Bukefalos 28 år!

Tagit mig vatten över huvudet?

D

dandy

Har tagit hand om ett misskött, 6-årigt varmblod för 4 månader sen, har bättrat på hans allmäntillstånd genom veterinärbesök, avmaskning, hovslagare, bra foder, motion osv. Nu till problemet:han är jättesvår att rida, stenhård i munnen och urstark, vill bara rusa rakt fram (vissa dar går han dock i fin form). Detta innebär att jag blir helt slut efter ett ridpass på max 30 min, känns mest som en dragkamp. Longering funkar bra ibland men det tar ca 30 min innan han kan trava runt avslappnat. En equiterapeut har gått igenom honom och gett rådet att rida honom "lång och låg" vilket är mkt svårt eftersom han mest vill "dundra på". Ger snart upp, älskar ju denna häst och vill lyckas men vet inte hur jag ska gå vidare?
Ett alternativ är att rida för instruktör men det känns nästan pinsamt då jag inte orkar mer än ca 20-30 min :(
Har nån några tips om vad man kan göra??
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Ps! Måste tillägga att han är riden tidigare. Ds!
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Att vänta sig att förvandla en misskött travare (eller vilken ras som helst för den delen) till en grasiös dressyrhäst på 4 månader är nog lite i överkant skulle jag tro. Vad är det ni gör när han rusar på som ett ånglok? Är det när ni ska göra något speciellt eller händer det lite nu och då?

Att inte orka mer än 20-30 min är inget att skämmas över, har man dessutom en häst man måste jobba väldigt mycket med fysiskt är det inte konstigt heller, och en seriös bra tränare tar hänsyn till detta. Tycker det är en bra idé att ta hjälp av en tränare då du verkat köra fast lite i arbetet med hästen.

Vad använder du för bett på honom? Är sadeln väl utprovad och ligger som den ska? Om du använder ett skarpt bett kanske det är läge att sätta i ett mildare, då många "springiga" hästar blir ännu hetare om man betslar upp, medan ett mildare bett kan hjälpa dem att slappna av.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

När jag rider strävar jag efter att han ska trava lugnt och jag försöker att inte "låsa" händerna när han blir stark. Rider i volter och på rakt spår, har alltså inte några höga krav på honom utan bara försöka få till en lugn trav.
Har provat lite olika bett och upplever att det går bäst med ett två delat tränsbett, alltså ett snällt bett. sadeln är inte utprovad proffessionellt, har tänkt köpa en ny men måste spara ihop lite pengar först. Funderar på om jag ska arb honom mest från marken ett tag framöver men är lite osäker på om det kanske bara börjar om när jag sen sitter upp igen. Har tyvärr tappat mkt självförtroende nu.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Jag säger bara: Lugn och fin, Rom byggdes inte på en dag! (och inte på fyra månader helelr för den delen...).
Ta ett steg tillbaks, börja jobba mer från marken. Tömkör om det går, eller longreina? Rid korta pass och fokusera bara på avslappning. Är det lika illa om ett år, så är det dags att börja ge upp ;) Fyra månader är INGENTING, så slappna av, ta ett steg tillbaka, ta det lugnt.

Nu är jag visserligen islandshästryttare, men boken "Atlis verktyg för islandsryttare" ger väldigt bra råd för alla ryttare som vill ha en mjuk, lyhörd häst. Den är pedagogisk och bra uppbyggd, man börjar helt enkelt på övning nr 1, och gör den tills den känns bra, sen går man vidare på nr 2... Ett litet tips bara!
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Ska titta efter den boken, låter som en bra grej att ta övning efter övning. ¤ månader är inte lång tid, det vet jag, hästen var i mkt dåligt skick när jag började och han har byggt upp sin kropp väldigt bra på den här tiden, så nåt gör jag väl rätt hoppas jag :) Är mest orolig att han ska bli mer och mer stark, måste hitta ett sätt att hantera det för med ren muskelstyrka från mig har jag ju ingen chans mot honom, måste hitta andra sätt.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Ett tips är att tömmköra honom, det ger väldigt, väldigt mycket! Skippa longeringen och tömmkör istället :laugh:
Kan han gå lång och låg i skritten? Kan han öka och minska steget, ställa och böja osv? Om inte, strunta helt i traven och skritta bara.

När jag fick hem mitt varmblod så skrittade jag iprincip bara första året när vi red på banan. Det stärkte väldigt mycket!

Om han funkar bra i skritten så rid mycket övergångar i skritt och trav, det är också jättenyttigt! :laugh:

Och det viktigaste, skaffa en bra tränare som både du och hästen funkar med! En bra tränare förstår er situation och tycker inte det är det minsta konstigt om du inte orkar rida länge när det blir dragkamp.
 
Senast ändrad:
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Ja det är nog en bra idé att tänka att jag ska skynda långsamt, sänka kraven. ska försöka hitta en seriös tränare. i mitt stall finns bara "snobb-tränare" som mest fnyser åt rid-travare så jag får nog söka vidare. Har aldrig prövat tömkörning men det ska jag göra, hoppas det kan ge mkt positivt. Han är överhuvudtaget väldigt "bufflig" i sitt sätt, kan bara trampa på oavset om man står ivägen eller inte. Han är oxå väldigt stor och tungt byggd så det är inte helt lätt att hantera honom. Har oxå märkt att han är lite av en "enmans häst" då han är värre mot andra än mot mig, förmodligen en förtroende grej pga att han farit illa.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Tycker du ska börja träna från marken först, Funkar det inte från marken så kommer det bli jobbigt att få det att funka från ryggen.

Vet ärligt talat inte om det finns någon "engelsk"ryttare som håller lektioner från marken utöver tömkörning, löshoppning (mfl?)
Men annar är ett tips att du hittar en westerninstruktör och tar några lektioner i hantering.
Det ger massor!
Många "aha" upplevelser.

SEN kan du gå vidare till ryggen. :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Fast det håller jag inte med om, att om det inte fungerar på marken så fungerar det inte när man rider.

Min häst går inte att jobba från marken. Men ridningen fungerar superbra!
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Min travare var exakt likadan :) Min travare var också äckligt stark (trodde jag) i början och bara dundrade på. Men det var av den enkla anledningen att han inte orkade annars. Den hastigheten var den enda han orkade liksom.

Jag gjorde en korrekt foderstat, lät honom stå i en kuperad hage (i syfte att han skulle muskla sig själv) Resultatet blev hur bra som helst. Vilan och fodret gjorde verkligen under. Därefter började jag rida AR, han går som en gud nu :love:

Låt det ta tid. Det löser sig ska du se :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Equiterapeuten säger att han inte ska vila, tvärtom, han ska röra på sig mycket. Önskar jag hade tillgång till kuperad hage för det är säkert jättebra. Har tyvärr en helt plan hage i dagsläget. Jag ska låta det ta tid, har kanske trott det skulle gå fortare än vad det gjort, men ska tänka om nu :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

fast det är ju olika för olika hästar, och med just dandys häst så kanske det funkar bäst om man jobbar från marken först och sen går vidare med ridningen? :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Var i Dalarna finns du?

Jag kan ha tips på en tränare som jag tror skulle kunna hjälpa dig en bit på väg om du finns i någotsånär närhet till Borlänge... Och om du skulle kunna ställa din häst på bete mellan Falun och Borlänge så skulle han få tillgång till fina och bra beteshagar och framför allt en flock som brukar kunna busa och ha väldigt roligt i bra terräng (det bygger ju upp hästen i sig) och dessutom med tillgång till paddock och bra ridvägar.

Där kommer också min kompis att stå med sitt varmblodssto - hon har lite samma problem delvis...

Hör av dig om det kan vara av intresse! Förmodar att det är lämpligast i PM-form då jag inte vill nämna vare sig tränarnamn eller betesplatsens namn då jag misstänker att det skulle ses som reklam ;)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Jag fick hand om en häst i rejält dålig kondition som i början blev trött bara av att gå i hagen. Och begära någonting i trav var bara inte att tänka på. Så det skrittades och skrittades och skrittades och skrittades lite till. Även med bara skritt blev han trött och fick lov att ha viloveckor emellanåt. Jag tror jag skrittade i över nio månader innan jag kunde börja trava lite och då var det bara korta korta pass i trav, så fort han började rusa eller tappa formen så ner i skritt igen.

Han hade en kuperad hage och det gjorde att han blev lite trött men det gjorde också underverk för musklerna i längden. Har man ingen kuperad hage så får man försöka hitta lite kuperad terräng och gå på promenader för hand i början. Skog kan vara jättebra och även att gå över upphöjda bommar.

Denna häst var också lite bufflig i början och allmänt lite ouppfostrad och klev rakt på en ibland så i början hade jag ett litet hoppspö i näven vid all hantering faktiskt och klatschade lite på bogen när han inte lyssnade riktigt. Inte hårt naturligtvis men en häst är stor och stark och hästar som går på människan kan bli farliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

TÖMKÖR, TÖMKÖR, TÖMKÖR!!!!! Jag GARANTERAR att det ger kanon bra resultat och så är det förbannat roooligt oxå:p
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Har du aldrig tömkört tidigare så ska du inte ge dig på det med en hård travare. De är vana att dundra på i snabb takt med tömmar!

Har du ridvana och är någorlunda duktig tycker jag däremot att du ska sätta på ett par gramantyglar när du rider. Det ger hästen stabilitet och hjälper till med balansen. Dessutom håller de in huvudet på ett skonsamt sätt, det tillsammans med stabiliteten gör att hästen orkar jobba utan att köra upp huvudet och springa iväg.

Sen ska du givetvis ha en instruktör också, det ska de allra flesta ryttarna ha.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

4 månader är ingenting. Speciellt inte när du inte haft någon instruktör som hjälper dig. Anledningen till att du inte orkar mer än 30 min är för att du har dragkamper med honom, har jag fattat rätt då? Om du rider för en instruktör kommer hon/han nog förhoppningsvis inte tillåta dig att ha dragkamp med honom, utan istället lösa problemen och utgå från dig och hästen och var ni ligger just nu. Jag hade utan tvekan tagit hjälp. :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Testat bytt bett? Nu tror jag ju inte att byta bett löser allt, men det är få som vet att man ska variera ganska mycket på bett och nosgrimmor. Max samma bett 3dagar i rad har jag hört hästtandläkaren säga, om det nu är sant och att man ska göra det, är väl upp till var och en, men jag har testat det och min fd travare blev mycket mjukare i munnen!

Sen håller jag med om att 4 månader är en kort tid, det har tagit mig 4år tills där jag och min häst är nu! (:
Träna för instruktör är jätte bra, oavsett om du orkar eller inte orkar, du får ju prata med den innan och förklara ditt problem så kanske den har tips på hur du ska gå till väga! (: Inget att skämmas för, någon gång behöver man hjälp i livet! (:
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Jag rider och kör en bunt olika travare i stort sett varje dag, dessa är i tävlingskondis och mitt råd är, sluta dra!

Rid in honom igen, rid bara i skritt tills han förstår, lär honom lyssna på din vikt och bromsa öka med den till en början innan du kortar tygel och börjar plocka upp honom på bettet, så fort du hamnar i en dragkamp, sakta av till skritt, ge längre tygel, ha balans i sadeln med lite bakåt vikt och börja om.
Testa hackamore?

När jag kör lite starkare hästar brukar jag sitta och "såga" med det menar jag inte slita dem fram och tillbaka i munnen, utan leda dem försiktigt åt höger och sedan vänster och fortsätta så, för att det inte ska bli en dragkamp där de suger tag i bettet för mycket och jag hänger som en fladdrande vante bakom.

Travare har ofta ett högre grundtempo än vad ridhäst ryttare är varna vid, oftast för de inte orkar trava saktare, så låt han trava på i lite högre tempo och fokusera på att få honom att lyssna på din vikt och lär honom vad du vill han ska göra.
Det kommer ge sig om du förstår honom och utgår från vad han lärt sig tidigare och vad han tror är rätt, du måste lära honom det nya rätta. :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 096
Senast: yamyam
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: pews1972
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 773
Senast: Balahé
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp