• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Runar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 5 128
R

Runar

Hejsan,
Tycker detta är en intressant sida och hittar många intressanta diskutioner här. Det finns dock något som jag stör mig enormt på och känner att jag måste ventilera mig. Därför har jag idag registrerat mig!

Jag vill inte på något sätt spy galla över er som flitigt använder detta forum. Jag tycker ni gör rätt i att uttrycka er om ni anser att folk som skriver här, kanske inte har tänkt igenom det här med att skaffa hund!

Trots detta vill jag säga att vissa här beter sig oerhört patetiskt och barnsligt. Visst, ni har säkert rätt i viss mån, men ofta svarar ni arrogant och otrevligt när en nybörjare dyker upp och frågar något "som alla ska veta"!

Det finns folk som bor i stan, som har ett vanligt jobb, och som lever ett "cityliv" men som ändå vill ha hund. Då är frågan (som många av er ställer nu) ifall dessa människor har rätt till att skaffa hund och ifall hunden kommer att må bra av detta?

Och jo, trots min relativt dåliga kunskap om hundar (jämfört med vad många av er har) så vet jag flera exempel på folk inne i stan, som har hund och vars hund mår oerhört bra!

Även om ni inte anser att folk i stan bör ha hund så får ni ha tålamod för dessa och låta de uttrycka sig i detta forum, utan att vid minsta lilla tillfälle hugga ner dem och spy galla!

Det vissa av er gör i detta forum är oerhört kränkande, eftersom folk som ställer frågor här, vill ha tips o råd för att bli en bättre hundägare. Alla brottas med olika problem i sitt liv och då (oavsett om det gäller ens husdjur eller annat) och då är det ett tecken på styrka, ifall man söker hjälp. Ni borde kanske se det så här, när "okunniga" ställer frågor;

jahaa han/hon vill bli bättre hundägare! ... och inte bara tänka att "usch, han/hon ska inte ha hund"!

Läs igenom lite gamla inlägg och inse hur tragiska vissa av er är!

Tack för ordet.

Runar

Sv: Tålamod

Hurra! :bow:
Tack för att fler uttrycker det som jag känner och även skrivit vid ett par tillfällen - med stora råsopar som resultat.

Jag håller med, men tycker inte alls att det är särskilt unikt för detta forum. Som blivande hundägare har jag bara börjat att sätta mig in i hur hundvärlden fungerar nu (hade hundar när jag bodde hemma hos mina föräldrar men det är längesen), och tycker att jag stöter på en skrämmande fördömande attityd och trångsynthet bland en del hundfolk. Hoppas att dom jag hittills har stött på inte är representativa för hundfolk i allmänhet, för då kan man ju verkligen bli mörkrädd... Det lustiga är är att alla är så tvärsäkra på sin åsikt och kunskap. Jag har träffat olika mäninskor med stor kunskap och lång erfarenhet av hundar, som sinsemellan har helt olika åsikter om hundägarskap. Varför inte acceptera att en metod funkar för någon och en annan metod funkar för en annan? Istället blir det aggressioner och ramaskri och anklagelser för djurplågeri hänger i luften.

Den som kör den mjuka linjen för att uppfostra sin hund skämmer bort och förstör hunden enligt vissa, medans andra tycker att de som använder negativ förstärkning och är lite hårdare mot sin hund är för grymma och förstör hunden... :smirk: Somliga har som mission att se till att informera om hur oerhört viktigt det är att aktivera och berika sin hund, medans andra varnar för problembeteenden pga överstimulering... Några bor i stan och jobbar och har hund ändå - utan några som helst problem eller problembeteenden, medans andra hävdar att hund kan man bara ha om man bor på landet och är hemma heltid - allt annat är grymt mot hunden. Alla anklagar varandra för att vara dåliga djurägare, och ingen verkar ha förståelse för att olika människor och olika hundar har olika personligheter, och passar för olika metoder. Det kan omöjligt finnas bara ETT rätt och fel...

Jag har verkligen blivit lite skrämd av den hätska stämning som jag upplevt lite här och där i hundvärlden, och tycker att det är konstigt att man istället för att vara hjälpsamma och ödmjuka i vårt gemensamma intresse över våra underbara fyrbenta vänner, direkt går till angrepp och spelar duktiga genom att förkasta och smutskasta alla som inte tänker likadant, har lika stor erfarenhet, är lika kunniga eller delar samma "religion" inom hundpsykologin... :crazy:

jag kan hålla med till viss del, men när folk skriver "jag jobbar heltid och hade tänkt låta min valp vara ensam hela tiden och jag vill ha en bc för jag gillar utseendet. den kommer att få långa promenader som aktivering och följa med till stallet" så kan jag inte göra annat än slå bakut. bara för att man träffat EN hund som levde så och genom blåbärsögon verkade lycklig betyder inte det att hundköpet kommer gå som man planerat.

och nej, vem som helst ska inte ha hund. man KAN inte förutsätta att ens hund klarar av att vara ensam så länge! inte heller att en hund av arbetande ras blir lycklig av enbart fysisk stimulans.

man ska också tänka på att ett fel inte rättfärdigas för att många begår det.

Nu är det ju inte bara de som skriver som du hade exempel på som blir nedsablade.

Även "Jag är bara borta max 4 timmar om dan och kommer att ha med mig hunden i stallet, vill ha hund som klarar av ridturer" som får skit för att de inte har tänkt på:

att aktivera hundens huvud förutom ben samt att lämna hunden hemma fyra timmar är helt förkastligt och man är en ond människa som tänker annat....

cillamuffins, sant att folk inte ska lämna sina hundar så som du säger.

Men utan att låta för bitter så är det ditt inlägg på tråden "valpköp" som väckte min ilska till sist. Tycker att du är oerhört arrogant och tråkig i ditt svar i slutet av den tråden.

Ledsen men det var du som fick mig att ilskna till! ;)

Hej Runar och välkommen till Buke!

Visst har Du rätt i det Du säger, men, ja det kommer ett men. ;)

Nu har många av oss häkat här på buke hundforum under lång tid. Det kommer nya frågor hela tiden och så finns det dessa frågor som återkommer ca 1-2 ggr i veckan. En i våra öron något "okunnig" hundägare som vill ha hund. Självklart är vi alla nybörjare i början. Och även om man inte är nybörjare så gör man ändå fel, många gånger.

Lite lite tröttsamt är det när frågor som Jag vill köpa en B.C. Jag bor i stan, jobbar heltid och gillar lugna myskvällar och svartvita hundar. Passar rasen mig? dyker upp. Man orkar inte svara så snällt gång på gång och tyvärr är det ju en oftast en "ny" på forumet som får lida för det.

Alternativet är att man struntar i att svara om man inte kan hålla sig trevlig, men då får de heller ingen hjälp.

Sedan har vi en annan tankeställare. Om Du ber 10 personer läsa en mening, så får Du minst 7 olika tolkningar. Det man vill skriva som korta fakta, för att faktiskt hjälpa trådskaparen, tolkas då som surt och otrevligt inlägg.

Jag är i alla fall inte den personen som vill linda in allt i bomull, jag får en fråga och ställer raka svar. Passar inte svaret trådskaparen, så blir det ibland sura miner tillbaka. Många vill inte höra att rasen inte passar deras livsstil eller att en hund inte mår bra av att ligga hemma 9 h själv. De hör inte för att om de måste ta till sig svaren så inser de att det inte kommer fungera med att ha hund.

Sen är det många här som har väldigt höga krav på hur en hund ska tas om hand. Jag är själv en av dem, som ställer höga krav på mig själv och vill även ha samma höga krav på andra.

Att sedan många som ska köpa sin första hund säger att de minsann ser/ känner många B.C ,som inte alls vallar, som är jättelyckliga ändå. Jag har svårt att ta till mig det. Hur vet de att de är en lycklig hund de ser? En som springer som en tok och "leker" (läs: vallar) barnen? Är det en lycklig hund eller är det bara så att han försöker få ut lite av det enorma behov han har, att valla?

Är man inte så kunnig på hund, så kan det vara svårt att se om hunden faktiskt är lycklig eller rent av olycklig. Ett beteende som överdrivs kan faktiskt för hunden betyda precis tvärtom. Man måste kunna läsa hund för att se om de faktiskt mår bra.

Men visst, man ska försöka vara trevlig mot alla, oavsett kunskapsnivå, som vill ha svar på sina frågor. Men vi som dagligen ser många hundar fara illa och vet hur det brukar börja har ibland svårt att hålla tyst.

Men jag tycker fortfarande att det inte är en rättighet att äga hund. Det är en livsstil, där vi måste anpassa oss efter vår hund och inte tvärtom.

jahaja, men hur ska jag annars få fram det jag vill ha sagt? jag skriver flera gånger att "detta är inte menat som ett påhopp", om du läst tidigare trådar har jag också skrivit om mitt eget misstag, jag hittade en gullig valp som jag ville ha och så blev det. och ja, det är ren och skär TUR att det gick så bra som det gick!

så, om jag ska försöka varna utan att rabbla hela den historien och utan att låta för arrogant och utan att linda in allt i det oändliga, hur ska jag då skriva?

folk pratar på olika sätt och folk skriver på olika sätt och hur det ska tolkas är upp till lyssnaren/läsaren. jag menar inte alls att vara arrogant på något sätt, men jag gillar själv att få raka puckar utan gulligull och då skriver jag också på det sättet.

Är man inte så kunnig på hund, så kan det vara svårt att se om hunden faktiskt är lycklig eller rent av olycklig. Ett beteende som överdrivs kan faktiskt för hunden betyda precis tvärtom. Man måste kunna läsa hund för att se om de faktiskt mår bra. (GA)

detta är det bästa jag hört på länge! det ÄR fanemej inte så lätt att se på en hund om den är lycklig eller ej! min egen labbe börjar vifta på svansen som en tok och ska pussa allt och alla när han är stressad. han ser skitglad ut, men det är det sista han är.

GaurdianAngel skrev:
Jag vill köpa en B.C. Jag bor i stan, jobbar heltid och gillar lugna myskvällar och svartvita hundar. Passar rasen mig

Som alltid avslutas med:
HUNDEN BLIR VAD MAN GÖR DEN TILL :rofl:

Alla vi nybörjare någon gång i livet! Visst kan det vara lite irritation och lite mindre trevliga inlägg emellanåt men det tycker jag det kan vara på de flesta forum.

Jag tycker det är bra att man frågar efter råd och tips. Det är ju ett tecken att man vill lära sig mera!

Den som kan lite grann tycker alltid att h*n är skyhögt överlägsen den som kan lite mindre o anser sig därför ha rätt att förkasta dennes djurhållning el synpukter helt o hållet.
Det är oftast inte den med mest kunskaper som skriker högst.
PL

Senast ändrad:

*allmän reflektion*

Jag håller med Runar i att en del är väl snarstuckna. Bara för att åsikterna går isär behöver man ju inte uttrycka sig nedlåtande.

Jag tänker på denperson som skrev om dvärgpinscher. Plötsligt var det inte bra att skaffa sig en hane därför att resonemanget om varför man ville ha hane eller tik var fel! :eek:

De flesta människor skaffar hund därför att de vill ha en kompis att sörja för och älska. Sällan möter man människor som INTE tycker mycket om sina djur.

Sedan kan djurhållningen variera i det oändliga och kanske anser jag inte att alla gör rätt - men alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Det är min övertygelse.

Vad gäller Prince77 föga trevliga inlägg till stackars JennyK kan jag bara krasst konstatera att en del bär på mycket bitterhet. :mad:

Försök att bortse från vissa surkarter, Runar och välkommen in i gänget! :)

Håller med fullkomligt och skrev faktiskt ett liknande inlägg i en redan befintlig tråd för inte länge sedan.

"Bordercollieargumentet" som tas upp som försvar här i den här tråden håller inte, för det är definitivt INTE bara sådana extrema inlägg som får tuffa mothugg (hade det handlat om det tror jag inte att varken jag eller Runar hade reagerat).

Ett (av många) exempel: I en tråd ganska nyligen var en person som inte var jägare (men i övrigt verkade vara en aktiv person med god djurvana och sunt förnuft) snudd på djurplågare för att han/hon funderade på att köpa en Golden Retriver... DET är riktigt överdrivet, tycker jag.

fast det där är något jag stör mig lite på. att skriva "den personen" istället för namnet.

jag reagerade på att trådskaparen hade lite lustiga förutfattningar om vad som var typiskt för just hanhundar och tikar, och dessutom tänkte kastrera för att hunden inte skulle bli aggressiv. det är att göra sig en björntjänst att tro att alla aggressionsproblem försvinner för att hunden i fråga är kastrerad. tvärt om så kan många andra hundar reagera negativt och med en stöddig attityd/våldsam kärlek skrämma den kastrerade hunden. kastrationer har naturligtvis också fördelar, jag har själv en kastrerad hane, men argumenten lät lite ogenomtänkta.

tidigare i tråden kan man läsa att tjejen är intresserad av andra raser med plötsligt är det dvärgpinscher för hela slanten och valpen ska genast införskaffas. det reagerade jag också lite på. kanske ÄR dvärgpinschern den perfekta rasen för henne, och även om det inte är det kan det ju bli hur bra som helst, men när man nästan dagligen hör talas om hundar som får avlivas/omplaceras därför att rasvalet blir fel, ja då uppmanar man gärna till lite eftertanke.

jag undrar fortfarande hur man ska försöka få personen att tänka igenom sitt beslut en extra gång, uttrycka sina åsikter och/eller kritisera ett inlägg utan att det ska räknas som ett påhopp. ibland verkar det som om varje gång man skriver något som personen inte vill höra, ja då räknas det som ett påhopp.

på detta forumet finns det vissa som säger "jättebra" till allt och andra som säger "jättedåligt" till allt, men det är väl bara bra att man får höra båda sidorna? man skriver väl inte ett inlägg för att bara få medhåll?

ska även tillägga att jag inte alls är någon expert på något sätt och jag inte heller har utgett mig för att vara det, men jag har ganska starka åsikter om saker och ting. kanske kan det (felaktigt) uppfattas som om jag tror att jag vet bäst, men så är det inte.

cillamuffins skrev:
fast det där är något jag stör mig lite på. att skriva "den personen" istället för namnet.

/.../
tidigare i tråden kan man läsa att tjejen är intresserad av andra raser med plötsligt är det dvärgpinscher för hela slanten och valpen ska genast införskaffas. det reagerade jag också lite på. kanske ÄR dvärgpinschern den perfekta rasen för henne, och även om det inte är det kan det ju bli hur bra som helst, men när man nästan dagligen hör talas om hundar som får avlivas/omplaceras därför att rasvalet blir fel, ja då uppmanar man gärna till lite eftertanke.

Jaha - så det var du? Sorry, jag lade inte det på minnet och jag var för lat för att gå till den aktuella tråden och kolla.

Visst har du kanske i en poäng i att den blivande hundägarens villrådighet var lite speciell - men än sen då? Det är väl inte hela världen? Samma trådskrivare yttrade något syrligt till mig om rasval när jag förvånat undrade om inte det var en annan ras hon föredrog först. Då lägger jag ned. Jag menar - det finns gränser för hur mycket man kan käbbla.

Men kanske är jag krass. Jag bryr mig inte om sådana småsaker.

Själv tillhör jag inte den skaran som tycker att avvikande uppfattning är påhopp. Tvärtom - jag är väl själv en person som skriver det jag tänker?! ;)

Däremot blir det lite tjatigt med ständiga "von oben"-resonemang. I synnerhet om man förstår att trådskrivaren är entusiast och kanske lite naiv, men förmodligen kommer älska ihjäl sin lilla hund.

En sak har jag lärt mig. Man skall välja sina strider! Det finns andra områden inom hunderiet som jag brinner för. Om man inte vet om man vill ha ras A eller ras B och helst vill ha hunden nästa vecka - det är väl ingen stor grej? Jag tror inte hunden blir avlivad - och blir den det - ja du... folk gör som de vill.

Senast ändrad:

fast jag hoppas ändå att mitt tjat kanske leder till lite eftertanke och ett mer genomtänkt köp. hoppet är ju det sista som överger en ;)

ako skrev:
Ett (av många) exempel: I en tråd ganska nyligen var en person som inte var jägare (men i övrigt verkade vara en aktiv person med god djurvana och sunt förnuft) snudd på djurplågare för att han/hon funderade på att köpa en Golden Retriver... DET är riktigt överdrivet, tycker jag.

Aj, hoppas inte det var riktat till mig ..

Du och jag hade våra duster ovc vi tycker inte lika, men så vitt jag vet har jag inte kallat någon för i princip detsamma som djurplågare

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 782
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om skilsmässa
  • Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025

Hund, Katt, Andra Djur