Transportera nu eller vänta?

Asa_S

Trådstartare
I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen av skenbenet. Benet är svullet även framsida knä men huvudsakligen på utsidan av skenbenet nedanför såret och hela vägen ner till kotan. Han vill inte böja benet och hoppar på tre ben i boxen, på betonggolvet går han mer som vanligt men är tydligt halt. Jag har haft kontakt med vet och har tid på röntgen kl 14 och han ska ha stödbandage på sig på vägen dit. Jag har redan nu bandagerat båda frambenen för att hindra ytterligare svullnad och ge stöd och då stod han helt på onda frambenet när jag skulle bandagera det andra, och lyfte alltså det bra frambenet flera gånger under några sekunder. Han måste ha gjort illa sig i hagen under gårdagen för jag har hittat ett ställe med mycket blod där han tycks ha stått en stund, men inget i hagen har päls eller blod på sig och det finns inga bromsspår eller liknande där utan bara tramp.

Jag vill ju helst veta om det är en fraktur eller inte men börjar nu vackla om lämpligheten att transportera honom. Det är -21 grader ute, han har åkt transport två gånger varav han var väldigt stressad andra gången trots kolugnt sällskap och mycket lugn körning. Rampen är ganska brant och med tanke på att han inte vill böja benet tror jag inte han kommer att gå på bara så där. Vi börjar (och slutar på vägen hem) med en ca 300 m lång brant backe och första 1,5 milen till veterinärstationen är både kurvig, spårig och som en tvättbräda. Inte optimala förhållanden alltså, vare sig för transportträning eller transportering av skada.

Jag har funderat och det finns väl egentligen två scenarion som kräver akut omhändertagande? Det ena är om det är en allvarlig fraktur då han isåfall behöver tas bort akut, det andra är om det krävs en akut operation och jag är inte helt säker på vilka skador det skulle handla om då, i framknät? Han står ju redan stilla i boxen, lindad och filtad och många skador slutar ju i alla fall i boxvila med stödbandage, ev i kombination med spruta eller annat läkemedel visserligen men den delen är väl knappast akut. Jag vill förstås inte försämra läkningen genom att försena en akut operation men om avlivning av djurskyddsskäl är det enda som står till buds så är han betydligt mer smärtfri i boxen än om vi ska baxa upp honom för en skumpig transportfärd i kylan tur och retur... hur skulle ni ha gjort? Alternativet är inte att inte åka alls, utan valet står mellan att åka idag eller skjuta på det några dagar tills svullnaden förhoppningsvis gått ner lite och han kanske har lite lättare att röra sig. Det finns ingen med portabel röntgen här uppe och det veterinären kunde erbjuda var ett besök hemma hos oss för bedömning och stödbandagering före avfärd, men stödbandage kan jag lägga själv och eftersom jag kunde redogöra för att han kan belasta benet var det inte så mycket mer veterinären kan göra på plats, de vill fortfarande ha röntgen för att avgöra (och jag med, förstås).
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

En häst som hade ett mycket skadat ben fick en stödrulle i papp runt benet av ambulanspersonalen. Tidningar tjockt rullat runt benet stöttar bra. Lugnande och smärtstillande kanske behövs i lagom dos. Svårt val då inget av dom är bra.
Det är nog bäst veterinären får avgöra vad som är bäst för hästen.
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Hur är tillgången på hästambulans där du bor? Deras bilar är väl oftast lite stadigare än ett hästsläp och har kameraövervakning?
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera nu eller vänta?

Svarar båda:

Finns ingen hästambulans härikring, får vara glad att jag bor relativt nära en klinik med röntgen... har varit ut igen för att lägga om stödbandaget runt onda benet, det var svårt att få linda det alls. Det tycks definitivt vara själva böjandet av framknät som gör ont och han reagerar för palpation även ovanför knät, både fram- och baksida. Släpar nästan tån men tåsträckaren är ren hela vägen från knä till kota och jag får palpera den utan reaktion alls på nedra halvan av skenbenet. Lika svullen runt böjsenorna på båda sidorna men efter inledande krumbukter vid beröring av benet får jag dra åt lindan rätt ordentligt ovanför kotan och OK även högre upp när jag slutar några cm nedanför såret. Ett troligt scenario är att han på något sätt lyckats trampa fast sitt eget framben med samma sidas bakhov och då kan han ju ha pangat nästan vilken del som helst av framknät med bakhoven. Vi får nog lov att åka in i alla fall, han rör sig verkligen dåligt. Fattar inte att ingen av familjen såg det igår?!? Själv har jag fått stanna inne med mastodontryggskott sedan i lördags förmiddag - så himla typiskt att det ska måsta hända något precis då. Jag har en dålig känsla i maggropen den här gången...
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Håller tummarna för att både färden går bra och att det är relativt lätt åtgärdat!
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

kan du inte ringa ut vetrinär och så kan denna hjälpa er att få hästen "transportklar"... eventuellt sedera och iallafall ge smärtlindring till knät...
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Faktiskt har det gått över förväntan. Vi fick köra max 40 km/timme första (och sista förstås) 1,5 milen så det tog en dryg timme att köra de 2,5 milen till kliniken men han stod väldigt lugnt och fint hela vägen, inte alls stressad när vi kom fram och kom också upp för rampen OK med lite påskjut bakifrån. Ingen fraktur kunde ses men det fanns en sårficka ovanför (stärker teorin om att han låg på knä när han fick skadan) som bara precis missat led så nu är han ordentligt bandagerad och ordinerad boxvila och penicillinsprutor i 5 dagar. Han hade lite feber men veterinären tyckte det borde varit högre och ännu mer hälta ifall det gått in i leden så vi hoppas att det går bra.
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Otäckt, var väldigt uppmärksam bara på feber och hältan. Min häst hade liknande symptom när han skadade ledkapseln. Hur kollade dom så det inte gick in till leden? På min häst så sprutade dom leden och då rann det ut genom såret, innan hade vettis stått och kollat väldigt noga men missat dom små små gångarna som gick in till leden. Det var rena turen i mitt fall att veterinären för säkerhetsskull kollade på det sättet annars hade det missats. Min häst stod på 3 ben stillastående och rejäl hälta i traven men skrittade på relativt rent.
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Det är inte kollat på fler sätt än att vet klämde fram det som gick ur sårfickan och att det tyvärr var var - men hon kunde inte få fram någon sårvätska och det syntes också på röntgen att såret "bara" gick nästan in till leden. Men hon garanterade inget och jag känner mig långt ifrån säker men oberoende av varandra hade vi tyckt att svullnaden gått ner något under de 1,5 timmarna vi var där så förhoppningsvis klarar sig leden. Det var också anledningen till boxvilan, att såret skulle få läka så fort som möjligt utan att rörelse skulle "störa" i onödan. Lite oväntat, jag hade förväntat mig rörelse för att hjälpa till att dränera men som hon förklarade fattade jag att det var pga att hon var rädd att rörelse skulle "öppna upp" eller transportera bakterier längre in och att penicillinsprutorna är till för att ta kål på bakterierna där inne under tiden. Vad fick din för behandling?
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Det är inte kollat på fler sätt än att vet klämde fram det som gick ur sårfickan och att det tyvärr var var - men hon kunde inte få fram någon sårvätska och det syntes också på röntgen att såret "bara" gick nästan in till leden.
Så var det även med min hästs röntgenbild, det var därför veterinären för säkerhetsskull sprutade in vätska i leden för att se om det tog sig igenom ut genom såret. På röntgenbilden så var såret en bra bit ifrån leden men med tanke på att min häst hade så ont så tyckte veternären det var konstigt.
Vad fick din för behandling?
Han åkte akut till en annan klinik och fick penicillin och antiinflammatoriskt intravenöst, han stod på kliniken i ca 2 veckor. Sen efteråt så var det boxvila i ytterliggare 4 veckor.

Nu var det så att han hade mera skadat i leden än vad som sågs direkt på röntgen men som syntes när dom gick in i leden. Veterinärerna var ju helt säkra på att det "bara" var såret. Så nu är han opererad och står ytterliggare 3 månader boxvila/sjukhage med en dålig prognos men som ändå kan bli bra med lite tur. Det hänger på att han håller sig lugn.

Det behöver absolut inte vara så allvarligt med din häst, men min erfarenhet nu är att det är otroligt svårt att säga om såret går in till leden eller inte och har hästen ondare än vad den bör ha så är det en bra grej att kolla upp lite extra. Min häst läckte ingen ledvätska han heller utan det var såpass små gångar in till leden men det var antagligen det som räddade honom också. Men jag tror att om det är så att ledkapseln är skadad i ditt fall så märker du det. Hästen bör väl bli hältfri relativt fort om inte leden är skadad.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera nu eller vänta?

Febern är borta nu men knät är fortfarande lika svullet som igår och han vill inte att man tar på framsidan men på baksidan gick bättre. Han verkar röra sig lite bättre i boxen också. Veterinären sade också att han skulle bli hältfri ganska snabbt och han får gå ut när penicillinkuren är slut vilket blir dag 6 (hon ordinerade 5 dagar för säkerhets skull). Hon sade också att han kunde dricka dåligt och det stämmer tyvärr, sedan hemkomst i går eftermiddag har han druckit kanske 5-6 liter. Tyvärr tänkte jag inte på att köpa hem äppeljuice men jag har lössalt som jag tänkte försöka lura i honom och få honom att dricka mer. Är Fun light skadligt för hästar? Annars går det kanske att blanda det i vattnet och få honom att dricka mer?
 
Sv: Transportera nu eller vänta?

Nej fun light är inte skadligt =)

Skönt febern gått ner. Min fick ett lednära sår, ett litet pluttsår men hon var lite halt och hade lite feber. Med betoning på LITE (0,5 grader över normaltemp). Men ringde min klinikvet och hörde, som absolut ville vi skulle komma in.

Såret sondades och verkade inte nått led, såg inte så ut på rtg heller och provtryckning av leden u.a. Phu tänkte jag, bara för att få höra att "du får inte ta med henne hem idag". De ville hålla kvar henne för observation och satte in antibiotika.

Hon var feberfri dagen efter, och haltfri med. Dag tre tyckte de att faran var över och hon kunde få komma hem med antibiotika. Jag fick vända, de ringde när jag var påväg och tyckte att på eftermiddagsronden hade hon varit lite halt i trav och haft +0,4 graders temp så hon fick stanna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 465
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 821
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 484
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp