Tävlingstråd oktober - december 2011

Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis till alla er som varit ute och tävlat och fått fina resultat :) !!!

Giinne hoppas det går bättre nästa gång, du kan väl diskutera det med din tränare vad det var som blev fel? Hästen ser väldigt fin ut på bild i alla fall, och din sits med.

Vi har ridit en LB:0 och en LB:2 idag, första klassen gick inget vidare, det var jättevarmt och hästen var trött o seg, jag med. 62,5 % och långt ner i listan... men i LB:2 blev vi placerade, femma på 66,33%!

Är så glad över detta och över min duktiga häst, hon kändes mjuk och framme för hjälperna i andra klassen, men såklart har vi massor att jobba med.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis !!! :D

Absolut! Hon ska kolla både på film o på protokollet på nästa träning :p
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*kl*

Idag var jag ute på första (och sista tyvärr) tävlingen med 5-åringen jag kämpat med sedan i våras!

Första tävlingen någonsin för hans del, om man inte räknar treårstest. Superduktig, hur cool som helst och märkte ingen skillnad på honom alls att vi var på ett nytt ställe. 71,111% i LC:1, vilket var högsta procent i klassen delat med en till, men CR så "bara" lila rosett.

Och i LB:1 fick vi 66,552% och en tredjeplacering av 32 starter! Trots att han var trött och vi fick nån miss där han inte riktigt orkade hålla galoppen.

Behöver jag säga att jag är supernöjd? :D Filmer kommer!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Tack så mycket!
Jag tänke åka till Karlslund först men valde Karlstad sen ist för de har en klass med tre domare där, som jag alltid velat testa rida för.

Men verkar som vi håller till i samma område, så det blir nog fler tävlingar =)

Har en liten liten brun häst, inte precis den flashigaste av dem alla, så vi är nog lite anonyma sådär. Det var förresten vi som tog emot den blågula i Wittvång när ni fick den blå :D
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Någon som har bra tips för ryggning?

Det bästa tips jag fått som hjälpt mej endel är att trycka ihop sina skulderblad och kanske ev luta sej pytte framåt med överlivet när man ger hjlperna. Varför vet jag faktiskt inte :o men det verkar funka iaf och det blev plötsligt lättare att få hästarna rygga bättre.

Bra halt är ju a och o förstås

Kanske inte låter som världens bästa tips, men vill man så kostar de ju inet att prova.

/Magnum
(Som iofs också gjorde en riktigt riktigt dålig ryggning på tävlingen i lördags....) :cool:
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Det vet jag inte, därav sista meningen i mitt inlägg. Detta är ngt jag noterat på flertalet lokala dressyrtävlingar. Kanske varierar det beroende på domare och vart i landet man är men jag upplever att bedömningarna här omkring varit lite märkliga. Så var det inte för några år sedan. Men det är ju bara min bedömning och jag har inte varit på alla tävlingar heller så jag kan ju endast svara för det jag har sett.

Mvh JV
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*KL*

Tävlade på Evlinge igår (söndag) ...
Red bara LA:1.
Ryggningar e inget min häst gillar alls ... Nos upp och rygg ner här med... men men just nu koncentrerar jag mej på ATT han går bakåt och inte vart han har huvvet. Och det som drog ner hela ritten (enl domaren) var bristen på "go och enegri" .. I galloppen kan jag def hålla med om bristerna men för en gångs skull tyckte jag själv att jag äntligen lyckades rida mer i "hans" tempo i traven än att jag satt å "tjuvhöll" för att jag inte kan sitta annars :o
Så de hela slutade iaf med så "dåliga" poäng som låga 56%
De enda 7orna var inridningen och avslutande halten. 3a på ryggningen och sen mestadels 5 or men några 6or såklart ;)

Men men ... på't igen på söndag igen då de e LA:4 på Botkyrka (dock för samma domare :( ;) )
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

knapp

Grattis alla till fina ritter och resultat.

Jag och min fux har varit i Vansbro i helgen.
Fredag Msv b:2
Ok ritt, ngt spänd
64,41%
Lördag Msv c:2
Halvkass ritt med många missar och en felridning
63,33%
Söndag Msv b:4
Ganska bra känsla stundtals, Spänd och het galopp dock många fördelar och ett gäng missar.
61,73%

Jag red gasnka bra och är nöjd i det stora hela. Måste bara rida ännu bättre och hästen måste coola ned lite till...
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*KL*

Bedömningsporter är outgrundliga. För två veckor sedan red vi på 63.8% i MsvC1 och i går fick vi 59.3% i MsvC2 med ungefär samma känsla. Största skillnaden i bedömningen var mellan och ökade gångarter och hur mycket domaren drog för småmissar. Jag fick tex en 4 på enkelt byte pga nåt enstaka travsteg och 4 på ökadtrav. det är visserligen vår akileshäl men 4 har jag nog inte haft på hela året och det kändes inte som om det var sämre än vanligt. Jag fick även lite kritik för att han blev hög i nacken några ggr, kan kanske stämma iom att jag förra tävlingen fick kritik för att han blev låg, inte lätt att få dett lagom och sen är det ju olika hur de bedömer. För att summera så är jag rimligt nöjd med känslan och hur vi genomförde programmett men lite besviken över att det blev 4.5% lägre än förra gången och även lägre än de pprogram tidigre i höst där vi haft ett antal missar. Nu är dett dock sluttävlat för i år nu blir det vinterträning :).
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*kl*

Idag var jag ute på första (och sista tyvärr) tävlingen med 5-åringen jag kämpat med sedan i våras!

Första tävlingen någonsin för hans del, om man inte räknar treårstest. Superduktig, hur cool som helst och märkte ingen skillnad på honom alls att vi var på ett nytt ställe. 71,111% i LC:1, vilket var högsta procent i klassen delat med en till, men CR så "bara" lila rosett.

Och i LB:1 fick vi 66,552% och en tredjeplacering av 32 starter! Trots att han var trött och vi fick nån miss där han inte riktigt orkade hålla galoppen.

Behöver jag säga att jag är supernöjd? :D Filmer kommer!

LC:1
http://www.youtube.com/watch?v=AEPm2qpuhHE

LB:1
http://www.youtube.com/watch?v=S_WGO2Ddf_E&feature=related
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Ja men nu har jag luskat fram vem du är. ;) Däremot var det min kära syster som fick ta hand om alla priser i Wittvång (ska aldrig mer bjuda hem henne! :angel: ).

Kul att rida för tre domare, alltid spännande att se om man får en likvärdig bedömning!

Nu ska här tränas ryggning och skrittpiruetter! :D
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

KL
Var och tävlade i Trollhättan igår. Red LA:3 först där vi fick alldeles för mkt missar bla byten i båda galoppökningarna. Alla missarna kostade massor så vi fick strax över 60% och strax utanför placering. Laddade om till LA:4 och var sugen på revansch ;) Känslan var ganska trevlig och äntligen verkar det som att han börjar bli lite mer framme för skänkeln. Mest nöjd är jag med 8:an på sits och inverkan speciellt eftersom jag fick barn för mindre än 7 veckor sedan. Slutade iaf på en delad 4:e placering och 67%.

http://www.youtube.com/watch?v=I9CUW6FYv4Q
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Var du på Värmdö ridklubb? De hete väll evlinge gård?

Jag och figaro var på värmdö rk igår och red LB:1 och LA:1.
I första klassen hade jag en super känsla, kommer ut och gissar på poäng runt 65-66% döm om min förvåning när speakern medelst mina poäng på 70% och att jag leder klassen, slutade med vinst :-)

I andra klassen var han trött, jag tycker han låg på lite i galoppen samt att vi hade ett avbrott. Kommer ut från banan och är nöjd, gissar på poäng runt 60-61% och hinner tänka att vad skönt då kommer vi inte hem så sent( em tävling och sista ryttaren skulle starta 8, så var inte så sugen på att vänta på prisutdelningen) men återigen meddelar speakern att det är en ny ledare i klassen på 67,5%, trodde först vi hörde fel, men det stämde och jag slutade som vinnare även i den klassen :-)

En härlig dubbelseger!!!

Det var en glad ryttare som åkte hem sen trots att klockan hann bli mycket ;D
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Men vad kul!!
Supergrattis och grattis till er andra.
:laugh:
KL
Bedömningssporter är inte alltid objektiva. Egentligen skulle man alltid rida för samma domare.

Har inte skrivit i septembertråden, men vi var i väg förra helgen och debuterade LA:3.
Inte jag som red. Och min häst var både fräck och på hugget denna gång, så jag var glad att det inte var jag som satt på...:crazy:

Iom att det var svårt för tävlingsledingen att säga när vår klass skulle starta så blev det för lång framridning. Samtidigt var det bra att veta att hon hade kraft och ork. Vi är ju fortfarande osäkra på om hon blir fort trött pga hjärtat, mjölksyra eller helt enkelt av att ha för mycket i skallen.
Nu klarade hon framridningen riktigt bra, men många, många skrittpauser.

Hon var rätt fräck inne på banan med, vägrade fatta galopp, slog emot skänkeln, smita ut från dressyrbanan 2 ggr...:angel: stod med på registret. Utöver det och omslag i galoppen så var hon väldigt fin. Återigen 8 på ökad trav och på några trav volter. Fick även 6 och 7 på förvända serpentinen vilket var jättebra iom att har så stor galopp och inte fixar att samla ihop sig än.

Man kan säga att jag har en dynamisk häst.
Hon fick 64,84 % och slutade 6:a av 38 starter. Domaren skrev bla "Härlig häst".
Vi var nöjda med att hon får så pass bra procent trots en del "missöden".
Ryttaren som rider 4-6 hästar/dag hade grym träningsvärk i 3 dagar efteråt.
Det säger en del om kraften i min lilla fröken.:D

Nu har hon gått 3 starter i år/höst. Det får räcka.
Nu blir det bytesjobb och konditionsträning fram till i vår.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Ja men nu har jag luskat fram vem du är. ;) Däremot var det min kära syster som fick ta hand om alla priser i Wittvång (ska aldrig mer bjuda hem henne! :angel: ).

Kul att rida för tre domare, alltid spännande att se om man får en likvärdig bedömning!

Nu ska här tränas ryggning och skrittpiruetter! :D

Jahaa :idea: , :o jag blanda hop er nu tror jag :D men nu är jag med, tänkte lite fel.. hästarna var så himla lika varann, trodde de va samma ;)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Men givetvis var dommaren av annan åsikt, vi fick 66 % och 11e plats på det. Snålt tyckte vi.
Trodde knappt mina ögon när jag såg protokollen, 65,175 % (65, 66, 63) red vi ihop! Äntligen börjar det likna något! Dessutom fick vi med oss en 4e placering och en dommare höll oss som 2a! Och på det så är vi också färdigkvalade inför nästa års SM! :banana:

/Lycklig ryttare med numera extremt bortskämd häst som bara får massa pussar och godis :love:

Härligt när det funkar och nivåhöjningen betalar sig och grattis till placeringar och SM-kval!

Tycker dock att 66% i MsvB4 var helt ok även om det alltid är tråkigt när det kändes (och kanske var bättre) än vad domaren belönar men ni var förhoppningsvis i rätt ordning. Och du kanske tog igen det i St Georgen:)

Ingen bild eller film?;)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jorå visst kan det skilja en del på % Var o tävlade i Trollhättan igår och red LA3 = 57% och LA4=71%. Nu behöver min pålle en klass för att spänna av och därefter prestera:D Vi placerade oss 2:a i LA4

Tävlade för någon vecka sedan och blev 3:e placerad i MSV2. Fina fina gubben:love:
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Hej igen:laugh: Trevlig häst du har. Den såg jag, tror att vi satt på läktaren o fikade när du red. Såg att du var anmäld till Stenungsund. Vi kanske syns igen då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
2 584
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Otherside
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
552
Senast: Mineur
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp