Bukefalos 28 år!

Tävling idag, bridong?

lektra

Trådstartare
sitter här och biter på naglarna. Varför vet jag inte, att bli nervös är otroligt onödigt men så fort jag är uppe på hästen blir det som tur var totalfokus (eller, nästan i alla fall;) )

Tränade igår och det gick super så hon kommer vara ganska lösgjord. Ska för första gången tävla med nackludd på tränset, men det finns en hake... jag har bridongbett på, jag har inte TR och brukar inte behöve det heller. Denna bridong är precis lika långt/tjockt som mitt tränsbett. det enda är att det är små ringar.

på stallbacken står det följande: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Tilläggsutrustning på bettet är inte tillåtet. Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet (det ser på bilden ut som om mittendelen består av två halvor som kan rotera relativt varandra). då bör väll bridong vara tillåtet, eller?

Det står inte ens tränsbett så jag vet inte. Snälla svara!! :bump:
 
Sv: Tävling idag, bridong?

Bridongbett är tillåtet att tävla på. Det är ju ett tränsbett med mindre ringar. Tävlar själv alltid på det.

Lycka till!
 
Sv: Tävling idag, bridong?

Bridong och tränsbett är exakt samma sak, men för att förvirra lite så byter det namn när det kombineras med ett stångbett.

"Förr", när man hade mycket tjockare tränsbett var skillnaden viktigare, men idag är det i princip ingen skillnad alls. Namnen lever dock kvar.
 
Sv: Tävling idag, bridong?

:rofl: skönt, det hade jag ingen aning om, inte min tränare heller :p
 
Sv: Tävling idag, bridong?

Tävlar också alltid på "bridong"-bett!!
 
Sv: Tävling idag, bridong?

För att slippa framtida oro och förvirring rekommenderar jag dig att köpa TR. ;)
 
Sv: Tävling idag, bridong?

det är det enda jag har undrat över på typ 5 år så... men ja, det kommer säkert tillhands någon mer gång. Föresten vem behöver TR när man har buke :p :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 218
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Vet någon om man får tävla med ett rakt Sprenger bett? Så här beskrivs bettet: Gummibett från Sprenger är tillverkade av mjukt men...
Svar
1
· Visningar
697
Utrustning Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: sthu
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
1 994
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Simskola?
  • Greenwashing
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp