Tävlingstråd oktober - december 2011

Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Äsch vad ni är jobbiga hela högen!:D Borås, Alingsås, what´s the difference? Ställe med ridskola och ridhus, långt att åka o mitt natten.....:angel:

Men men ALINGSÅS då för bövelen om det nu ska vara så himla petigt!

Settis: Ja hon är verkligen en fantastisk människa som ställer upp o åker ut mitt i natten för att sällskapa med en människa som sitter upp när hon kommer, rider och sen lastar o åker hem nästan direkt!:bow::love:

Icke att förglömma: sockret!!! Hahaha, det var bara trevligt:laugh: Tur att det gick bra, så jag slapp stryk...;)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Nu har jag ingen aning om bakgrunden men jag tror du skulle göra er en tjänst att träna lite mer innan ni rider fler LA ni ser inte riktigt redo ut för den klassen än :) Jag säger det inte för att vara elak men det måste ju vara betydligt roligare att tävla i klasser där man har chans att få fina bedömningar. Hästen behöver komma ihop mer i formen (bakifrån) och bli mer bärig bland annat.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jaja det är klart vi måste träna mycket mycket mer! Anser inte alls att vi "tävlar" LA eller är "färdiga" för det heller. När jag kom dit funderade jag nästan på att packa ihop mig själv och hästen och åka hem på direkten, sååå många fina hästar! :love: Är glad att vi inte kom sist :D

Det var bara en kul grej :), mest för att få på papper vad vi behöver träna på, och framförallt KÄNNA vad vi behöver träna på för att det ska kännas stabilt :). Jag startade med tanken att "Jag har inget att förlora, bara saker att vinna" och det tycker jag blev resultatet av dagen. Vissa saker fick vi bra poäng på och det tar jag med mig som något positivt. Bara 6or i princip, utom på de ställen där vi falerade totalt, och det tycker jag minsann är rätt bra gjort med tanke på vilken nivå vi ligger på :) Domaren dömde nog rätt hårt oxå, för ingen var över 70% :)

Vad gäller bedömningen så jämför jag mig aldrig med andra, och jag förväntar mig aldrig en placering, det spelar ingen roll vilken gren eller vilken nivå vi rider på, vi har inte de förutsättningarna oavsett. Hästen är kort i istt steg och väldigt markbunden, och jag rider som en kratta :p Så vi gör det för att det är kul att komma ut på äventyr helt enkelt, och njuta av fina ekipage och bli inspirerade:) men du har så rätt så, vi är inte redo, och kommer ligga i hårdträning heeela vintern :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

KL

Jag och lillprinsen var på Farsta i fredags kväll och red MSV C:1. Jag var glad att vi ens hann fram i tid. Lyckades fastna på E4 efter en jätteolycka, tog 40 minuter att åka en bit som brukar ta 2 minuter. Snacka om panik man får!!! Häst där bak som inte gillar när man står still med bilen, står fetstill i 40 minuter med en miljon bilar framför och en miljon bilar bakom. Men världens finaste stod som ett ljus! Var väl förgiftad av avgaserna... :crazy:

Iallafall, fram kom vi och vi hann tom. rida fram! Haha Lite för länge tillochmed. Han kändes kalas när vi kom in i ridhuset, sen fick jag rida runt där i nästan 10 minuter innan startsignal, INTE bra för oss! Tappade allting lagom tills att vi skulle vända upp. (Visade sig sen att skrivaren tydligen skrivit allt på fel rad på protokollet före mig) Så började lite spänt och ofokuserat. Fick ett galoppsprång i ena slutan vilket kostade många placeringar i slutändan!

Fick 64% ändå, så jag var nöljd. Ledde länge men blev nerputtad en efter en på slutet. Sista ryttaren puttade ut mig från placering med 1 poäng, MORR! Men men, jag var rätt nöjd ändå, utan pris.

Nu har vi vintern på oss att träna på!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

wskabersjo_174842974.jpg


Var i Skabersjö med min hopphäst & red:
LB:1 65,2% & placering! Mesred lite eftersom hon varit lite tjaffsig när jag satt mer tryck och fick kommentaren:
"Prydlig ritt på en lydig häst . För högre betyg engagera mer bakifrån-våga mer-satsa mer-rid mer frammåt. Lycka till!


LA:1 58,2%, våran första LA där jag (nästan) kom ihåg hela programmet förutom galoppvolterna (började på 10m som det ska vara men fick panik när jag tittade ner på spåren i sanden och såg att de var större, så jag gjorde en 12m volt, övertygad om att det var 15m volter, så jag red 15m i volt nr 2, fin galopp & form men 5:a i betyg då...) Sen i den sista galoppen, mellangalopp snett igenom tyckte hästen att vi var på hoppbanan och drog järnet och bytte...(hahah...lite ironiskt med tanke på kommentaren i LB:1 ;))
Positivt var iaf att vi fick 7:a på skänkelvikningen även denna gång!
Såå vi har lite att jobba på i vinter!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

LA:1 58,2%, våran första LA ... fick 7:a på skänkelvikningen även denna gång!

Hur går det ihop? :D Red inte du LA i s-torp oxå?

Kul att det gick så bra iaf!! Och grattis till placeringen!:) Försökte lista ut vem du va, men alla hade ju mörkbruna hästar :D haha!

I LB fick ju nästan samma kommentar förresten!
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Det går ihop som så att i s-torp blev vi uteslutna ;) så vi fick inget helt protokoll :)

Tack!
Jag tror jag såg dig på framridningen, för jag la märke till en liten fux med stjärna på baken? Tänkte jag skulle hälsa, men sen fokuserade jag så på tävlingen att jag glömde av det och sen såg jag dig inte mer :)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Ah! Just det, förargligt att du blev utesluten! Men ni gjorde ju en bra revansch! :)

Ja det va nog min lilla ponny du såg då :)

Nu blir det inte fler tävlingar iår för vår del, ska du tävla ngt mer? Jag hade nmält mig till Dagstorp (bara LB:1) men jag ska tydligen till Globen då så fick stryka mig :( men men! Nu ska vi träna träna träna till i vår, så vi kan få ihop bra procent i FT-dressyren :D

Förresten! Jag måste säga :bow: till båda domarna, som gav väldigt konstruktiv kritik i protokollen, motiverade varför de satte både höga och låga poäng, och vad som skulle krävas för bättre betyg nästa gång. KANON!
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Ja jag tyckte de dömde bra, men LA domaren var lite hårdare med poängen överlag!
Ingen mer dressyr i år, men 2 hopptävlingar kvar, har inte tävlat det sen i augusti, så det kan bli spännande, taggad häst!

Kul med fälttävlan, jag har också tänkt starta ngn till våren, red lite när hon var 5 (...7år sen ;)) men hon krånglade på vatten på andra banor än hemma, så jag gav upp, men har inte testat igen. Dock har vi badat massor i havet och i Themsen, så hon har terapi tränat hoppas jag! Vilka banor håller träningar?




Fiorano: Vi red ett egenkomponerat dressyrprogram ;)
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Var ska du tävla hoppning? Jag har haft lite motgångar i hoppningen det senaste halvåret, så jag lägger ner hopptävlandet oxå för den här säsongen :)

Vi ska iväg ett gäng till Gärds på söndag om du vill med! 10.30 ska vi ses där.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*kl*

Varit och ridit msvc1 och msvb4 på GFRK idag. Tog msvc1 som framridningsklass då jag visste att det skulle bli trångt på framridningen. Red bara igenom honom lång och låg och p blev därefter 63,8%

Red fram ganska lite till B4. Ingen ide att försöka få till bra byten på framridning med 10 hästar. Inne på banan var han jättefin och bra bjudning. Tyvärr bytte han i ena galopplängningen och jag fattade det försent och red igenom förvända och byten i fel galopp = två nollor varav en med koeff. Och det är det 'bra' bytet. :crazy: men vi lyckades ändå skrapa ihop 60,25% vilket känns som en helt ok debut!:)

Nu ska vi ladda om och rida KM i samma program nästa vecka!

Stort grattis till saramara som red samma tävling :bump:
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis till debuten men jag måste fråga, även om det är 10 hästar på en framridning så förstår jag inte varför du måste ha hästen lång o låg inne på banan? Så rider man ju bara fram i början o sen plockar man ju upp hästen så den är i rätt form för klassen när man går in. Jag förstår att det var trångt men du måste ju kunna rida i rätt form för det?
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

*kl*

Varit och ridit msvc1 och msvb4 på GFRK idag. Tog msvc1 som framridningsklass då jag visste att det skulle bli trångt på framridningen. Red bara igenom honom lång och låg och p blev därefter 63,8%

Red fram ganska lite till B4. Ingen ide att försöka få till bra byten på framridning med 10 hästar. Inne på banan var han jättefin och bra bjudning. Tyvärr bytte han i ena galopplängningen och jag fattade det försent och red igenom förvända och byten i fel galopp = två nollor varav en med koeff. Och det är det 'bra' bytet. :crazy: men vi lyckades ändå skrapa ihop 60,25% vilket känns som en helt ok debut!:)

Nu ska vi ladda om och rida KM i samma program nästa vecka!

Stort grattis till saramara som red samma tävling :bump:

Tycker detta är lite roligt, jag var likadan när jag tävlade i Sverige, man störde sig såå på trånga framridningar och när det var för mycket hästar. Här får man vara glad för vad man får, haha. Igår var chefen o tävlade GP framridningen var på 18x35 kanske, hästar hundar allt överallt. Var själv och red st:george för ett tag sedan. Framridningen var i ett ridhus kanske 16x30 vi var hästar, ponnyer, barn vuxna. Kanske 15 st samtidigt. hehe. Man vänjer sig :D
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis till debuten men jag måste fråga, även om det är 10 hästar på en framridning så förstår jag inte varför du måste ha hästen lång o låg inne på banan? Så rider man ju bara fram i början o sen plockar man ju upp hästen så den är i rätt form för klassen när man går in. Jag förstår att det var trångt men du måste ju kunna rida i rätt form för det?


Det kanske var lite konstigt formulerat. Det är väldigt ovanligt att jag rider 2 klasser. Detta ffa pga att min häst är ganska svårtempererad. Det blir lätt för lite eller för mkt framridning det varierar nämligen otroligt från dag till dag. Normalt sett så krävs det lång framridning (tidsmässigt - det är väldigt mkt skritt) för att vi ska kunna slappna av innan man kan höja upp formen och sätta mer tryck. Gör man det för tidigt blir han bara spänd.

Eftersom jag visste att det skulle bli kort framridning så valde jag att inte ta upp honom så mycket i formen och sätta tryck i honom i första klassen utan den fick bli en del av framridningen.
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Tycker detta är lite roligt, jag var likadan när jag tävlade i Sverige, man störde sig såå på trånga framridningar och när det var för mycket hästar. Här får man vara glad för vad man får, haha. Igår var chefen o tävlade GP framridningen var på 18x35 kanske, hästar hundar allt överallt. Var själv och red st:george för ett tag sedan. Framridningen var i ett ridhus kanske 16x30 vi var hästar, ponnyer, barn vuxna. Kanske 15 st samtidigt. hehe. Man vänjer sig :D

Haha ja, det är väl en vanesak precis som du säger. Under de 30 min jag var inne uppstod det två ganska farliga situationer, varav en ledde till att en häst blev 'portad'. Jag tror att vi är ganska bortskämda med att vara få i ridhus, så vi övar inte upp oss tillräckligt!:angel:
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Jag tror också att det till ganska stor del handlar om nivån på ekipagen faktiskt, jag såg en del som såg ut att potentiellt kunna bli riktigt farligt med nervösa (misstänker jag) S:t George-ryttare som helt utan koll pressade in byten och nästan landade på en stackars grön unghäst som skulle gå en LB och som tvärvände, kastade sig o.s.v.

Jag är tillräckligt gammal och tjurig för att skita i att vissa anser sig ha mer rätt än andra, men visst var det lite djungelns lag stundtals där jag måste säga att det inte direkt var LB-ryttarna som ställde till det. Är nog så att hatten gör att man glömmer hjärnan hemma i vissa fall... :angel:

Skulle jag själv ridit en klass som krävde att jag red igenom hästen lite mer hade jag nog blivit stressad av att det inte riktigt fanns plats (eller ja, plats fanns, men från mångas sida ytterst lite hänsyn och mycket ridning av principen "störst går först") att komma till "riktig ridning" genom att känna på lite skolor osv, men inför en LB var det rätt perfekt att jogga runt i tio-femton minuter och träna på att svänga. :D
 
Sv: Tävlingstråd oktober - december 2011

Grattis till debuten, ni måste gjort en hel del riktigt bra med tanke på nollorna? :) :bump:

Och tack, väldigt förvånande men kul! :)
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 617
Senast: doppler
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Otherside
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
552
Senast: Mineur
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp