Tagel till gunghäst?

Lottch

Trådstartare
Håller på att rusta upp en gunghäst, men behöver tagel till man och svans, vart kan man få tag på det? Kan man köpa det av slakterier?

Jättetacksam för svar! :)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Hur mycket behöver du? Man är ju lätt att fixa, alltid är det nån som ska rycka manen på sin häst, då lossnar ju massor! Är manen lång nog kanske det räcker till svans också, en gunghäst har ju inte så jättelång svans precis.
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Va synd att du inte satte in denna tråden för några mån sen... Jag hade mer än gärna skämkt manen och svansen på min häst när han var avlivad... Låter kanske makabert...
men jag tror att du hade haft mer glädje av den än jag. De ringde tom o frågade om jag ville ha den...

Hur mkt behöver du??? Min fölmärr har lång man nu;) Svart lite halvvågig... Svansen vet jag inte om jag kan ta så mkt av men den är ganska tjcok... hur lång man o svans??? Hon lever ju fortfarande så det lär ju ändå växa ut nytt;)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Fråga någon hästägare med häst som har mycket svans.
Min hästs tagel finns (fanns?uppnött kanske) på stråkarna till några nyckelharpor.
Han som byggde dem tyckte att det var läckert med svart i stället för vitt och att dessutom veta varifrån taglet kom.
Hästen hade så mycket svans att de syntes in att hon donerat ganska många tagelstrån.
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Tack för alla svar. Hade jag haft kvar min häst så hade det inte varit några problem, men som det är nu känner jag ingen som har en häst med såpass tjock svans eller man så att jag vill fråga om "bidrag". :/

Gunghästen ser ut såhär, blev inte så bra bilder då den står dåligt till i skräprummet hos mina föräldrar. Den är från 1800-talet och är arvegods från min morfar.

23981349.jpg

23981236.jpg


Skulle tro att det är minst 40cm till svans och 15-20cm till man. Har tänkt höra av mig till en sadelmakare om inte han kan tillverka en liten sadel och nytt betsel. :)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Vilken häftig grejj! Mitt tips är att hitta en shettis eller något annat med en massa man och smyga dit på natten och klippa lite! :D

Eller skriv en efterlysning under radanonnserna. :D
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Jag vill allra helst ha svart tagel. :)

Vet inte om ni har läst Pinto-böckerna? Men jag älskade de när jag var riktigt liten och det var tänkt att gunghästen skulle bli som en kopia av honom och han var grå med svart man och svans.
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Haha, det vore något. Stackars shettis. :D

Mjo, det lutar åt radannonserna, kan inte hitta något på google heller. :(
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Hur stor mängd handlar det om då?

/moiran - med en handfull svartsvansade/manade hästar som inte skulle lida av lite frisering
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Intressant att veta vore också om du tänkt använda svanstagel både till man och svans? Mantagel är ju lite tunnare och får kanske lite bättre fall i kortare längder, men är ju inte heller lika slitstarkt... De långa längderna mantagel är ju dessutom solblekt brunt i topparna.
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Menar du allvar? Det skulle vara fantastiskt.

Omkretsen på svansen var 9,5cm vid "svansroten" (eller vad man ska säga, haha) och den var 48cm lång på längsta stället.
23990171.jpg


Halsen är lika lång som svansen, 48cm, och är 8-10mm bred samt 10cm lång.
23990340.jpg
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Jo, jag hade tänkt använda svanstagel i både man och svans. :)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Om det inte räcker hela vägen så kan vi ju i alla fall bidra med en bit. :) Men det är väl inte omöjligt att det kan gå att frisera ur så det räcker till både man och svans. Det är väl bäst att ta från märrarna då de har lite grövre tagel. Den ena har ganska vågig svans, är det ett problem?
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Vilken enormt vacker gunghäst:love:

Vet du något om märke/tillverkare?

/migo
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Har du inte tittat på Antikrundan? Låt bli att rusta upp en gammal grej. Låt den behålla sin patina.;)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Precis vad jag tänkte! Kolla upp vad den är värd innan du gör någonting med den! Din renovering kanske plockar ner föremålet från 10.000:- till 1.500:-
En del gamla leksaker är VÄLDIGT värdefulla! :)
 
Sv: Tagel till gunghäst?

Fast har man inte tänkt att sälja, utan det är en klenod av högst nostalgiskt värde kanske det inte spelar så jästrans mycket roll om den är värd 10000 eller 1500, men att det känns bättre i själen om morfars gamla gunghäst slipper stå i ett hörn utan öron, man och vacker svans och skämmas? Men det är ju något man själv ska tänka igenom och ta ställning till. Man ska ju veta vad det är man ger sig in på innan man gör något så man inte ångrar sig sen.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: iNHALE
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
685
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 031
Senast: Badger
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp