Tävla lånad häst?

G

Gizoba

Pratade länge och väl med en god vän som föder upp araber om ston med tävlings meriter och fortsatte sedan funderandet när jag tog en galopp runda på Gizzmo som för en gångs skull höll sej på en sida av vägen och galopperade lugnt,så man hann tänka lite...
Skulle det inte finnas människor som tävlar som skulle vara intresserade av att ha ett sto från 4-5 års ålder och tävla det under 5-8 år kanske för att sedan lämna tillbaka henne till uppfödaren som då har fått meriter på sitt sto och kan betäcka och ta flera avkommor.
Som uppfödare har man kanske flera ston i samma ålder och det är svårt att få tid att tävla alla på ett bra sätt och dessutom vara en bra uppfödare som tar hand om föl och betäcknings ston.
Om man då tänker sej att uppfödaren betäcker stoet som 3 åring, tar ett föl och sedan lånar ut henne till seriöst satsande tävlings ryttare och låter denna tävla stoet helst upp till elitnivå.
Som tävlings ryttare kanske man inte är intresserad av fölungar och äldre hästar som skall betäckas. Utan är fullt nöjd att få ha hästen under de år den är som mest lämpad för tävling.
Tror ni det skulle finnas seriöst intresse för samarbete på detta sätt i Sverige?
Jag tror själv att jag skulle kunna tänka mej den typen av samarbete speciellt om jag kände att jag och uppfödaren har en bra dialog och kan komma överens på ett bra sätt om hur länge och förväntningar på resultat.
Själv väntar jag med spänning på att mitt förhoppningsvis nya 1 åriga sto skall gå igenom röntgen för att sedan komma hit och bli min nya stjärna:love: men om jag skulle vilja ha en häst till att tävla samtidigt som henne så kunde jag gärna ta en sådan överenskommelse.
Vad tror ni andra?
Både uppfödare och ryttares åsikter hjärtligt välkomna!
 
Sv: Tävla lånad häst?

Skulle det inte finnas människor som tävlar som skulle vara intresserade av att ha ett sto från 4-5 års ålder och tävla det under 5-8 år kanske för att sedan lämna tillbaka henne till uppfödaren som då har fått meriter på sitt sto och kan betäcka och ta flera avkommor.

Jag tror själv att jag skulle kunna tänka mej den typen av samarbete speciellt om jag kände att jag och uppfödaren har en bra dialog och kan komma överens på ett bra sätt om hur länge och förväntningar på resultat.

Vad tror ni andra?
Både uppfödare och ryttares åsikter hjärtligt välkomna!

Det finns nog alltid duktiga ryttare som är intresserade av att låna hästar och tävla, jag tror inte det har någon större betydelse om det är ett sto eller en valack som ägaren kanske tror på men inte har tid att tävla själv (eller för den delen hingst, så kom det med också) .

Redan idag är det ju ganska många som tävlar lånade hästar.

Det du skriver "om jag och upfödaren har en bra dialog och kan komma överens på ett bra sätt om hur länge och förväntningar på resultat" tror jag är stötestenen.

Det är skitsvårt att göra upp om sådant, (vet jag av egen erfarenhet), och det går liksom inte att skriva i ett kontrakt att hästen ska ha startat i 80 km Di eller 120 H efter si och så lång tid. Det tror jag ingen tränare/låneryttare går med på eftersom det inte går att säga.

Hur hade du tänkt dej fortsättningen? I vilka fall ska hästägaren betala allt för att få sin häst riden och i vilka fall ska låneryttaren betala allt för att få rida en bra häst?

Intressant fråga.

Mvh
QP
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag har lite försiktigt börjat att föda upp hästar å skulle mycket väl tänka mig att låna ut ett sto till någon om jag inte hade möjlighet att rida själv!
Men precis som Queens Proctor skriver så är det ju det där med kommunikation å att man litar på varandra. Givetvis vill å hoppas man att hästen ska nå de högsta klasserna, fast det jag skulle oroa mig för vore snarare att ryttaren skulle gå för fort fram eller ta hästen för hårt.
Skulle jag låna ut en häst (eller själv låna för den delen) så hade jag utgått från att det är den som lånar hästen som står för alla kostnader.

Det känns oxå som att detta är nåt som kommer mer å mer, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla lånad häst?

Det skulle vara mycket roligt med ett sådant samarbete ur flera aspekter:)
Själv skulle jag gärna låna en häst under ett par år tills min unghäst får tävla...
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag har själv gjort så ett par gånger, lånat häst, tränat och lämnat tillbaka. Just nu har jag en lånehäst hemma för träning. Något sto har jag aldrig haft, bara hingstar, men jag gillar ston så det skulle inte alls vara fel :)

För mig är det ett roligt sätt att få erfarenhet av många olika hästar samtidigt som jag tycker det är väldigt kul med grundträning av unghästar. Nästan roligare än att rida på elitnivå ;)
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag tycker nog att det lättaste är att hästen är foderhäst hos tävlingsryttaren vilket innebär att man betalar givetvis allt utom försäkringen som fodervärd.
Och det får ju vara som i alla fodervärds avtal att man lånar inte ut sin häst och skriver ett fodervärds avtal med en ryttare som har annan syn på hästhållning och tävlande som inte stämmer överens med sin egen.
Det är ju lätt att se vad ryttaren gjort innan och i vilken hastighet och på vilka distanser den tagit fram sin häst.
Nu var detta mera som en ide och detaljer för var och ens samarbete lär bli inviduellt. tex när hästen ska avsluta sin tävlingskarriär och hur man skall gå till väga vid evetuell skada.
Jag har för mej att med Jade var det meningen från början att hon skulle tävlas och sedan återvända till sin uppfödare för att gå in i avelsboxen. Vet inte om det fortfarande är så. men givetvis förekommer det redan. Särskilt inom hoppning och dressyr.
Såg lite framför mej att det kan vara skönt som både ryttare och uppfödare att det var ett stadigt samarbete så man växlade hästar med samma uppfödare om bägge var nöjda.
Detta gällde då de ston och hingstar som stuteri ägaren själv var intresserad av att ha i sitt avelsprogram och vill ha meriter på.
Jag tycker valacker ska säljas och även de ston som inte platsar på stuteriet som avels ston till exempel för att den har många helsyskon på samma gård eller är för nära släkt med hingstarna som kommer att användas.
Uppfödare måste ju få sälja för att få in pengar.
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag tycker nog att det lättaste är att hästen är foderhäst hos tävlingsryttaren vilket innebär att man betalar givetvis allt utom försäkringen som fodervärd.

Att få sin häst utbildad och tävlad gratis är nog också något som distansryttarna/uppfödarna/ägarna är ensamma om skulle jag tro.


Jag har för mej att med Jade var det meningen från början att hon skulle tävlas och sedan återvända till sin uppfödare för att gå in i avelsboxen. Vet inte om det fortfarande är så. men givetvis förekommer det redan. Särskilt inom hoppning och dressyr.

Ja, där är det ju vanligt att tränarna/ryttarna inte äger sina hästar, liksom inom trav och galopp. Att "låna ut" sin trav eller galopphäst på foder till någon duktig tränare - vilken tränare går med på ett sånt upplägg om inte tränaren får alla prispengar eller något liknande. Och då krävs ju att hästen springer in pengar.....

Den som får tag i en bra fodervärd/tävlingsryttare som tar alla kostnader för hästen ska nog vara otroligt nöjd. Har ingen erfarenhet av just detta inom distans, men inom andra grenar får man betala för det . Och det med all rätt tycker jag.

Hur ska ryttaren/tränaren kompenseras?


Mvh QP
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag har ett sådant här avtal! Perfekt lösning, jag har tävlingsbar häst som efter karriären går tillbaka till ägaren/uppfödaren, skulle hon skada sig så illa att hon inte kan tävla går hon också tillbaka.Vi har skrivit ett fodervärdsavtal t o m 2012 med möjlighet att förlängs med 1 år itaget. Ruwacha kommer att vara 12 år 2012, beroende på hur det går kan jag ha kvar henne några år till om jag vill. Tanken är att hon ska tränas/tävlas så att hon gör sin bästa prestation under 2011-2012, alltså mästerskap över 160km. Hade det varit en valack hade jag nog försökt lägga "toppen" något år senare, men ska ägaren ha någon användning för sitt sto bör hon gå till avel runt13-15 års ålder. Att äga alla hästar man ska tävla är inte lätt, till slut har man ett pansionärshem för hästar och har varken tid eller plats för nya tävlingshästar. På det här sättet får både jag och ägaren ut vad vi vill av hästen.
 
Sv: Tävla lånad häst?

Vad roligt Jessica! Det var det jag tänkte just med att den som tävlar hästen har de bästa åren till det och uppfödaren får igen en häst men bra meriter och avkommorna får ett mycket högre värde.
Och just att det måste vara en långsiktig satsning på i alla fall 5 år för att det skall var någon större vits.Både för ryttare och häst!
Att ha hästen ett par år leder kanske inte så långt som kapaciteten räcker eftersom distans är en så långsiktig satsning. Det tar ju minst 3 år att bara träna upp styrkan i ledor,senor och skelett för att sedan kunna prestera optimalt.
Håller också med om valacktanken.En valack vill man ju gärna tävla under en mycket längre tid medan de bra stona med avelsvärde bör ju ha en kortare karriär eftersom de skall ha tid att vara mammor med.
 
Sv: Tävla lånad häst?

Jag är intresserad av detta upplägg ni beskriver!
Har pratat löst med en uppfödare jag känner, men ingen av de hästarna är ridna ngt eller mkt litet och idagsläget skulle jag vara mer intresserad av en häst som är lite mer grundriden så att den kan startas åtminstone CR i år. Har annonserat, men ej fått ngt svar...
Så uppfödare läser kanske inte dessa annonser , är inte intresserade av att låna ut eller kanske inte till mig?!?
 
Sv: Tävla lånad häst?

Är nog lättare att ta kontakt med uppfödarna. Jag hade tur, var ute efter en avkomma efter Saturn och tog kontakt med Pia på Romelearabar som har Saturn, hon hade bara en två åring efter honom, men efter en del funderande såg jag att hon hade en 6-åring med Saturn som morfar, frågade då om hon inte kunde tänka sig att låna ut henne till distans. Ruwacha har gått löp som 3-5 åring, skulle egentligen gått till avel förra året. Så det bästa är nog att ringa och fråga rakt på sak, be dem fundera och så ringa tillbaka efter någon vecka.
 
Sv: Tävla lånad häst?

*knapplån*
Jag hade ju en hingst förra året till låns (han tyckte dock inte om distansen och gick tillbaka till ägaren) och det fungerade jättebra med ägaren,vi hade hela tiden en dialog ang träning.
Men nu funderar jag lite på att låna ut en av mina. Saken är den att jag hoppas komma in på en utbildning som är 2 år (får besked i maj) och då tror jag inte jag har möjlighet eller tid att ta med båda. Man vill ju inte "ställa av" han helt...
Men att hitta någon distansryttare som vill ta en häst (hingst dessutom) på bara 2 års tid, som tränar och har samma syn som en själv verkar vara rätt svårt att hitta...
 
Sv: Tävla lånad häst?

Såg att Liza Sundberg också har ett liknande avtal. Jättefin presentation på distanslistan!!
 
Sv: Tävla lånad häst?

Har ni exempel på hur överenskommelser med "stalljockeys" ser ut?
Jag tänker på att det ju finns en hel del tävlingsteam där en person/ett företag äger ett antal hästar, men flera personer rider dessa hästar som står hos ägaren. Med rider menar jag då både tränar och/eller tävlar.
 
Sv: Tävla lånad häst?

Är det utomlands eller finns detta i Sverige??
 
Sv: Tävla lånad häst?

*kl*
För de som vill lägga ut annonsser så hänvisar jag till Annonsdirekt. Buke är inget annonsforum.

/B_A_L, moderator
 
Sv: Tävla lånad häst?

Vox Arabians Zinndy har väl precis också blivit utlånad, minns bara inte till vem?
 
Sv: Tävla lånad häst?

Är det utomlands eller finns detta i Sverige??


Jag menar ett arrangemang som i sin enklaste form är "medryttare" på en distanshäst, dvs någon kommer ut och tränar och tävlar en av dina hästar efter eget intresse och förmåga. Vad jag dock mer är ute efter är de stall där man har ett flera bra hästar som tävlas på en högre nivå (Ingrid, Yvonne... det finns säkert fler) och där jag inte tycker man kan säga att det är någon som är medryttare, utan det är mer en mycket målmedveten tävlingssatsning. Uttrycket stalljockey läste jag i en artikel nyligen och tyckte det var bra. Det är ju inte bara vid tävling det behövs hjälp. Det går ju inte att hinna med att själv rida X antal hästar i träning för de längre distanserna.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
880
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp