Tävla ungponny om man är över 18

Ellie831

Trådstartare
Hej,

Undrar om det finns ngn som är lite bättre på det här än mig :)

Jag har fått hem min lilla D-ponny som är 3 år som det är meningen att jag skall börja tävla lite nästa sommar (då hon fyllt 4) Jag vet att man som vuxen får tävla ponny utom tävlan i dressyr, i hoppning vet jag inte riktigt vad som gäller för där finns ju unghästklasser?? :confused:

Hur anmäler man sig till dressyrtävlingar är det ponny eller storhäst? Jag är ju 28 år långt över 18 :) Och skriver man i så fall ett meddelande till tävlingsarrangören? Försökte leta lite i TR men hittar inte direkt ngt?

Supertacksam för svar :)
 
Sv: Tävla ungponny om man är över 18

I TR II dressyr står det under moment 220: "Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare u klasser utskrivna för ponny. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp kategori"

I TR III hoppning står det under moment 373: "I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende "oproportionerligt ekipage"."
 
Sv: Tävla ungponny om man är över 18

Ja, annars hade det stått att det fanns en åldersgräns för ponnyn (som det gör i TR II).
 
Sv: Tävla ungponny om man är över 18

Men i dressyr kan det vara lite svårt att anmäla sig utom tävlan via TDB (om det inte har ändrat sig sista tiden). Vet flera gångar då överåriga ryttare är anmäld och startar mitt i klassen. Och även i resultatlistan är med som eventuellt placerad.

Som man läser i reglementet ska överårig ryttare i dressyr starta sist i klassen (det är ju bra, då kan dom ju redan då räkna ut segrare och placerade). Men jag vet inte om det finns en egen ruta i TDB där man kan anmäla att man är överårig (och flera arrangörer verkar inte veta att överåriga på ungponnyer även ska starta sist)
 
Sv: Tävla ungponny om man är över 18

i dressyren finns det iaf inte avd. b att anmäla sig i, men man kan ju skicka ett meddelande till arrangören, det är väl på nästa sida sas, där man väl även kryssar i att hästen är frisk och det där?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 728
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp