Bukefalos 28 år!

Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

AR är faktiskt att jämföra med promenadridning så det är inte så konstigt faktiskt.

Men hur många är det som bara sitter på ridbanan och tränar akademiskt? Alla jag känner rider ut i skogen och busar, eller vid stranden. Eller så kör de sina hästar eller hopptränar dem eller något annat.

Det handlar ju mest om att kunna rida en häst framåt i balans..

Javisst.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Det är nog inte självklart om man läser här... Självklart för dig kanske. Men inte för alla. Varför tycker du det känns så självklart? Går teori och praktik ihop, sitter hästarna ihop?
jag menar att det är självklart att det inte finns fler inim just AR som har problem med detta än inom andra inriktningar. Man kan titta på vilken ridskola som helst eller träning. Det är många hästar där som inte heller sitter ihop. Det ÄR svårt att rida och det tar tid. vissa lär sig fortare, andra tar det längre tid för, men det är ju lika svårt vilket sätt man än valt att träna på. samma saker måste till för att hästen ska sitta ihop.
Jag är också övertygad om att det går att sammanföra AR med annan dressyr. Tävla+AR är heller inget omöjligt.
Ja där är vi överens:)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Att de kan vara en bra rehabmetod är för att det sker i låg fart- farten dödar.. om man inte rider i balans eller kan sätta igång dem vettigt.
Jag tänker inte på tempon. Jag använder mig av alla olika tempon nu precis som innan. Jag kan inte enbart rida i ett lågt tempo.
Ävebn om många har rehabat hästar med AR så har ju många rehabiliterat hästar med vanlig dressyr också. Det finns inga universalknep. Noggrant planerat och klokt upplagd träning krävs i vilket fall. Man behöver ju inte ha en häst som ska rehabiliteras för att AR ska passa.
 
Sv: Takten och andra tankar.

"Sitta ihop" betyder att framdelen är rakt framför bakdelen och inte förskjuten i sidled

dvs att hästen arbetar som en enhet och att inte bakdelen gör ett jobb och framdelen ett helt annat i total osynk

Och framför allt (för mig ) att hästen bak och framdel hänger ihop över ryggen. Att hästen bär. En häst med hängmatterygg sitter inte ihop. (där är fram och bakdel skilda åt)

fio:
Såg att du jämförde AR med promenadridning. Varför gör du det?
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Men hur kommer det sig att man delvis utvecklat akademiskt för att rehabilitera hästar från skada, OM det nu inte skulle vara ett dugg ergonomiskt för hästen? Det uttalandet går inte ihop i mina öron.
Hur kan dessa skadade hästar ha tagit sig tillbaka till ridbarhet och hållbarhet med hjälp av akademisk träning? För det är inte ovanligt, kanske tvärtom en stor anledning av vissa börjar träna AR öht, när deras häst inte håller för tävlingsridning eller vanlig dressyr och blivit triangelmärkta och utdömda av kunnig veterinär som gjort bedömningen att hästen enbart duger till promenadridning.

fast det där i min värld, är ju en hop plockad sanning. det stämmer att en del utdömda hästar börjat tränas AR, och funkar som detta. Men det är för mig samma sak som att säga att hästen var utdömd men den funkar som promenad häst. Om man sänker kraven och rider förutsättningslöst tillräckligt länge, kan många hästar funka, oavsett gren, det är ju inga konstigheter? att säga att det är själva lärans förtjänst och att den därmed är oerhört läkande, är ju helt bakvänt. rid på tillräckligt sänkt nivå, så spelar det ingen roll vilken gren vi pratar om. faktiskt.

Nånstans här, runt den här myten, har man ju blandat ihop sänkt nivå med bättre KVALITET. Jag ser ingen bättre kvalitet med AR skolan, däremot sänkta krav och ändrat fokus. Återigen inga konstigheter, spelar ingen roll vilken gren, du kan stanna inom samma gren men applicera samma kriteria, så kan du argumentera att många konvalecenter läkt ihop.

På samma sätt verkar man ekvivalera högre nivå med block och talja när AR ekipage uttalar sig om KD. Jag ser ingen här som uttrycker det när de pratar om KD, som om hästen går i en främjande och harmonisk form. Istället snackas det om hoptryckta hopdragna hästar.

en god form är väl en god form, och inget annat, oavsett skola? eller? Är pudelns kärna att folk inte faktiskt vet hur en god form kännetecknas?

KL
ang. Bents helblinda häst, som trots allt rids, så tycker jag det är tragiskt. Faktiskt. Hur romantiskt det än målas upp, på youtube och i reklam klipp osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Jo jag förstår det..Jag kan kasta in en film på Hubertus men det blir svårt för många att relatera till. Mest rättvist blir att hitta en film på ett ekipage en vanlig amatör på ungefär LB nivå för att jämföra... bara för att det är ungefär den nivån hästarna/ryttarna egentligen är på i filmerna ovan. Det finns massa hästar som sitter ihop på LB nivå på ett hyfsat sätt för den nivån, det gäller bara att hitta filmer på det vilket inte är lika lätt då det känns "fel" att bara ta en film på youtube... det är skillnad när det är filmer på tränare som rider.. Men jag skall se vad jag kan hitta, det kan ju ta sin tid.

ok tack för det! Jo jag har sett han Hubertus och det ser mkt bra ut i mina ögon, men tycker nog att det är för mkt gunghäst i galoppen, så uttryckte alltid min gamla dressyrtränare sig när hästen inte va korrekt samlad, eller helt igenom. Fast det kanske inte är där problemet ligger hos honom, men jag är nog inte helt "nöjd" med hans galopp, men jag kan som sagt se/bedömma fel?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Egentligen så skall ju en häst sitta ihop och gå stadigt på bettet redan på Lätt C

Att uttrycka sig om Bent personligen blir ju fräckt eller vad man ska säga.

Men ärligt jag tittade en minut på var film, blev arg och stängde av

Nu brukar jag ha svårt att titta på hela filmer men detta var världsrekord

En häst som sitter ihop är regelbunden, att lära sig se det handlar om rytmkänsla, och jag tror att det är lättare om man upplevt det.

En häst som sitter ihop ser stadig ut - det vinglar inte - den ser lugn och harmonisk ut - den har inte nedbänt huvud och det åker itne upp eller hit eller dit, den rör sig lugnt och harmoniskt och går att flytta i sidled som ett rinnande vatten

jag håller inte isär trådarna men det mesta sidvärts är tvekande - för att hästen inte är rak - inte sitter ihop :grin:

Folk tror att takt bara handlar om frekvens, nä vid takt det är då det lyfter ridningen blir en annan dimension - helt plötsligt börjar det hända grejjer för man får balans - och du har plötligt 10 i ridbarhet - DET är takt

jag ska se vad jag hittar, men jag måste iväg idag
på em kanske

tack för mkt utförligt förklarande, men då tycker jag nog att hon i första filmen har lite mer åt det rinnande vattnet än han i den andre, även om hon inte har den stadigt fram till handen osv osv men får känslan av att hon är mer åt rätt håll? svammel svammel :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Här har du en häst utan dressyregenskaper med en dålig galopp som inte går genom kroppen

men du ser vad en ren takt är, egenskapen takt innehåller dock fler komponenter, men denna är åtminstodne diagonal

http://www.youtube.com/watch?v=Jmc6r88YScQ&feature=related

Tack för alla filmer du lagt ut!

Hmm har svårt för att se på dom som går för fullt,tempot är ju rätt högt och jag tycker då att det blir svårt att hänga med/uppfatta vad som egentligen händer. Men den där slowmotion filmen är lätt att se/uppfatta det du redan har nämt
 
Sv: Takten och andra tankar.

Nånstans här, runt den här myten, har man ju blandat ihop sänkt nivå med bättre KVALITET. Jag ser ingen bättre kvalitet med AR skolan, däremot sänkta krav och ändrat fokus.

:confused: Jag ser bättre kvaliteter med AR, jag har mycket större krav på att allting ska vara korrekt och jag är starkt fokuserad på vad jag vill.

På samma sätt verkar man ekvivalera högre nivå med block och talja när AR ekipage uttalar sig om KD. Jag ser ingen här som uttrycker det när de pratar om KD, som om hästen går i en främjande och harmonisk form. Istället snackas det om hoptryckta hopdragna hästar..

Nu tycker jag verkligen att du generaliserar! Jag är en av många som inte uttalar mig om "KD" (vilken är förresten din definition av klassisk dressyr? Jag har en bekant som hävdar att h*n rider klassisk dressyr, för mig är det h*n uppvisar ren misshandel av hästen. PM:a mej så ska du få länkar till människans filmer).

en god form är väl en god form, och inget annat, oavsett skola? eller? Är pudelns kärna att folk inte faktiskt vet hur en god form kännetecknas?..

Absolut en en god form en god form. Möjligen har du rätt i att folk inte vet hur det ska se ut. Nyligen var det en tråd på ett annat forum där någon envist påstod att nosryggen var lodlinjen.

KL
ang. Bents helblinda häst, som trots allt rids, så tycker jag det är tragiskt. Faktiskt. Hur romantiskt det än målas upp, på youtube och i reklam klipp osv.

Jag tror faktiskt att de klippen är hämtade från filmerna som kom år 2000. På den tiden hade Hugin synen kvar på ena ögat.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

fast det där i min värld, är ju en hop plockad sanning. det stämmer att en del utdömda hästar börjat tränas AR, och funkar som detta. Men det är för mig samma sak som att säga att hästen var utdömd men den funkar som promenad häst. Om man sänker kraven och rider förutsättningslöst tillräckligt länge, kan många hästar funka, oavsett gren, det är ju inga konstigheter? att säga att det är själva lärans förtjänst och att den därmed är oerhört läkande, är ju helt bakvänt. rid på tillräckligt sänkt nivå, så spelar det ingen roll vilken gren vi pratar om. faktiskt.
Nja. Det handlar snarare om att återuppbygga hästen igen på ett klokt sätt. När hästen är stark och återställd kan man ju höja kraven och ribban igen. Men jag håller med dig om att det inte handlar om AR specifikt. All rehabilitering som är klok och med hänsyn till hästen är ju bra och då spelar det ingen roll vad inriktningen kallas. Det finns ju många exempel på hästar som varit utdömda och som ridits klokt och rehabiliterats med vanlig dressyr också.
Nånstans här, runt den här myten, har man ju blandat ihop sänkt nivå med bättre KVALITET.
Sänka sin nivå behöver man ju inte för att träna enligt AR. Man kan höja sina krav men ha ett annat fokus. (för mig var det att jag tog bort mitt tävlingsfokus)
Jag ser ingen bättre kvalitet med AR skolan, däremot sänkta krav och ändrat fokus.
Om man inte får bättre kvalitet ska man nog gå tillbaka till den träning man ägnade sig åt innan. blir kvaliteten sämre så är det inte rätt väg att gå.

På samma sätt verkar man ekvivalera högre nivå med block och talja när AR ekipage uttalar sig om KD. Jag ser ingen här som uttrycker det när de pratar om KD, som om hästen går i en främjande och harmonisk form. Istället snackas det om hoptryckta hopdragna hästar.
Där är ju ytterligare ett exempel på när de dåliga exemplet får representera en inriktning/disciplin. Det blir helt fel. En väl riden och tränad dressyrhäst är ju inte ihoptryckt eller ihopdragen.
en god form är väl en god form, och inget annat, oavsett skola? eller? Är pudelns kärna att folk inte faktiskt vet hur en god form kännetecknas?
Japp. Håller med. :laugh:
 
Sv: Takten och andra tankar.

Man kan höja sina krav men ha ett annat fokus


Vilka krav då? Mer exakt.


Sen delvis KL

Immer säger att det finns bra filmer men vill inte lägga in dem:confused: Varför skulle det klagas på filmerna om de har den kvalitet som efterlysts i AR-filmer:confused:

Men ok, det får vi godta, men kanske kan du biggan eller Immer då ändå lägga in var det står i text att samma grunder prioriteras, att ihopkopplingen är viktig, att takten är en grund?

JAG har inte hittat det men ni är ju mycker mer insatta och kan säkert slå upp och citera :idea:


Har inte hunnit läsa in mej i trådarna än annars, eller se fler filmer, får ta det hemma imorgon....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Alla idrottsmän hävdar bestämt att "för att bygga upp måste man bryta ned"!

Jag tycker att det blir väldigt tydligt när man studerar träningslära, det blir något helt annat när man studerar bl.a yoga, tai-chi och AR. Mycket intressant för en nörd som jag.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Men det man bryter ned är fibriller, och med rätt proportion av vila kan nya starkare byggas upp

Men arbetar hästen inte dynamiskt så bryts mer fibriller ned än vad kroppen kan reparera.

Vill du verkligen ha en diskussion i träningsfysiologi med mig? För det känns som du slänger dig med något som du hört, men inte riktigt begriper själv - men det låter bra
 
Sv: Takten och andra tankar.

KL

Kanske lite OT, men varför blir folk så upprörda när man har synpunkter på AR och sättet folk rider på på filmerna?
Vi har ju trots allt synpunkter på de som anses riktigt duktiga inom KL också. T ex att Olivieras hästar på en del av filmerna verkar ha oroliga munnar.

Det argumenteras att det är "fel" folk man tittar på och att filmerna är gamla. Och? Vi kan ju endast lämna synpunkter på det vi ser, och ser man i princip samma saker genomgående, så kanske det finns en poäng?

Varför inte se kritiken som konstruktiv? Ingen sitter inne med alla svaren.

Jag kan veta hur det ska vara/se ut, därmed inte sagt att jag rider gudomligt eller att min häst rör sig efter konstens alla regler. Skulle jag lägga upp en film så skulle jag digna under all kritik ;), men jag har aldrig heller utgett mig från att vara något eller visat hur det "ska se ut".
 
Sv: Takten och andra tankar.

Men det man bryter ned är fibriller, och med rätt proportion av vila kan nya starkare byggas upp

Men arbetar hästen inte dynamiskt så bryts mer fibriller ned än vad kroppen kan reparera.

Vill du verkligen ha en diskussion i träningsfysiologi med mig? För det känns som du slänger dig med något som du hört, men inte riktigt begriper själv - men det låter bra

Kära Susan, ibland är du, vad ska jag säga... Finner inte riktigt ord.

Jag kanske inte är någon toppryttare (ännu) men träningsfysiologi det vill jag nog påstå att jag har ganska bra koll på :)
Vidare gäller att man även bygger upp kroppen med statisk träning.
Men du satte huvudet på spiken när du talade om rätt proportion av vila - det är väldigt svårt att få till just det. Det är därför som elitidrottare ofta är övertränade/överansträngda.
 
Sv: Takten och andra tankar.

KL

Kanske lite OT, men varför blir folk så upprörda när man har synpunkter på AR och sättet folk rider på på filmerna?
Vi har ju trots allt synpunkter på de som anses riktigt duktiga inom KL också. T ex att Olivieras hästar på en del av filmerna verkar ha oroliga munnar.


Därför att det börjar bli så uttjatat att det börjar likna hets mot minoritet (hest mot folkgrupp? ;) ). På detta forum, kanske i hela hästvärlden, där AR-anhängare egentligen borde vara de som får diskutera inom sin inriktning, inte konstant behöva "försvara" sin ridning till den grad att man knappast skulle våga diskutera den fritt, i mer eller mindre sitt eget forum. Knappt vågar lägga in bilder/filmer ens i bild-/filmtrådar eftersom de ofta tas upp i negativa sammanhang i diskussioner.

För att vända trenden måste man nog liksom med vilken "utsatt minoritet" som helst vara försiktig i överkant för att inte riva upp gamla sår.
Om man nu vill att AR-ryttare ska vara med i diskussionerna, ibland får man lite vibbar om att man hellre slipper dessa.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Därför att det börjar bli så uttjatat att det börjar likna hets mot minoritet (hest mot folkgrupp? ;) ). På detta forum, kanske i hela hästvärlden, där AR-anhängare egentligen borde vara de som får diskutera inom sin inriktning, inte konstant behöva "försvara" sin ridning till den grad att man knappast skulle våga diskutera den fritt, i mer eller mindre sitt eget forum. Knappt vågar lägga in bilder/filmer ens i bild-/filmtrådar eftersom de ofta tas upp i negativa sammanhang i diskussioner.

För att vända trenden måste man nog liksom med vilken "utsatt minoritet" som helst vara försiktig i överkant för att inte riva upp gamla sår.
Om man nu vill att AR-ryttare ska vara med i diskussionerna, ibland får man lite vibbar om att man hellre slipper dessa.

Fast det är just här det blir så patetiskt. (Ursäkta men det tycker jag faktiskt)

AR-ryttare är ingen folkgrupp, det handlar om uppfattningar och åsikter, som man kan diskutera och framlägga sina grunder för. Har inget med människorna att göra. Det är inte heller religionsfrihet vi pratar om, eller:confused:.....hmmm.

Om man jämför med politik så skulle man alltså inte få ifrågasätta ett mycket litet partis värderingar och grunder (som Sverigedemokraterna tex :cool:) för att inte "förfölja" dem. :confused: vad leder det till? ÄR det en religion eller ett ridsystem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag har bara hängt med i 3 trådar på det här forat, men som jag ser det är det ett försök att förstå varför och hur, inte att bara "dissa" någonting.

Om kartan och terrängen inte stämmer överens, är det då kartan som gäller? ;)

En teori (eller hypotes) måste ju prövas på längden och på tvären. Om man inte vrider och vänder på den på alla håll och kanter, kan man ju inte med bestämdhet säga att den är giltig. Man kan ju inte enbart välja sådant som bekräftar den uppfattning man redan har, utan att pröva alla infallsvinklar. Då blir det ju en felaktig slutsats.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Men ärligt - ingen gillar att det de gillar blir kritiserat, och kritiserar man eliten på Dressyr så är reatkionerna mycket mycket värre
 
Sv: Takten och andra tankar.

En teori (eller hypotes) måste ju prövas på längden och på tvären. Om man inte vrider och vänder på den på alla håll och kanter, kan man ju inte med bestämdhet säga att den är giltig. Man kan ju inte enbart välja sådant som bekräftar den uppfattning man redan har, utan att pröva alla infallsvinklar. Då blir det ju en felaktig slutsats.


Jag håller med dig här. Problemet är när man bara prövar hypotesen delvis, utan att sätta sig in i hela filosofin/konceptet. När man utgår från "sin egen" beprövade teori och försöker applicera den på något annat blir det liksom bara pannkaka och då spelar det ingen roll hur många filmer och bilder man tittar på för man kommer ändå inte att se.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 462
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 672
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 314
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp