Tänker du på Rom?

golit

Trådstartare
golit tänker sällan på Rom. I varje fall i det gängse begreppet. Däremot far tankarna ett par gånger om dagen till despotatet Epirus mest för att hålla tankarna borta från det Bysantiska riket och Östrom.

Vilka länder, imperier och despotat har du svårt att hålla tankarna ifrån?
 
Det har hänt lite då och då den senaste tiden, eftersom jag är sugen på att beställa en resa, och Rom är ett möjligt resmål.
 
Sen jag besökte Libyen har jag lite svårt att inte återkomma till Osmanska riket i området och allt som skett inom landet. Även när man gick runt i Leptis Magna så slog historien en.
 
Jag tycker att det vore jättebra om dagens rika och mäktiga tänkte lite mer på romarriket. Det är bra att fundera kring kejsarna och hur beroende de var av pretoriangardet. Världens rikaste och mäktigaste män behövde sin livvakt för skydd mot omvärlden. Men hade därmed bara sin rikedom (och sitt liv) så länge de hade deras stöd.

Ingen människa är en ö och även med all världens rikedom är man beroende av andra.
 
Jag tycker att det vore jättebra om dagens rika och mäktiga tänkte lite mer på romarriket. Det är bra att fundera kring kejsarna och hur beroende de var av pretoriangardet. Världens rikaste och mäktigaste män behövde sin livvakt för skydd mot omvärlden. Men hade därmed bara sin rikedom (och sitt liv) så länge de hade deras stöd.

Ingen människa är en ö och även med all världens rikedom är man beroende av andra.
golit tillbringade just lite tid på Östermalm och gick samma väg varje morgon. Varje morgon stod en säpovakt i samma port. golit funderade lite varför och lite senare stod det klart att de i varje fall inte skulle skydda en pappa i Skärholmen som stod upp mot gängen.
 
Sen jag besökte Libyen har jag lite svårt att inte återkomma till Osmanska riket i området och allt som skett inom landet. Även när man gick runt i Leptis Magna så slog historien en.
golit vill minnas att vederbörande nog besök hans helighet
 
Främst hur de behandlat kineserna. Finns ganska god grund till att många andra länder i Asien avskyr Japan.
Sant, men Kina har inte varit några oskyldiga lamm historiskt när det gäller Japan och attacken i Pearl Harbor är inte så förvånande egentligen då USA har en stor skuld till det inträffade.
 
Sant, men Kina har inte varit några oskyldiga lamm historiskt när det gäller Japan och attacken i Pearl Harbor är inte så förvånande egentligen då USA har en stor skuld till det inträffade.
Jag tror ytterst få länder är helt "oskyldiga" om man kollar historiskt, men det finns ju grader i helvetet s.a.s.

För de som inte känner till Enhet 731 finns en del horribel läsning som nästan får nazisterna att framstå som rätt okej ändå. Seriöst varning om att man på riktigt mår rätt dålig.

En stor skillnad mellan t.ex Tyskland i detta fallet och Japan, är att Tyskland på ett helt annat sätt tagit ansvar för vad de gjort och jobbat rätt hårt på att liksom göra bättre. Japan å andra sidan vägrar ens be om ursäkt för sådant de utsatt sina grannländer för, vilket kan sticka i ögonen såklart.

Det är ganska intressant i sig att det enda de flesta förknippar Japan med är typ manga, trosautomater, sushi och hi-tech när de har ganska mycket riktigt vidriga krigsbrott och annat i bagaget.
 
Jag tror ytterst få länder är helt "oskyldiga" om man kollar historiskt, men det finns ju grader i helvetet s.a.s.

För de som inte känner till Enhet 731 finns en del horribel läsning som nästan får nazisterna att framstå som rätt okej ändå. Seriöst varning om att man på riktigt mår rätt dålig.

En stor skillnad mellan t.ex Tyskland i detta fallet och Japan, är att Tyskland på ett helt annat sätt tagit ansvar för vad de gjort och jobbat rätt hårt på att liksom göra bättre. Japan å andra sidan vägrar ens be om ursäkt för sådant de utsatt sina grannländer för, vilket kan sticka i ögonen såklart.

Det är ganska intressant i sig att det enda de flesta förknippar Japan med är typ manga, trosautomater, sushi och hi-tech när de har ganska mycket riktigt vidriga krigsbrott och annat i bagaget.
Jodå, känner till vad som skedde under WWII men även vad som ledde fram till att de angrep USA istället för att hugga Stalin i ryggen som var Hitlers tanke. Japans historia är intressant, både de och Kina har varit väldigt utsatta för västmakterna. Kina var för övrigt under den tiden duktiga på att döda just kineser och har fortsatt sedan dess medan Japan inte varit tillåtna att ha någon armé och blivit en modern demokrati.

Man behöver inte gå allt för långt historiskt för att hitta ledtrådar, precis som man inte behöver gå längre tillbaka än WWI för att förstå mycket av vad som ledde till WWII eller till kära drottning Victorias tid för att se vad som ledde till WWI i sin tur när kusinerna slogs mot varandra.
 
Ibland kan jag tänka på hur bly är Pb i periodiska systemet, vilket är efter latinska plumbum och det utgjorde ju det första kommunala VVS-systemet och VVS:are heter ju "plumber" på engelska.
En stormakt så tidigt som i Pergamon. Tyvärr hade de bly i vattenledningarna in och inte bara ut...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 189
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 972
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp