Bukefalos 28 år!

Talang för att stöta/driva

Thelma

Trådstartare
Hur kan man veta?

Vi är nyfikna på att testa vår äldsta labbe på rådjursjakt. Tips på hur vi ska kunna bedöma hennes lämplighet emottages tacksamt.. :)

Så formell jag låter... :angel:
 
Sv: Talang för att stöta/driva

För det första måste ni vänta tills i höst... För det andra så är det nog bäst att prata med en jägare och prova ihop med den för att få ett ordentligt svar på om det fungerar.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

När man jagar rådjur så vill man ha en hund som springer sakta, typ drever, för att få rådjuren att ta det lugnt.....Möjligtvis då som stötande, ta kontakt med någon i närmaste hundklubb som får du säkert hjälp där.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Fast det är en sanning med modifikation... ;) Vi använder våran Springer spaniel i rådjurs jakt och det fungerar utmärkt, även om det kräver lite mer av jägarna, det går fortare och han anväder skall mindre.
Jag har hört flera som har använt labbe till rådjur så det är nog inga problem.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

De används väl mest för att stöta upp. Men vissa passar säkert också att driva också. Men jag tror att kortstöt är vanligare. Tror alltså ;)
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Eftersom jag sysslar med sån här jakt så får jag väl svara :angel:

Först, skäller hon när hon driver?? Hur länge driver hon?? Är hon snabb?? Hur pass bra är förarkontakten??

Vad är det för areor mark som ska jagas av?? Vilken typ av jakt??

//E
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Med typ av jakt menar jag om det är drevjakt med massa andra hundar... Eller ska hon gå själv med en förare?? Massa passskyttar eller bara några??

En annan rätt viktig sak... Vad tycks om harar?? Ska hon användas inom apportering??

//E
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Min sambo är jägare och har tillgång till jaktmark. Däremot har han aldrig jagat rådjur med stötande hund. Det har mest blivit "pyrch".

Vi för ta och prata med någon som kan jaktformen..
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Ja stötande är väl lämpligare än driv. Hon är ju iaf stor även om hon är en "petit" labbe.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Hon skäller aldrig ute. Hon vill gärna följa efter harar, men antigen "fryser" hon och tittar på oss för instruktioner.. eller så, om hon är lite "på" så sticker hon, men stannar nästan omgående om vi hejdar henne med röst/vissla.

Vi tränar inte apport, däremot har hon klarat anlagsprovet i viltspår och vi tänker fortsätta träna det.

Vi vill inte tävla, däremot vill vi kunna använda henne praktiskt. Sambon behöver ju en eftersökshund vid jakt och vi är nyfikna på hennes talang för stöt-jakt.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Vi hade först tänkt testa henne ensam hund och husse som enda skytt. Han jagar ofta ensam. (pyrsch då). Jaktlaget är f.ö lite konservativt och det ska vara rätt hund på rätt plats. typ jämte vid älgjakt och drever vi drev.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Labbe är en retriver dvs apportör. De håller sig vid föraren och hämtar apporter på kommando alltså ingen egentligt aktiv jakthund. Men en superb jaktkamrat, ovärderlig vid sjöfågeljakt och framförallt en duglig eftersökshund vilket man enligt lag måste ha tillgång till när man jagar.

Sedan kan självklart Retrivers fungera som stötande hundar om de har mkt jaktlust! Eventuellt också som kortstötare. Jag vet flera som jagar med Labbe och är nöjda. Jag förstår inte varför jägarna i din makes lag skulle vara emot en Labbe?

Men som drivande hund? Nej!
Anledningen till det är att för det första tror jag inte det finns en enda labbe som skulle ha vilja eller lust till det. För det andra är den för stor och skulle den förfölja rådjuret en hel dag är risken stor att den tar ner viltet på egen hand och orsakar onödigt lidande.

Enda sättet att ta reda på det är ju att ta ut hunden i skogen under jakt och prova och det tycker jag absolut det är värt även om det inte är en ren jaktlabbe vi talar om. :) Det är ju roligt om inte annat både för hunden att tillbringa en dag i skogen med husse. Om resten av laget är så emot kanske man kan gå ut ensam med hunden någon dag i veckan? Visar den sig då vara duktig lär nog älghundsägarna ändra uppfattning framöver. Vad är så bra med en älghund förresten? De jagar älg, thats it! ;)

En stötande hund ska hålla sig inom hagelavstånd så att föraren kan skjuta. Ingen mening om hunden stöter viltet bort från föraren.
Praktexemplet på en stötande hund är i mitt tycke Springerspaniel och jaktprov med engelska hundar är mer raffinerade och svåra = mer "engelsk finess". Det kräver mer av hunden och föraren än andra jaktformer. Mer detaljarbete mindre praktisk användning.

En kortdrivare ska också hålla sig nära föraren och ge denna chans till skott men förföljer viltet lite längre vilket förutsätter att man satt ut passskyttar framför hunden och viltet så att viltet springer mot skyttarna.
Wachtel är väl den mest erkända kortdrivaren skulle jag säga. Jakten blir snabb och effektiv om man har en mark med många små såtar att jaga igenom eftersom man oftast placerar ut skyttar i ena änden och släpper hunden från andra. När hunden kommer ut vid skyttarna finns inget vilt kvar i såten och man kan gå vidare till nästa såt.

En stående hund ska söka mer självständigt över större areal, ställa sig för att markera viltet, invänta föraren och sedan stöta viltet på kommando.
Exempel på stående hundar är Vorsteh, Pointer och Münsterländer.
Jaktproven är mer praktiska men fortfarande mkt krävande och i mitt tycke är dessa hundar jaktens Ferraris = de ultimata jakthundarna vilket också syns på deras försäkringsvärden ;) .

En drivande hund släpps och arbetar helt självständigt. Är man ensam ställer man sig vid upptaget och väntar eller eventuellt vid ett pass där man vet att viltet ofta går. Sedan går jakten till så att hunden springer oförtröttligt efter viltet som i sin tur väljer sina vanliga välkända stigar och springer runt runt på dessa tills det kommer till en plats där skytten står. Följdaktligen gäller det att känna till viltets stigar innan man släpper.

Vid rådjursjakt bör man ha en långsam hund eftersom detta ger rådjuren en chans att stanna upp med jämna mellanrum och lyssna efter hunden vilket ger lugna säkra skottchanser till skytten.
För en långsammare hund buktar rådjuren också tätare dvs de springer i cirklar inom ett litet område. Med en för snabb hund springer rådjuren rakare och i vidare "cirklar" och de stannar inte upp för att lyssna efter hunden. Således får skytten inte lika fina och säkra skotttillfällen som med en långsammare hund och jakten efter ett enskillt djur kan gå över hela marken eller mer. Med en långsam hund kan man jaga av en såt, eventuellt fälla det vilt hunden förföljt och sedan gå till nästa såt för att släppa samma hund eller en annan efter det vilt som sprungit ur såten vid första släppet.

Harhundar däremot behöver vara snabbare för att ge haren så lite chans som möjligt att försvåra för hunden genom att göra sidhopp, gå tillbaka i sina egna spår osv.

Jag har ännu inte gått något jaktprov med drivande hund så jag vet inte riktigt hur de går till men tycker de låter lite väl simpla efter mina erfarenheter från prov med springerspaniel och münsterländer. Man mer eller mindre släpper hunden sedan ska den driva x-antal timmar och man ska se viltet x-antal gånger. Extremt praktiskt med andra ord men väldigt lite "finess".

Mvh
Björn - jägare
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Förtydligande;

Självklart ska en stötande hund stöta viltet bort från föraren (eller emot) men den ska inte vara hundra meter bort och stöta viltet ännu längre ifrån föraren så att denne aldrig kommer till skott.
Det anser åtminstone jag och det är vad som krävs under prov, lite av den där engelska "finessen".
Rent praktiskt fungerar stötjakt givetvis även om hunden springer långt ifrån husse, förutsatt att man har skyttar utplacerade i andra änden liksom vid jakt med kortdrivare.
/B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Talang för att stöta/driva

Som föregående skriver, labben är svår i sån här jakt. Den håller ofta kontakt, brukar inte vara några problem, men de har inte i sig att stöta fram, inte förståndet att ta det lugnt.

Vi har flera labbar vid våra drevjakter, men det är stora arealer, mycket hundar och passkyttar runt hela såten. Nackdelen är att de aldrig skäller, vilket jag ser som en STOR nackdel vid denna typen av jakt. Ska den bara gå framför bössan så är ju inte skallet nödvändigt på nåt sätt, men labben söker inte på det sättet som en springer eller wachtel.

Vi köpte vår labbe för en herrans massa år sedan (hon blir 14 i sommar :o ). Fina linjer, blåblodig och de bästa förutsättningarna. Men hon kan inte apportera... Inget föremålsintresse (för att vara labbe) och biter alldeles för hårt, äter helst upp viltet :crazy: Hon omskolades till eftersökshund, hon springer (hrmm sprang) med i drevet och eftersom hon inte har i stort sett något intresse av att förfölja viltet så rörde hon aldrig några djur. Men de skadade rev hon ner, sedan döskäller hon vid viltet.

Det är väldigt få hundar som man kan träna till detta, men det är väldigt uppskattat, jag har varit i hela Skåne och jagat med denna hund.

F. ö så är labbarna ofta mkt grundliga eftersökshundar, de kan tappa detta intresse något om de får springa och söka själva.

//E
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Tack både Ursus och lady_vip... intressant läsning.

Jag har dock missuppfattat min jagande sambo. Han har tänkt att jag ska börja gå med henne kopplad. För viltet kan det ju kvitta om det är en människa som ska stöta det eller om det är en labbe *S*.

Mest för att se hur hon reagerar.. Men jag kan tillägga att han har många planer. Jag tror han går för många kurser på Malma. Sist kom han hem och funderade på att testa henne på vildsvin (eftersök då) men HERREGUD! VILDSVIN.

Ska jag bli orolig för hennes välbefinnande? Och VEM hade han tänkt skulle vara hundförare?? *S*
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Jag tror att labben kan vara en bra hund till eftersök på vildsvin just för att den inte är så skarp som dde "vanligare" raserna som används till det.

Mvh
Björn
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Så resonerar han också. Det skadar inte att testa. Vi tror att denna hund har rätta "tänket".

Vildsvinseftersök gör däremot matte orolig.
 
Sv: Talang för att stöta/driva

Nädå du behöver inte vara orolig sålänge hunden är lugn och sansad.

Problem uppstår om de är för heta och ger sig på vilsvinen som mina gamla Münsterländers... då är det nervöst, man kan inte skjuta för risken att träffa hunden och hunden riskerar svåra skador från svinet.

Det kommer säkert bli jättebra med en labbe som vildsvinshund tror jag..... lite irriterad faktiskt över att jag aldrig tänkt på det :rofl:

Mvh
Björn
 
Sv: Talang för att stöta/driva

I övrigt måste jag tillägga att jag tycker Labbe är en väldigt trevlig hund i jaktsammanhang och det är kul när någon har en med sig för ovanlighetens skull. Men jag är öppen för nya raser också, har ju själv en spaniel och det är lite samma attityd mot dom som mot labben bland den äldre jägarkåren. Det är Tax, Stövare och Älghundar som gäller eventuellt Vorsteh men då ska den vara meriterad...... annars möter man skeptism då man öppnar bakluckan på gästjakterna. ;) och då är det kul att visa dom var skåpet ska stå :rofl:

Mvh
Björn
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Petronilla
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 255
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp