Bukefalos 28 år!

Tänka på när man är vegetarian?

Supersalt

Trådstartare
Hej!

Jag har ganska nyligen, precis innan jul, blivit vegetarian. Känner att jag inte riktigt får i mig vad jag behöver, tyvärr..

Så, är det någon här som skulle vilja hjälpa mig?

Det jag är ute efter är.
1. Saker jag behöver få i mig, tex protein osv. Och då i vilken mängd, vad som innehåller detta osv, :)

2. Tips på rätter som är bra när man är vegetarian. Det skadar ju inte om de är goda heller ;)

För övrigt är jag tjej, 15-år (16 i sommar), äter ägg, mjölk osv och är inte allergisk mot något i matväg.

Tack så mycket i förväg :D
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

För övrigt är jag tjej, 15-år (16 i sommar), äter ägg, mjölk osv och är inte allergisk mot något i matväg.

Med tanke på att du äter ägg och mjölk lär du inte ha något problem att få i dig det du behöver, om du inte tänkt leva på typ pasta. Men d-vitamin behöver du äta under vintern och B12 skadar inte.

Skippa såna där värdelösa "vegetarian-multivitamin" bara. Skräp.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Okej, tack så mycket. :) Ska kolla upp D-vitamin och B12. Har funderat på tillskott förmvegetarianer, men kanske bra då att jag inte skaffade det.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Vad äter du för något i dagsläget?
Kan du inte skriva upp några varianter på frukost, lunch, middag och eventuella andra måltider som du äter? Det blir betydligt lättare att se vad mer man kan hitta på då :)

Själv är jag vegetarian sen 7-8 år tillbaka och äter nu även tillskott för zink och omega 3. Det är vad som för mig är svårast att få i mig i de mängder som behövs.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Jag tycker faktiskt det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med salt (har jättelågt blodtryck).

Järn och fett får man ofta i sig mindre av också, men man känner när man behöver det tycker jag, man blir yr och matt.

Broccoli med smör och salt löser allt. :p

Annars har jag aldrig haft nån brist.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Fett är väl minsta problemet?
För att få i sig järn mm så är det viktigt att äta mörkgröna grönsaker. Ät så mycket olika linser, bönor mm som du kan hitta, det finns massor och hjälper till att skapa idéer till nya rätter.
Jag har inte ätit kött på snart 20år och inte haft problem med att få i mig allt jag behöver, men då äter jag rejäla portioner.

Blir du sjuk så behöver det inte vara för att du är veg, även köttätande drabbas av järn och vitaminbrist, får magsjuka, är underviktiga och andra sjukdomar.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Jag har inte sagt att jag blir sjuk..? :p

TS frågade vad man ska tänka på. Och för mig är det saltet, fettet och järnet. Hade jag ätit en stor köttbit varje dag hade jag inte behövt påminna mig, men nu behöver jag det.

Precis som att de flesta köttätare behöver påminnas om att äta tillräckligt med fibrer, c-vitamin osv.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Hej!

Det finns ju sån där färdigmat som har rätt ordentligt med salt i sig (sån för veggies). Inte minns jag vad den heter, men jag undviker den just för att jag inte behöver äta mer salt..

/Lavinia
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Så länge du äter varierat får du i dig det protein du behöver med god marginal. Tänk lite extra på att regelbundet äta järnrika livsmedel, t.ex. kikärtor och mörkgröna grönsaker. Det är bra att äta både kokta och råa grönsaker av olika typer, eftersom vissa näringsämnen (ex folsyra) förstörs vid upphettning medan andra ämnen frigörs. Omega 3 kan vara svårare att få i sig om man inte äter fisk. Alger, valnötter och linfröolja är tips på omega 3-rika livsmedel.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Jag får lätt järnbrist, så jag drack mycket blutsaft (gör fortfarande, även om jag inte är vegetarian på heltid längre).
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Jag vet inte riktigt hur eller vad du äter sen du blev vegetarian men Quorns produkter har ju mycket protein i sig så vi har en hel del av det, istället för kött liksom. Det finns ju färs, filéer, bitar, strimlor, burgare m.m. som iallafall jag och min sambo tycker smakar väldigt gott. Färsen och burgarna smakar som vanlig köttfärs och hamburgare eller godare och filéerna och bitarna smakar och har samma konsistens som kyckling ungefär :)

En favorit här hemma är det här receptet ---> http://www.alltommat.se/recept/Penne--och-flaskfilegratang-i-kramig-adelostsas-8858
fast vi då byter ut fläskfilé mot quornfilé :)
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Hahah! Man får lov att vara onyttig någon gång då och då ;) detta är ju riktig helgmat så det blir ju tyvärr inte alltför ofta, hade kunnat äta det varje dag :d
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Har ätardagar på lördag, så frågan är inte om man skulle unna sig den gratängen asssåååå. :nailbiting::D

Jag tackar ändå för du fixade min lördagsmiddag här! :bow:
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Halvt KL

Jag har också lite samma problem. Jag är inte vegetarian (än) men jag äter i princip aldrig kött. Jag äter dock ägg och mejeriprodukter.

Vad är det vanligaste att man får brist på? Vad bör jag köpa i förebyggande syfte? Köper man det på hälsobutiker? :)
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Tänk på att få i dig järn. Laga gärna maten i gjutjärnspanna. Sojabönor, kikärtor, linser, cashewnötter och havregryn är exempel på vegetariska livsmedel med förhållandevis mycket järn. Dock gör det inte så mkt för järnvärdet om man t.ex äter mjölk till havregrynsgröten, då kalcium hämmar järnupptaget. Man ska inte alltså inte bara tänka på att äta järnrik kost utan även hur man kombinera maten, mejeriprodukter och kaffe är dåligt för järnupptaget, medan c-vitamin är bra.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Selen kan det vara knepigt att få i sig tillräckligt av, men en paranöt om dagen räcker för att täcka dagsbehovet :).

I övrigt finns det bra, veganska omega-3 kapslar att köpa om man letar lite. Finns även kombivarianter som har både omega-3 och D-vitamin.
 
Sv: Tänka på när man är vegetarian?

Tack så mycket för receptet, ska lagas :d

*Tack alla andra :D*

Och i dagsläget äter jag ganska mycket färdiga qourn och soja produkter, med potatis, pasta, couscous, grönsaker (ofta broccoli, blomkål, ärter, morötter, gurka och ibland färdiga woker) osv. Äter 1-2 skedar linser/ böner oftast till. Ibland äter jag ost paj, för att få ägg och mjölk. Brukar dricka ganska mycket smoothie med mjölk, linfröolja och bär, såklart ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 266
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 988
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
76 682
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp