Vilket täcke??

Jag hade också kollat upp varför hunden fryser så förbannat, det låter inte rimligt.

Min prazsky på 1.8 kg helt utan underull går utan täcke när hon promenerar/rör sig. Här är det ca 3 grader nu. Hon har tröja/bot-täcke om hon ska vara stilla eller om det regnar väldigt.

(+ en liten tanke. Min lilla kliar sig när hon får på sig en massa kläder.)
 
Idag var första dagen jag hade jacka på när jag var ute. Jag har fortfarande inga strumpor i skorna. Och jag är frusen. Vi har haft en otroligt varm höst i skåne. Nattfrost har vi haft en enda gång. Och jag är ute på fälten med mina hundar i gryningen så nattfrost ser jag.

Ts jag tycker att du ska prata med din veterinär om hunden. Den kan omöjligt frysa så nu om den är frisk. Eller är det så att eftersom du tydligen själv är frusen så tror du att hunden också fryser?

Men va? Jag har haft jacka på mig i flera veckor, igår tog jag på mig vinterjackan också :p Bor i södra Skåne och här är skitkallt!
 
I södra Sverige längs med kusterna är det rått. Nu med dimma och inte en solglimt är det fuktigt hela tiden och kryper det bara ner ngn grad under 10 och blåser upp på det....jag anpassar täcken efter tjocklek och väder helt enkelt. Idag vindstilla o 9 grader fick vinthunden med päls som en välpälsad saluki inget täcke men pudeln som är nedklippt på kroppen fick sitt tunna fleecetäcke för säkerhets skull.
 
Hon fryser inte nu, det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att jag hellre täcker, än att hon fryser.
Vi har haft +3 grader vid 7-8 tiden hos oss. Och det kvittar väll om det är dagtid eller på kvällen? Hunden måste ju ut ändå...
Men ni tror att typ en microfleece overall räcker? Och sen kanske köpa en ofodrad regntät från Hurtta att ha över om det behövs? (Slush Combat heter den)
 
Jag hade pratat med veterinären. Hade en hund med kvalsterallergi i familjen och den fick absolut inte ha täcken, just för att kvalster älskar täcken och fleece är typ det sämsta man kan lägga på hunden i den situationen.

Bor på absoluta spetsen på sydkusten och visst är det rått vissa dagar men när hundarna (korthåriga) är i rörelse så fryser de inte. Har använt Hurttas regntäcken när det har vräkt ner, mer för att skona hemmets insida än för hundarnas skull.
 
Det är fortfarande inte säkert att hon har kvalsterallergi, och isåfall inte speciellt "kraftig". Hon går nu på 1 kortison tablett varannan dag och då kliar hon sig bara ytterst lite (väldigt sällan), och det trodde veterinären att hon inte skulle kunna gå på utan att vi skulle behöva höja, så är det kvalster är det inte speciellt kraftig.
Hon har inte börjat klia sig mer av täckena eller så tidigare, så förstår inte varför hon skulle börja göra det nu?
 
Ja alltså min kliar sig i princip aldrig, och hon har svår allergi. Dock måste jag täcka i alla fall, bara för att hålla spondylosryggen varm. Hunden fryser nog egentligen inte märkbart, och hade nog varit nöjd i -30 utan täcke.
 
Okej, men hur märker du då på henne att hon har allergi??
Alltså, snackar ni om renrakade hundar eller med päls? För visst hade en Samojed inte behövt täcke i -30 grader, men en nakenhund behöver täcke såfort det blir lite kyligt... Det beror helt på vad för sorts päls hunden har, storlek och individ. Min hund är i stortsett helt renrakad, det är typ 1-2 mm kvar, så man ser huden alltså. Så lite har hon kvar, så det är inget som skyddar direkt. Så inomhus behöver hon självklart inget, men hon blir lätt kall (tar ju längre tid att kyla ner en stor hund så hon håller sig ju fortfarande varm). Men jag skulle inte vilja gå en runda med henne utan täcke nu. Släppa henne och leka hade jag kunnat göra nu, men jag kan springa runt i en tjockare tröja bara nu utan att frysa om man går snabbt/håller igång.
Men när det är dags för vinterjackor för oss (som behövs mer vissa dagar än andra) så vill jag ha detsamma till henne för att hon inte ska frysa.
 
Köpte en jättefin jacka till min hund i Ullared med 200g. (Ja, jag tycker jacka låter gulligare).
Han har haft den i 2 år och inte en enda skråma har den dragit på sig. :p Tror dessutom den är vattentät då jag aldrig lagt märke till att den blivit genomblöt. :confused: Kostade mellan 200-300.
 
Okej, men hur märker du då på henne att hon har allergi??
Alltså, snackar ni om renrakade hundar eller med päls? För visst hade en Samojed inte behövt täcke i -30 grader, men en nakenhund behöver täcke såfort det blir lite kyligt... Det beror helt på vad för sorts päls hunden har, storlek och individ. Min hund är i stortsett helt renrakad, det är typ 1-2 mm kvar, så man ser huden alltså. Så lite har hon kvar, så det är inget som skyddar direkt. Så inomhus behöver hon självklart inget, men hon blir lätt kall (tar ju längre tid att kyla ner en stor hund så hon håller sig ju fortfarande varm). Men jag skulle inte vilja gå en runda med henne utan täcke nu. Släppa henne och leka hade jag kunnat göra nu, men jag kan springa runt i en tjockare tröja bara nu utan att frysa om man går snabbt/håller igång.
Men när det är dags för vinterjackor för oss (som behövs mer vissa dagar än andra) så vill jag ha detsamma till henne för att hon inte ska frysa.
Om jag tittar på min daghund som är en tax som rycks, eller numera klipps så ja hon fryser om det hällregnar, normal vinterdag, hon fryser inte alls... Alltså borde ett vind och vattentätt täcke räcka för de dagar det blåser kraftigt/ regnar.
 
Okej, men hur märker du då på henne att hon har allergi??
Alltså, snackar ni om renrakade hundar eller med päls?

Hud och päls blir sämre, ögonen röda och rinniga, och svamp och hudinfektioner kommer som ett brev på posten om hon äter/utsätts för något hon inte tål. Och listan på vad hon inte tål är LÅNG. Allergitesten pekade i en viss riktning, men jag har fått stryka flera saker vartefter.

Min är en Boxer, så det är en hund med väldigt kort päls.

(Egentligen hade jag kunnat svara på din fråga med ett enda ord: SVAMP)
 
Okej, men hur märker du då på henne att hon har allergi??
Alltså, snackar ni om renrakade hundar eller med päls? För visst hade en Samojed inte behövt täcke i -30 grader, men en nakenhund behöver täcke såfort det blir lite kyligt... Det beror helt på vad för sorts päls hunden har, storlek och individ. Min hund är i stortsett helt renrakad, det är typ 1-2 mm kvar, så man ser huden alltså. Så lite har hon kvar, så det är inget som skyddar direkt. Så inomhus behöver hon självklart inget, men hon blir lätt kall (tar ju längre tid att kyla ner en stor hund så hon håller sig ju fortfarande varm). Men jag skulle inte vilja gå en runda med henne utan täcke nu. Släppa henne och leka hade jag kunnat göra nu, men jag kan springa runt i en tjockare tröja bara nu utan att frysa om man går snabbt/håller igång.
Men när det är dags för vinterjackor för oss (som behövs mer vissa dagar än andra) så vill jag ha detsamma till henne för att hon inte ska frysa.

Fast nu utgår du från dig själv och det är ju inte så konstruktivt med tanke på att hunden har högre kroppstemperatur än du och ett helt annat rörelseschema och ett helt annat sätt att leda bort värme från sin kropp.

Jag går inte ut utan jacka just nu på kisserundor, mina weims skulle vara vrålvarma om jag satte täcke på dem. Det är bara att känna med handen under täcket när man har gått några minuter.
 
Jag antar att weims är Weimaraner?? De har ju väldigt tät päls, iallafall den min morbror hade. Den behövde inget täcke, men en hund som inte har någon skyddande päls alls, lär behöva täcke...
Och som jag sa, när hon springer fritt eller vid träning så kommer hon inte ha täcke om hon inte visar att hon fryser (men vi är nog inomhus då för jag fryser hahah). Men när man går med kopplet så kan hon ju inte hålla lika bra värme...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 996
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 014
Senast: mackan
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp