara skrubba bort allt äckligt, kliigt blött.

Jag är dock väldig mån om att inte ha hals om det är sol och försöker pricka in även utan hals vid bara lite risk för nederbörd tidigt på dagen. Har stall hemma så kollar väderprognosen på morgonen.
 
Sv: Täcken?

Jag har hals på regntäcket eftersom jag inte vill ha in regn/blötsnö innanför täcket med nedblött stalltäcke som följd. Dessutom inbillar jag mig att värmen stannar bättre i täcket, hon har regntäcket tills det är runt -15. Halsen har jag bara när det är kallt, kommer ta av den framåt vårkanten och den åkte på nu i början på december.
 
Sv: Täcken?

Har 3 av 4 hästar hemma i stallet som är helklippta och äger inget utetäcke med hals... så något måste att ha är det väl inte men man får väl anpassa sig till individen. Och som andra har sagt kan halsen hindra att vatten/snö kommer in runt bogen på hästen så på så sätt kan det säkert vara bra att ha om man vill.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 589
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 354
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp