Tropic

Trådstartare
Jag rakade min häst igår, han har alltid haft vinterpäls så jag är inte så erfaren på den fronten. I alla fall, jag äger ett regntäcke, ett jättetjockt vintertäcke, flera fleecetäcken, ländtäcken osv. Behöver köpa ett lagom vintertäcke, men inte så aktuellt nu när det är 0-5 plusgrader ute. Ni som är väldigt kunniga inom det här får gärna ge mig tips. Nu på dagarna har han fleecetäcke+regntäcke och på natten endast fleece. Skulle det bli 0-10 minusgrader skulle jag köpa ett lagom vintertäcke, kallare än så skulle jag ha det jättevarma. Skulle det bli mer än 5-10 plusgrader skulle jag endast ha regntäcke. Är det något jag behöver tänka på angående skavsår osv? Vet att pälsglans kan funka vid täcken bl.a., sen kan det ju bli skav vid tyglarna - hur gör ni då? Kan man ha ett vanligt fleecetäcke som nattäcke inomhus 1-5 plusgrader? Vore enormt tacksam om ni kunde hjälpa mig! :)
 
Sv: Täcken?

Är din häst väldigt skavkänslig kanske hag skulle ha bogskydd för att inte riskera att börja få skav. Men annars är ett välsittande täcke som inte stramar viktigast - då slipper nan oftast skav. Fleecetäcke inomhus över natten skulle jag völ själv inte anvbda - ett slätt foder är att föredra. Fleecetäcken Töjer sig vilket kan gör att den sitter rätt illa efter en natt och stranar vid bog då det blir statiskt och täcken "fastnar".

Min tjej är "jaktklippt" ( översllt på kropp utom ben, huvud, och "schabrak") och on står naken inne. Stallet är uppvärmnt av hästarna i stallet så blir max runt nollan. Ligger de ner i bädden är det varmt, samt om de äter (halm) så håller de sig också varma. Är vindstilla och inte direkt nederbörd och då klarar de sig bra :).
 
Sv: Täcken?

min oklippta häst har nu vid temp runt 5+ och -10 ett 200g täcke på sig både inne och ute. ett vanligt regntäcke hade blivit för kallt för henne i blåsten.

fleece ska du åtminstone inte ha under annat täcke! det är alldeles för stretchigt och dras lätt bakåt när hästen rör sig och kan då ge skav i bogen och ge obehag. täcken med glatt yta är mycket bättre att ha under utetäcken.

har ni inte kallstall så är nog ett fleece bra under natten, men har ni bra med drag i stallet och kallstall så hade jag åtminstone velat ha ett 150g fodrat täcke.
 
Sv: Täcken?

Min häst har klippts likadant som din, han har en shettis till sällskap i stallet och dom sover på bädd, behöver jag ha täcke i alla fall tror du? :)

ja bogskydd kan nog vara bra, ska även hitta fleecetäcke med glansig insida (har hört att det ska skava mindre?). :)
 
Sv: Täcken?

Okej, är det för kallt med ett sommar/transport/stalltäcke att ha under regntäcke och på natten tror du?
 
Sv: Täcken?

ja, och ha inte fleece under annat även om det är med glansig insida, snälla! det blir inte bra. köp hellre ett 100g- 150g stalltäcke(med glansig insida OCH utsida) och ha det under regntäcket ute och endast stalltäcket i stallet.

fleece är i mina ögon inte ens ett bra stalltäcke, har endast mina som transporttäcken eller som regn skydd för utrustningen och hästen på tävling.
vill jag ha ett varmt täcke i boxen när hästen är blöt så tar jag ylle, transporterar bort fukten mycket bättre och värmer trots att det är blött.
 
Sv: Täcken?

okej, jag får lov att köpa ett stalltäcke helt enkelt :) jjust nu står han inne med "sommartäcket" och ett fleecetäcke över. Tack så mycket för hjälpen!
 
Sv: Täcken?

Du fick bra svar av buck :) glatt utsida och insida gör att det inte stramar mellan häst och täcke, menven inte mellan täckena i sig. Då "löper" de mot varandra bättre när hästen rör på sig. Om det räcker beror på stallet och såklart hästen. Men i isolerat/uppvärmt/kallstall så skiljer det sig år ganska myclet :) j
 
Sv: Täcken?

Aldrig fleecetäcke under ett annat täcke. Fleecetäcken drar sig och kan orsaka brännskador på hästen om du har otur. Särskilt där den är klippt. Fleecetäcken använder jag korta stunder om hästen kommer in och är lite kall men inte blöt eller vid transport på oklippt häst vid kanske 5-10 plusgrader. Helst använder jag det bara under uppsikt. Egentligen är det helt vansinne att ens tillverka täcken i ett sådant material som fleece när man vet dess egenskaper.
Är hästen blöt använder jag ett ylletäcke istället. Möjligtvis ett fleecetäcke ovanpå ylletäcket om hästen fryser mycket men då endast under uppsikt.

Försök i möjligaste mån att undvika att ha dubbla täcken för oavsett hur bra de båda täckena sitter var för sig så glider det alltid lite och har man då två ovanpå varandra så hamnar de snett och glider inte tillbaka som det hade gjort om hästen bara hade haft ett täcke på sig. Jag använder stalltäcke (då menar jag termotäcke eller ylletäcke om det är helt kris och även stalltäcket är blött, aldrig fleecetäcke)+regntäcke endast som nödtäcke om alla hästens vanliga utetäcken är blöta och inte hunnit torka.

Köp ett 100-200 grams täcke att ha inne och ett 150-200 grams täcke att ha ute istället. Det är inte farligt eller fel att hästen har samma täcke ute som inne så länge man har koll att täcket sitter bra. Att man rättar till det flera gånger per dag och självklart tar av det så att man har koll efter skavsår och liknande och låter pälsen andas. Täckena idag andas så bra att det går bra att använda utetäcken som innetäcken om man har ungefär lika kallt i stallet som det är ute.
 
Sv: Täcken?

Innan man kan råda om täcken är det intressant att veta:
Är det en frusen häst?
Hur gammal?
Hur varmt har ni i stallet?
ras?
Hur mycket är klippt?
Hur tjock är vinterpälsen?

Jag har ett gotlandsruss som är klippt hals och bog och en kallblodtravare som är klippt hals, bog, och ett parti på bakbenen. Båda går gladeligen utan täcke trots klippning till ner mot -10 ( -15 om det är vindstilla och sol) och klarar även nederbörd oberörda så länge det handlar om skurar och är hyffsat vindstilla ner till liknande temperaturer. Dom går med fleecefodrade regntäcke eller 100gram täcken nästan uteslutande när de har täcken, det är bara när det kryper ner till under -20 som 200-300gram täckena åker på.

Båda går på fri tillgång, på lösdrift, är i full konditon, mycket/tjock vinterpäls 13 respektive 5år ska tilläggas.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 689
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
740
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 614
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp