Bukefalos 28 år!

Sv: Tålamod

nja.... den som tjafsat mest på Buke alla kategorier är nog en kille för alla oss med lite minne och där kan vi snacka om snarstucken så tyvärr din teori om att tjejer eller killar tjafasar mer spricker nog där. Sen haltar jämförelsen bilar mot hundar? Inte speciellt lika ämnen.

Javan
 
Sv: Tålamod

Knapplån:

Alla ni som menar att män inte snackar skit så det står härliga till kan ju kika in på VBK's forum. Där kan man kanske börja klaga lite på personangrepp och onödiga påhopp. Det som skrivs här är bara flugskitar i jämförelse.


Ni som tycker att jag tillhör de gnälligaste; sorry. Men bara för att jag har en ganska annorlunda (?) och mindre tolerant syn på hundägandet gör väl inte det att jag bör hålla käft? Jag har väl lika mycket rätt att uttrycka min syn på saken som alla andra?

För att klargöra vad jag anser om ensamma hundar hemma: ingen hund bör lämnas ensam mer än 6 timmar per dygn (obs att "åt gången" inte räknas. 4 + 4 blir alltid 8, hur man än räknar). 6 x 5 dagar i veckan är absolut max. Helst ska hunden inte lämnas mer än 4 timmar, eller ännu hellre, inte alls. Detta gäller en vuxen hund som inte har några problem alls med att lämnas ensam.

MEN, ibland skiter det sig. Man kan få kicken från jobbet, har barn som kostar pengar, det tar slut med sambon som normalt hjälper till med hunden, etc etc. Då KAN det bli så att hunden en (kort) period får lämnas ensam en längre stund på vardagarna. Men detta får aldrig bli en vana, eller något man räknar med att hunden ska kunna må bra av. Situationen bör lösas så fort som möjligt, antingen med hundvakt/dagis, minskning av arbetstid/byte av jobb eller försäljning av hunden.

Köper man en hund så förbinder man sig att ge den ett riktigt bra liv. Inte utifrån våra värderingar (hunden skiter i om den sover i en guldsäng) utan utifrån hundens.

OBS att detta är MIN syn på saken, men att den inte är tagen ur luften. De flesta rekommendationer från experter (det jag har läst, antar att de räknas som experter. jag menar på intet sätt att det är jag som kommit på det eller att jag kallar mig själv för expert) säger 4-6 timmar per dygn.

Martha: angående det där med fodret så hoppas jag att du förstod att jag kollade upp det lite bättre. Coops foder ÄR faktiskt ett av de bättre lågprisfodren ("ICA"-). Men fetthalten är mycket låg samtidigt som proteinhalten är förhållandevis hög och det kan omöjligt passa de flesta hundar. För några är det säkert utmärkt, men inte för alla. Jag tycker fortfarande att man bör satsa på kvalitet framför pris, men detta betyder inte att dyrare alltid är bättre. Som för din hund. Men förvånansvärt få vet vad de egentligen stoppar i sin hund (jag menar inte att du tillhör den skaran).


Nu har jag försökt vara så övertydlig jag bara kan, finns det några mer oklarheter är det bara att fråga.
 
Sv: Tålamod

Minns du fett och protein? Alla klagar på mig att jag måste se till att min växande hund får protein i sig, men samtidigt så kan ju överskott av roteiner ge klåda och annat skit... Vad är eg, vettigt med protein liksom? Fett är ju den "mesta" energikällan, så det har jag lärt mig att man ska dra ned på...
 
Sv: Tålamod

Protein är kroppens främsta byggsten. Underskott av protein i förhållande till energi kan ge svåra tillväxtstörningar.
PL
 
Sv: Tålamod

Hämtat från klassfoder.se

"Liten näringslära
--------------------------------------------------------------------------------
För att din hund ska kunna prestera på topp krävs ett energirikt foder som är biologiskt väl sammansatt. Våra ingredienser kan delas upp i fem olika klasser av näringsämnen: protein, fett, kolhydrater, mineraler och vitaminer. Här följer en kort näringslära för hundar.

Protein.
Dessa kan delas upp i två grupper, vegetabiliskt och animaliskt. De vegetabiliska finns i spannmål och potatis. De animaliska i kött, fisk och mjölkprodukter. Animaliskt högvärdigt protein är nödvändigt för att hunden ska kunna bilda eget protein i kroppen, och är uppbyggt av fler än tjugo aminosyror. Av dessa tar hunden näring till tillväxt av celler och vävnader. Dessutom reglerar de matsmältningen.

Fett.
Också här finns både vegetabiliska, i linfrö, och animaliska från kött och fisk. God päls och hud kräver animaliska fettsyror i optimal balans. Brist på de rätta fettsyrorna visar sig i matt och dålig päls, dåligt immunförsvar (sämre läkkött), torr hud, samt dålig tillväxt. Även fortplantningen kan påverkas negativt av brist. En mycket hårt arbetande hund måste få ett foder med en högre fetthalt. Det tillgodogör hundens behov av energi. Dessutom behövs fettsyror för att transportera fettlösliga vitaminer i kroppen.

Kolhydrater.
Dessa är främst vegetabiliska, och finns i spannmål och melass. De fungerar som energikälla, och är bra för tarmfunktionen. Melassen ger snabb energi som också hjälper till att balansera energinivån i kroppen.

Mineraler.
De viktigaste mineralerna är järn, kalcium, fosfor och selen. Järn behövs för blodet. Kalcium och fosfor behövs för bildning och underhåll av skelett och tänder. Selen är också nödvändigt. Brist kan ge allvarliga symptom som muskelsvaghet, ödem och andningssvårigheter.

Vitaminer.
Det finns två klasser av vitaminer: fettlösliga och vattenlösliga. Fettlösliga lagras i kroppsfett, medan vattenlösliga förs ut med urinen efter de gjort nytta. Doseringen av fettlösliga vitaminer måste vara exakt, eftersom överskott kan förgifta hunden. De är vitamin A, D, E, F och K. Medan överskott på vattenlösliga vitaminer följer med urinen och skadar därför inte hunden så lätt. Dessa är B-komplexets vitaminer samt C-vitamin, som bland annat håller cellbildningen på topp och motverkar fria radikaler. Därför kan det också hjälpa mot lindrig klåda. Det kan vara intressant att veta att hundar bildar eget C-vitamin. Det finns främst i frukt, potatis och grönsaker. Att ge hunden tillskott av C-vitamin, har visat sig positivt för hundens allmäntillstånd.
"

Tror att de har ett bra foder, men att om man har en hund som inte gillar att tugga på hårda ben osv, så är det mindre bra, då tänderna behöver stimulans. Kommer förresten förmodilgen att ha detta på min sida: www.busigamysan.se!
 
Sv: Tålamod

men vad gäller om hunden får för mycket protein i förhållande till fetthalten? eller om hunden är färdigväxt, hur många procent av födan bör innehålla protein? det varierar ju nåt så enormt! coops har ca 6 % fett och en bit över 20 % protein (dock står det inget om hur väl hunden kan tillgodogöra sig ingredienserna som bland annat består av "biprodukter" och "oljor och fetter").
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 138
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 405
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp