Bukefalos 28 år!

tävla med dräktig tik?

Sv: tävla med dräktig tik?

förstår inte vitsen med att tävla med dräktiga djur. Varför vill man riskera valparna?
Vet jag om att hunden är parad skulle jag ej tävla med den

edit: så här står de i regelboken

Dräktig tik får inte delta i utställning, prov
eller tävling 30 dagar före valpning, beräknat
från 63 dagar efter första parningen,
samt får ej heller deltagande ske förr än
75 dagar efter valpning oavsett resultatet
av valpningen.
Tik som löper får inte deltaga på agilitytävling
 
Senast ändrad:
Sv: tävla med dräktig tik?

Jag vet att man får tävla 30 dagar innan beräknad valpning men det betyder inte att man bör eller ska göra det. Däremot en vecka eller två efter parning så har det ju inte hänt så mycket. Kan tiken ta skada?
 
Sv: tävla med dräktig tik?

Jag vet att man får tävla 30 dagar innan beräknad valpning men det betyder inte att man bör eller ska göra det. Däremot en vecka eller två efter parning så har det ju inte hänt så mycket. Kan tiken ta skada?

Tiken tar säkert ingen skada. Men åka iväg med en dräktig tik till tävling skulle jag inte göra, just för smittor mm.
Sen är det ju på runt 3 dje veckan som ägget sätter sig fast, och då vill man ju att tiken ska ta det lugnt.
 
Sv: tävla med dräktig tik?

ja, det anser jag. Det finns mycket på en tävling som kan skada blivande foster. De är ju de första veckorna en tik är extra känslig, där kastning av foster är vanligt. Honan utsätts för stor smittorisk, vissa honor blir extra lynniga, illamående kan ju även förekoma... men vill du chansa och utsätta din hona och hennes kommande kull för den risken så är de upp till dig.
Men om man hellre vill tävla kanske man borde väntat att para hunden...
 
Sv: tävla med dräktig tik?

Måste bara klargöra att det inte är min tik som diskuteras;)
Det finns funderingar att para tiken en vecka före en tävlingen och jag var fundersam om det var lämpligt, men som sagt det är ju upp till ägaren.
 
Sv: tävla med dräktig tik?

det var visst 3 dagar innan tävling men om det gör saken bättre, det vet jag inte:confused:
 
Sv: tävla med dräktig tik?

Ska tiken paras 3 dagar innan en agilitytävling så löper hon fortfarande och då kan hon inte deltaga enligt reglerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 007
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 567
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp