Bukefalos 28 år!

Tävla på Thiedeman?

donnerbagen05

Trådstartare
Hej, Nu undrar ju inte jag ifall man får tävla dressyr med inspänning utan om man får tävla dressyr med själva TYGELN som används när man rider med thiedeman, UTAN själva inspänningen, eller om man måste ha en tygel utan "ringar"?;)
Hoppas ni fattar!:)
 
Sv: Tävla på Thiedeman?

Jag tror inte det är något problem, har för mig att jag sett det på tävling förra veckan. Men kan int elova. Står det ingenting i TR? Annars är väl det lättaste att köpa några nya tyglar :)? Det är ju också lite "snyggare" utan ringarna, och i dressyren är man ju lite överdrivet pedantisk...
 
Sv: Tävla på Thiedeman?

Har för mig att tyglarna ska vara av läder och eller textil med eller utan stroppar. Tror inte att några extra ringar är godkänt.
Hör med överdomaren och ta med ett par extra tyglar om domaren säger nej.
 
Sv: Tävla på Thiedeman?

Hej, Nu undrar ju inte jag ifall man får tävla dressyr med inspänning utan om man får tävla dressyr med själva TYGELN som används när man rider med thiedeman, UTAN själva inspänningen, eller om man måste ha en tygel utan "ringar"?;)
Hoppas ni fattar!:)

Det går att få tag på billiga tyglar, köp ett par som passar dig.

I dressyr gäller enligt TR:
"Tyglar skall vara av läder och/eller textil med eller utan läderstroppar. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna"

Ger inte utrymme för tyglar för öglor. Frågar du överdomaren på tävlingen snällt kanske du får tillåtelse trots allt, men det kan bedömas vara ett distraktionsmoment för dressyrdomaren/-arna.

I hoppning finns inga begränsningar för hur tyglar får se ut i TR (men de får naturligtvis inte kunna bedömas vara skadliga för hästen), så där får du använda dem.

Men tyglar gjorda för användning för Thiedeman-hjälptygel oändligt fula och jag tycker de är direkt pinsamma med tanke på ovan. I och för sig är det ju rakryggat att stå för det, men fortfarande pinsamt i och med att man trots allt befinner sig på en tävlingsbana. Som sagt, köp vanliga tyglar och rid med dem - min åsikt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: corzette
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: hhere
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp