Bukefalos 28 år!

Tagit mig vatten över huvudet?

Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Det gäller att träna , träna och åter träna, man får inget gratis, tyvärr.

Tror om du själv har kapacitet nog att utbilda denna häst och ge honom tid kommer det fixa sig .

Ett tips är att bara skritta och småtrava i skogen(paddock) för att till en början lära känna din häst, tänk även på att han aldrig ska få chansen att rusa iväg utan ett lugnt tempo, direkt han börjar öka saktar du av till skritt.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

rid för tränare du :) Eller så kanske du kan låta någon väldigt erfaren pröva på honom och se vad som sägs? Lycka till! :)
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Som andra redan sagt, man får ha tålamod. Det tog mig närmare två år att skola om min travare helt, trots att han blivit välbehandlad (alltså inget emotionellt bagage) och dessutom grundriden.

Och som Humelibumlan (och kanske fler) redan nämnt, ge dig inte in i dragkamp, det tjänar inget till. Ju mer du tar i tyglarna desto fortare vill de springa, är min erfarenhet. Försök istället att rida mer med sitsen och tempot. Jag insåg egentligen inte hur mycket tyglarna kan störa förrän jag, under ett ridpass utan tränare, kämpat i närmare en timme med en häst som bara ville springa i 230 km/h och där jag till slut blev så trött att jag sa: Nu skiter jag i det här. Jag släppte tyglarna helt och fokuserade enbart på mitt eget tempo i lättridningen och min egen balans. Fascinerande nog sjönk hastigheten direkt och han började balansera upp sig själv och tagga ner.

Att rida för tränare är nog det bästa du kan göra, också. Var inte rädd för att du inte orkar. En bra tränare förstår det. De flesta tränare jag ridit för har för övrigt sällan behövt längre än 30 minuter. Själv började jag rida för tränare som en ren självbevarelseåtgärd. Jag skulle nog aldrig vågat rida min gosse i trav eller galopp annars. Tack vare den hjälp jag fick av mina tränare och en kopiös dos tålamod lyckades jag skola om min hyfsat välmeriterade kallblodstravare till en riktigt fin och flashig dressyrhäst (i mina ögon i vilket fall. Då jag aldrig hann ta ut honom på tävlingsbanorna innan sadlarna började strula har jag dessvärre inte fått någon bedömning).

Lycka till! Och jag säger till dig som jag säger till mina medryttare när saker och ting inte fungerar som de ska: A och O är att ANDAS! :D
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

För det första - ta det lugnt! Det tar tid, och låt hästen få den tiden på sig utan att du stressar!

För det andra, rid aldrig med händerna! Är hästen stark i munnen och bara vill dra på gör man det oftast bara värre genom att sitta och försöka hålla hästen i munnen. Släpp istället efter och böj, sväng och rid med balans och säte. Böjer du hästen och rider in på en liten volt kan den inte vara lika stark, så då slipper du kraften av att försöka bromsa genom att dra i tyglarna, och låter hästen istället komma ikapp med balansen själv. När hästen väl blir starkare och förstår att den inte behöver springa ifrån dig kan du börja arbeta i en lägre form och stärka hästen.

Markarbeta också mycket för att stärka hästen utan att behöva ha ryttare på sig.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Jag tror han helt enkelt rusar för att han inte orkar, det är jobbigt att trava långsamt om hästen inte har muskler och kondition för det. Betsla inte upp och sätt inte på några hjälptyglar utan skippa istället traven helt ett tag. Jobba i skritten med volter och skolor, finslipa hjälperna. Träna ryggning. Rid ut i skogen, följ inte stigarna utan gå över stock och sten. Långa skrittpass är bra för att bygga upp. När du sedan introducerar traven igen gör det bara några steg åt gången och var noga med att han ska bära sig i övergången. Du ska sakta av till skritt igen innan han börjar rusa. Efter hand som hästen blir starkare kan man trava längre stunder. Det kommer ta lång tid och man får ha mycket tålamod men man får mycket mer i slutändan genom att ta den långa vägen istället för att betsla upp etc.
 
Sv: Tagit mig vatten över huvudet?

Jag får lov att återkomma till det som många tidigare sagt, det första är att travhästar har ett högre grundtempo och inte förrens de orkar bära upp ryttare med allt vad det innebär(balansera något på ryggen osv.) kan de orka gå långsamt i trav. Jag brukar när jag börjar med en travare som antingen inte vart riden innan, inte riden på länge eller bara i dåligt skick låta hästen välja tempo en stund, utan att det går våldsamt fort förstås. Men som sagt, låta den välja tempo och inte dra i munnen. Det är ofta förknippat med att springa fortare för travare. Jag brukar istället prata lugnande med hästen och plocka lite försiktigt från sida till sida i munnen.
Och som sagt, man har inget bättre verktyg än tålamod. Man kan inte bromsa en travare till lugn trav om den inte har musklerna till det..
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 125
Senast: yamyam
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 786
Senast: Balahé
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 898
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp