Bukefalos 28 år!

Tävlingstråd oktober - december 2011

Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Idag har jag och Grolle debuterat på dressyrbanan, dock enbart Pay & Ride, men vi var nervösa ändå! :p hihi

LC2 samt LB1 red vi, domaren gillade oss inte öht så blev 50% resp. 51%. Inte en enda possitiv kommentar på något av programen, väldigt tråkigt!
Dessutom väldigt mycket 4or och 3or som jag kan tycka att han inte riktigt var värd.. men men, mest arg är jag över min 5a på sitsen :mad:

Men jag är jättenöjd med min kille som gjorde så gott han kunde!! Och snygg var han dessutom ;)

dsc_5802_168468660.jpg
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Oj vad nyfiken på jag blir om det finns film? ni ser ju på bild ut som ett ekipage som ligger långt över 50%. Poängen på din sits var ju spännande också:/.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Nämen vad tråkigt att poängen blev som de blev. Ni ser ju jätte flotta ut på bild! Härligt att ha debuten avklarad, nu kan det bara gå bättre! :)

Jag och Flisan har idag varit iväg och startat en LA:1 vilket resulterade i vinst på 67,89%. Traven kändes sådär, blev lite av och på (vilket det ofta blir för oss på kort bana!) galopp-programmet kändes däremot riktigt bra och belönades med nästan bara åttor. Ryggningen var katastrof, och likaså avslutande halten, nyfiken i en strut ville hon ju gärna kika upp på domaren. Dessutom lyckades jag rida fel, hur man nu gör det i ett program som nästintill är helt spegelvänt, så där rök två poäng.
Summa summarum är jag nöjd med ritten då vi inte riktigt känner oss bekväma på kort bana och speciellt inte inomhus.

lax048.jpg
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Vad tog domaren ner på? Formen och att den är bakom, eller?

Sen är ju ryttarens inverkan med på betyget sits så eftersom du fått såpass låga poäng så går ju hjälperna inte igenom och det är därför du har fått en 5:a så det är ju inget konstig.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag har också tävlat idag på min unghäst en LA och placering några poäng från vinnaren bara, nu är vi väldigt nära 70% och det känns väldigt bra :)

edit: Har ingen film men kanske något foto, vet att en bekant var där och fotade några ekipage.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Stort grattis! Vad roligt! Visst finns det någon film på er i filmtråden? Tror jag har en svag aning om att jag sett det? Har du film från tävlingen?
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Vad tog domaren ner på? Formen och att den är bakom, eller?

Sen är ju ryttarens inverkan med på betyget sits så eftersom du fått såpass låga poäng så går ju hjälperna inte igenom och det är därför du har fått en 5:a så det är ju inget konstig.

Nu kanske du vet mycket mer än mig men jag tycker det är fascinerande hur mycket man kan läsa in utifrån en serie bilder!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag var på samma tävling, stort Grattis och vilken jättefin häst!!
----------------------
Red också LA1 och blev den sista placerade på 62,6%, red katastrofdåligt tyvärr. Fick inte genom traven så fick idel sexor och några femmor. Galoppdelen belönades med enbat sjuor, så det var roligt. Är klart nöjd med hästens insats men riktigt riktigt bevsiken över min egen!:cry: Hade fokus på helt andra saker utanför hästeriet så jag var rätt oengagerad och inte alls 'med'. Men men ...,hästen gjorde iaf en fin insats trots sin tröga ryttare ;) Och kul det var bättre än det kändes förstås!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Men bilder visar ju verkligheten, och oftast är det ju de bästa bilderna som läggs ut?
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag är beredd att hålla med dig men jag anser att i en LC/LB ska det inte spela så stor roll om hästen är lite bakom, förutsatt att den inte är bakom hand (d.v.s. släpper rygg och tappar bakbenen) utan att den är bakom lod men arbetar genom kroppen. Hade formen varit helt befäst hade man väl inte ridit LC/LB?

Jag tycker att det är vansinne att en välriden, rörlig häst som är ihop och lydig får katastrofpoäng för att näsan är lite bakom lod (vilket den oftast är på unghästar innan styrkan kommer och det är väl de som främst rider lätt klass?). Samtidigt kan ekipage placera sig på en bra bit över 60% trots att hästarna är långa som ålar, slingrar sig, framtunga och icke lösgjorda, enbart för att näsan är framför lod.

Då tolkar jag det som att det är bättre att inte rida hästen i form ö.h.t. och så ska det väl inte vara?

Detta var mest tankar från mig som väckts även på tävlingar irl och inget specifikt om Ginnes häst eftersom jag aldrig sett henne rida.

Mvh JV
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

+ feel & Rider.

Han gick stundtals bakom lod och blev lite springig, så det var väl de som drog ner. Jag tyckte jag kunde påverka honom ändå faktiskt, men det är domaren som dömmer :) Och jag är mest förvånad över hur hårt hon dömde en Pay & Ride och att inte ge ett possitivt ord tyckte jag var lite hårt..

Jag är ändå nöjd med både mig själv och häst och vi gjorde så gott vi kunde! :laugh:
Sen att denna domare gillade hästar som gick över tygeln och knappt framåt är en annan femma :p hihi bara träna och komma igen!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag påpekade bara Aramintas inlägg;
Nu kanske du vet mycket mer än mig men jag tycker det är fascinerande hur mycket man kan läsa in utifrån en serie bilder!

Att hästen är lite kort i halsen och alltså inte i en korrekt form verkar du ju vara medveten om. Och domare är ju olika, en del tycker att det är ett väldigt allvarligt fel där det brister i grundridningen att hästen inte är framme till bettet medans en annan domare inte hakar upp sig på det.

Hästen är snygg hur som helst!
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag är beredd att hålla med dig men jag anser att i en LC/LB ska det inte spela så stor roll om hästen är lite bakom, förutsatt att den inte är bakom hand (d.v.s. släpper rygg och tappar bakbenen) utan att den är bakom lod men arbetar genom kroppen. Hade formen varit helt befäst hade man väl inte ridit LC/LB?

Jag tycker att det är vansinne att en välriden, rörlig häst som är ihop och lydig får katastrofpoäng för att näsan är lite bakom lod (vilket den oftast är på unghästar innan styrkan kommer och det är väl de som främst rider lätt klass?). Samtidigt kan ekipage placera sig på en bra bit över 60% trots att hästarna är långa som ålar, slingrar sig, framtunga och icke lösgjorda, enbart för att näsan är framför lod.

Då tolkar jag det som att det är bättre att inte rida hästen i form ö.h.t. och så ska det väl inte vara?

Detta var mest tankar från mig som väckts även på tävlingar irl och inget specifikt om Ginnes häst eftersom jag aldrig sett henne rida.

Mvh JV

Hur vet du att Giinnes häst är välriden, rörlig, ihop och lydig om du aldrig sett henne rida den :confused:

Är hästen allt det + går lite bakom lod.. så nej då får den absolut inte 50% det kan jag jag hugga av min högra arm på, särskilt som jag själv red en sådan häst på 65% i LB minus att den inte ens är rörlig eller har minsta gång, men den är inte stark och trillar stundtals ner i formen.

Jag antog att domaren hade tagit ner på formen och att den går bakom eftersom hästen är det på alla foton jag har sett, samt att det inte finns så särskilt mycket att ta ner på i de klasserna eftersom det inte händer något. Och dels att Giinnes själv var nöjd med sin ritt och det inte har framkommit att den har tex stått på bakbenen, slängt sig hit och dit eller annat som skulle ta ner poängen.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

+ feel & Rider.

Han gick stundtals bakom lod och blev lite springig, så det var väl de som drog ner. Jag tyckte jag kunde påverka honom ändå faktiskt, men det är domaren som dömmer :) Och jag är mest förvånad över hur hårt hon dömde en Pay & Ride och att inte ge ett possitivt ord tyckte jag var lite hårt..

Jag är ändå nöjd med både mig själv och häst och vi gjorde så gott vi kunde! :laugh:
Sen att denna domare gillade hästar som gick över tygeln och knappt framåt är en annan femma :p hihi bara träna och komma igen!

Fast en Pay&Ride skall inte bedömas annorlunda än en vanlig tävling.

Jag håller med feel i hennes uttalande att det beror helt på vem som dömer och vad dom anser vara viktigt. Nu verkar du ha råkat ut för en domare som anser att en korrekt grundform är väldigt viktig, vilket jag personligen tycker är mkt bra. Jag tycker det är mkt värre med de domare som släpper igenom en dålig grundform.

Att hästen kan sänka sig i formen då och då är inget konstigt men det har jag aldrig någonsin varit med om att domarna har klankat ner så extremt på i dessa låga klasser. Fast jag undrar iof hur du definierar över tygeln för jag tycker domarna slår ner på det betydligt hårdare än om dom råkar trilla bakom lod då och då.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Ja kul att få till det men samtidigt finns det så mycket mer som kan bli bättre, hon är inte så gammal och är fortfarande väldigt valpig så det kommer med mer rutin och styrka.

Någon som har bra tips för ryggning? Vi får verkligen inte till det, inte hemma och givetvis inte på tävling. Tycker jag har försökt det mesta men oavsett blir hon mot hand vilket gör att ryggningen blir minst sagt ovillig med näsan som högsta punkt och ryggen i Kina...

Jo har nog lagt upp någon enstaka film men jag brukar vara ganska sparsam att dela med mig av filmer såhär på ett öppet forum. ;)

Vad är det för unghäst du har? Bild vill vi givetvis se och grattis till din fina prestation! :)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Tack, och grattis även till dig! Tror jag missade din häst, men kanske ses vi i Karlslund? Då vi verkar hålla oss i samma omnejd? :)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag och Ådi var i Falkenberg i går och red en msv b:4 och en st. george.

Jag red med massor, massor av tryck i första klassen, betydligt mycket mer än vad jag brukar! Hej vad det gick! Både jag och andra runt omkring mig kunde konstatera att detta var en av de bästa ritter vi gjort.
Men givetvis var dommaren av annan åsikt, vi fick 66 % och 11e plats på det. Snålt tyckte vi.

Till andra klassen så märkte jag av att han var trött och lite öm i kroppen. Under större delen av programmet satt jag o funderade på om jag borde utgå..
Men vi klarade oss helt utan grova missar, en del mellan mjölk dock. Trodde knappt mina ögon när jag såg protokollen, 65,175 % (65, 66, 63) red vi ihop! Äntligen börjar det likna något! Dessutom fick vi med oss en 4e placering och en dommare höll oss som 2a! Och på det så är vi också färdigkvalade inför nästa års SM! :banana:

/Lycklig ryttare med numera extremt bortskämd häst som bara får massa pussar och godis :love:
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Absolut! Men det jag menade var att domaren kunde lagt till något possitivt i protokollet, var bara negativt rakt egenom -för att som ryttare kanske känna något roligt med det hela och få mer puschning att fortsätta. Nu var det lite mer som att få en smäll i nyllet och ingen motivation till att rida en tävling till..

Hästen gick inte i form öht. Men ryttare i häst var gulliga, kanske de dom fick poäng på inte vet jag :p hihi naevars, jag tänker framåt istället. Nästa tävling, då jäklar! :) Sen får jag och min tränare helt enkelt jobba vidare på formen, that's it! Jag tänker inte ge upp efter första starten hehe ;)

Vi behöver kanske inte diskutera de mer i tävlingstråden? ;p
 

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
533
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ i oktober -21 opererade jag bort en stor hjärntumör på 7*7cm, visste inte att jag hade en, den upptäcktes 3v innan av att jag fick ett...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 660
Senast: Petronilla
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 451
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 268
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp