Vilket täcke??

Hundbloggerskan

Trådstartare
Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite vattentät), en fleecefoder med yttertyg så den är vattentät (måste bara korta ner benen så försöker hitta någon som kan göra det billigt), ett fleecetäcke, ett fleecefodrat regntäcke, ett fleecefodrat typ tunt täcke (yttertyg som tål lite regn), fodrat regntäcke och ja, tror det var det.
Jag vet att det kanske räcker med fleeceoverallen och det fleecefodrade regntäcket men jag tycker det blir så klumpigt.
Så nu undrar jag om det finns något bättre alternativ? T.ex köpa en fodrad overall att ha över fleeceoverallen (fleeceoverallen är från hurtta så det ska gå att ha en av deras regnoveraller över). Eller ett jäkligt tjockt vintertäcke osv??
Ge gärna tips! Täcket ska finnas i strl 70/75 (hon kan ha båda men helst strl 70 då 75 ofta är för stora mellan frambenen). Och är det en overall ska den inte ha för långa ben. Märket kvittar, hurttas vanliga regntäcken är för stora för henne runt om, så de rör sig. Så inte heller för stora på ryggen... Täcket ska MAX kosta 700kr, och då ska det vara ett otroligt bra täcke, men så billigt som möjligt!
 
Jag har Hurtta ultimate till mina korthåriga hundar, det gör verkligen sin grej bra. Sitter bra, värmer och har inte fleecefoder, som både jag och jyckarna hatar.

Men jag håller med Migo, vänta med att raka, sämsta tiden.
 
Hon ska rakas då hon antagligen har kvalsterallergi, och kliar sig mindre med rakad päls. Så det är för att vi ska kunna dra ner på medicinen, så hon kommer alltså antagligen hållas rakad hela tiden om det går som vi tror...
Hurtta Ultimate går på ca 850kr så det är antagligen lite för dyrt... Men jag ska tänka på det, prova det på min hund osv. Så får vi se.
Men tror ni att ett 300g från Hööks skulle funka? Då får man ju byta varje år typ, men har inte 850kr att lägga på ett täcke just nu.
 
Alltså det beror helt på hunden. min pudelmix rakades förr ner till 1 mm även vintertid och klarade sig ner till -14 i göteborgsvinter med sin hurtta overall som är i dubbel fleece, inte vattentät men håller ändå förvånansvärt torrt i regn en lång stund! Har du kikat på sådana som syr täcken? Kostar runt 500 kr och då får du figursytt. Eftersom det verkar som att din är smal precis som mina.
 
Men det är väl inte billigt:confused:

Eller så har ni extremt dyra Hurtta-produkter i Sverige. Enligt snabbgoogling kommer du mycket billigare undan via vanliga nätbutiker.

Och sen finns det ju täcken som i princip är kopior. De kostar en bråkdel.

Brava Frost bite, till exempel. Hur bra som helst (jag har både Hurttas och Bravas samt en del andra)
 
Det nämns tidigare att täcket kostar 850 kr så då tycker jag nog att 540 kr för samma täcke är billigare.
 
Tror du hon kommer behöva så tjocka täcken under promenader?

Vår klipps ned var tredje månad året runt. Är det minusgrader brukar han ha tröja första veckan och sen går han naken.
Varmfodrat täcke har han bara när han ska vara stilla längre stunder som i stallet och då kan du kombinera overallerna
 
Jag har ingen aning om hur tjockt täcke hon lär behöva då hon aldrig varit rakad på vintern tidigare. Men jag vill inte stå där med en stelfrusen hund i -10 och inget täcke som är tillräckligt varmt. Förra vintern gick hon i fleeceoverall + fleecefodrat regntäcke när det var som värst. Och det var MED päls (med väldigt ltie underull). Jag är även sådan som hellre är på säkra sidan när det gäller täcken.
Jag har en fleeceoverall (dubbel fleece och regntät) från Hurtta som funkar jättebra. Den använder jag just nu och den funkar jättebra. Men tror att hon lär behöva något som är helt vattentätt och tjockare för den värsta vintern. Nu menar jag inte hela december+januari osv. Utan kanske vissa dagar då det är väldigt kallt. Inte på de dagar då det t.ex är soligt eller liknande utan vid behov. Annars har jag mindre täcke på.
Vill helst inte köpa hundtäcken på ebay då jag vill kunna prova dem. Men om ett Ultimate sitter jättebra så kanske..
 
Men är hon klippt nu? Du har redan så mycket täcke på henne, vi har 10-12 plusgrader i skåne så jag fattar inte hur hon kan frysa? Har du pratat med din veterinär om varför hon fryser så? Det verkar ju märkligt.
 
Inte ens en klippt hund behöver fleeceoverall nu så länge den är i rörelse. Och mina Hurtta Ultimate använder jag bara när hundarna ligger i kall bil eller typ står ute en hel dag och väntar på aktivitet (typ jaktprov).

Har du gjort nån slags koppling till hästvärlden och tror hunden behöver täcke när den är ute? Jag tycker det verkar en smula överdrivet att ha hunden täckad nu. Och till de kallaste dagarna hade jag inte köpt speciellt täcke, håll er inne eller kör med dubbla.
 
Jag har ett äldre bucas täcke till en av mina hundar. Det täcket har hängt med i 8 år. Hittade hundtäcken av samma märke som är billigt.* Länk raderad av moderatorn* Tyvärr ser jag inte vad det är för typ av foder mer än att det är 300gr fyllning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej, det är inte så att hon står och skakar innan jag tar på henne täcke. Utan när jag märker på henne att hon inte vill vara ute eller gå längre rundor så sätter jag på henne täcke, för då går hon ut utan problem. Så jag anser att hon fryser, hade det varit regnet hade hon inte gått ut i det under somrarna, och inte heller gått ut fast hon hade täcke.
Och jag tycker det är svinkallt här, jag fryser nästan i min vinterjacka, har fodrade träningsbyxor och riktiga kängor. Fryser om allt förutom kängorna, och det är kläder jag brukar hålla mig varm i till typ 2-3 minusgrader... Får snart börja använda termobyxorna under rundorna.
När hon är lös, eller vi tränar så har hon inte täcke på sig. Utan detta är för promenaderna i koppel som jag syftar på. Annars behöver hon inte, men hon kanske lär behöva ett fleecetäcke under uteträningen, men vi har inomhushall så det lär inte behövas när vi är inne. Det har varit frost i gräset i någon vecka nu under mornarna, även under vissa dagar, regnat otrolgit mycket osv. Och vad jag vet varit lägst +2, så det är inte speciellt varmt.
 
Okej, det är inte så att hon står och skakar innan jag tar på henne täcke. Utan när jag märker på henne att hon inte vill vara ute eller gå längre rundor så sätter jag på henne täcke, för då går hon ut utan problem. Så jag anser att hon fryser, hade det varit regnet hade hon inte gått ut i det under somrarna, och inte heller gått ut fast hon hade täcke.
Och jag tycker det är svinkallt här, jag fryser nästan i min vinterjacka, har fodrade träningsbyxor och riktiga kängor. Fryser om allt förutom kängorna, och det är kläder jag brukar hålla mig varm i till typ 2-3 minusgrader... Får snart börja använda termobyxorna under rundorna.
När hon är lös, eller vi tränar så har hon inte täcke på sig. Utan detta är för promenaderna i koppel som jag syftar på. Annars behöver hon inte, men hon kanske lär behöva ett fleecetäcke under uteträningen, men vi har inomhushall så det lär inte behövas när vi är inne. Det har varit frost i gräset i någon vecka nu under mornarna, även under vissa dagar, regnat otrolgit mycket osv. Och vad jag vet varit lägst +2, så det är inte speciellt varmt.
Men om jag inte har helt fel så bor du i Skåne, hela landskapet har haft minst 10 grader dagtid.

Nog om det. Jag tror att du borde klara dig med ett något tjockare vintertäcke isåfall utöver hela din täckesgarderob. Hööks funkar säkert utmärkt. Hon är ju inte ute hur länge som helst och ni kan gå in om det är riktigt trist.
 
Okej, det är inte så att hon står och skakar innan jag tar på henne täcke. Utan när jag märker på henne att hon inte vill vara ute eller gå längre rundor så sätter jag på henne täcke, för då går hon ut utan problem. Så jag anser att hon fryser, hade det varit regnet hade hon inte gått ut i det under somrarna, och inte heller gått ut fast hon hade täcke.
Och jag tycker det är svinkallt här, jag fryser nästan i min vinterjacka, har fodrade träningsbyxor och riktiga kängor. Fryser om allt förutom kängorna, och det är kläder jag brukar hålla mig varm i till typ 2-3 minusgrader... Får snart börja använda termobyxorna under rundorna.
När hon är lös, eller vi tränar så har hon inte täcke på sig. Utan detta är för promenaderna i koppel som jag syftar på. Annars behöver hon inte, men hon kanske lär behöva ett fleecetäcke under uteträningen, men vi har inomhushall så det lär inte behövas när vi är inne. Det har varit frost i gräset i någon vecka nu under mornarna, även under vissa dagar, regnat otrolgit mycket osv. Och vad jag vet varit lägst +2, så det är inte speciellt varmt.
Hundar och människor är olika saker... Att vi blir varmare när vi drar på oss en extra tröja betyder inte att hunden blir varmare för det... Ett vind och vattentätt täcke räcker antagligen fullständigt så länge ni rör på er, är det tänkt att hon ska sitta/ligga still en längre tid, ja då kan det behövas ett varmare täcke. Det är en sak att vara känslig för drag och regn men att en frisk hund skulle frysa i ett vind och vattentätt täcke med ett tunt foder under rörelse, det tror jag inte utan då skulle jag kontakta en veterinär.

Om jag tittar på min efter en jakt när han är blöt och vi står still så kan ha börja darra, det är ett sätt för musklerna att få upp värmen. Så efter jakten så får han täcke på sig, är det varmt så får han nättäcke, nu när det börjar blåsa kallt och vara ruggigt så får han vintertäcket på sig på plats och när vi kommer hem byter jag till nättäcket för att han ska torka snabbare.
 
Men om jag inte har helt fel så bor du i Skåne, hela landskapet har haft minst 10 grader dagtid

Idag var första dagen jag hade jacka på när jag var ute. Jag har fortfarande inga strumpor i skorna. Och jag är frusen. Vi har haft en otroligt varm höst i skåne. Nattfrost har vi haft en enda gång. Och jag är ute på fälten med mina hundar i gryningen så nattfrost ser jag.

Ts jag tycker att du ska prata med din veterinär om hunden. Den kan omöjligt frysa så nu om den är frisk. Eller är det så att eftersom du tydligen själv är frusen så tror du att hunden också fryser?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 996
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: mackan
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp