Bukefalos 28 år!

Tävla med ett sår?

D

Dessan_v

Min ponny skadade sig lite igår måndag, och fick ett sår nedanför knäet. Det var ett sår som var ca 2 cm långt. Det är dock inget litet skrapsår men ändå inget som kräver veterinär. Jag tror inte att det är allvarligt, men det kan lätt komma smuts i såret så därför har jag ett litet bandage runtom.

Här kommer min fråga: Kan jag tävla på torsdag i en liten klubbtävling fastän ponnyn har ett sår innanför benet? Höjden skulle vara 60cm och 80cm. Isåfall, eftersom tävlingen är på en ridplan, kan det ju komma sand i såret ifall det är oskyddat. Hur skulle jag skydda det från smuts?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Tävla med ett sår?

Ha inte bandage på dygnet runt, om det ej luftas torkar/ läker det ej.
Om du misstänker eller ser att det kommit in smuts, får du tvätta såret.
Kanske 1 ggn/ dygn.

Om ponnyn inte är öm, halt, varm, svullen kan du hoppa.
Tror inte du ska åke till tävlingen med bandage heller....
 
Sv: Tävla med ett sår?

Tack för svaret! Såret såg idag jättefint ut! Det har torkat också. Benet är aningens svullet och lite varmare än vanligt, finns det någonting jag kan göra? :)
 
Sv: Tävla med ett sår?

Sår läker knappast bra under bandage, så ta bort det. Håll rent och låt det vara. Jag ser inga direkta anledningar att inte kunna tävla med ett såpass litet sår.
 
Sv: Tävla med ett sår?

Jag skulle nog inte åka på tävling om hästen var varmare och mer svullen än normalt. Det kommer säkert fler tävlingar.
 
Sv: Tävla med ett sår?

Det blev ingen tävling för oss, för att vår andra ponny fick en lätt kolikattack, så vi stannade hemma. Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 628
Senast: höstmåne
·
Trav Dagen som jag har fasat för inför varje start kom i tisdags, Belle startade på hemmabanan i ett montélopp men det slutade med en...
Svar
0
· Visningar
2 760
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 298
Senast: Messy
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp