Takhöjd och fönster i stall..

Penny_Lane

Trådstartare
Funderar allvarligt på att bygga om och bygga nytt hemma. Vårt nuvarande ridhus med måttern 13*27 meter kommer att förvandlas till ett stall med 4*3 meter stora boxar. dessvärre blir det inte så många fönster i detta stall eftersom en gavel ligger in mot annat förvaringsutrymme. Dessutom kommer det nya ridhuset ligga med gaveln mot långsidan av nuvarande ridhuset /stallet. På andra sidan gränsar ridhuset till gamla stallet och där blir det inte heller några fönster. Alltså blir det 3 av boxarna per långsida som får fönster. På gaveln tänkte vi ha en stor stalldörr samt 8-10 fönster och då öppet ända upp i taknocken. Tror att det blir en 4-5 meter högt i nocken. Som det är nu är det ljust där inne på dagtid även om det inte finns några fönster kanske på grund utav den stora takrymden. Vad tror ni. Hade tänkt bygga allt i ljusa träfärger dessutom är alla hästarna ute hela dagarna. Finns det egentligen nån maxhöjd man kan ha i taket? Antagligen blir det ett kallstall utan spolspilta (som kommer finnas i det gamla stallet). Vad hade ni gjort??

MVH Penny
 
Nej, jag tror inte det finns nån maxhöjd på taket, det är väl bra att det är högt, då blir det bra luft. Jag tycker det låter som en bra idé!
 
Appropå att bygga stall. Visst finns det bra böcker som tar upp alla mått och så, är det någon som vet vad de heter?

// Selma
 
Mått mm kan du hitta i en broshyr från Djurskyddsmyndigheten. (Fast jag tror den är slut och bara kan fås som PDF-fil)
Bygga för häst har SvRF och den kan du beställa gratis på deras sida (Under Tips).
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 264
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp