Bukefalos 28 år!

Tandgnissling?!

K

karinjuice

Kan hästar gnissla tänder?
Varför gör dom det i så fall, för att dom har ont? ellr för att dom är spända?
 
en häst på skolan är rätt nervös av sig när man borstar henne och sadlar och sånt, då brukar hon gnissla tänder och trampa fram och tillbaka.
 
Vanligtvis är det en stress eller konsentrations grej. Har ingenting med tänderna egentligen att göra.
Att det kan låta hos föl och unghästar beror på att de nya tändena som kommer är ojämna och taggiga, alternativt att mjölktänder håller på att lossna.
Svårt att göra avslappnings övningar med en häst men du kan prova med att massera käkmusklerna. Du behöver inte vara rädd att göra fel, vitsen är att det ska vara behagligt så hästen slappnar av en smula. Annars får du nog stå ut med det.
/absolut
 
Håller med de andra, hästar kan göra det i "pressade" situationer som gör dem spända/nervösa etc. Kan säkert bli av smärta/obehag också, som någon sa. Det är inte alls ovanligt att se spända hästar på tävlingar som gnisslar tänder genom dressyrprogrammen.
 
en häst på klubben gjorde så , tror hon va uttråkad.. dålig ovana kan det väl oxå vara
 
Har varit med om det på två hästar som hade stark smärta i magen.
 
Min ena häst gnisslade förut tänder under ridning, när han slappnade av och började gå så bra han kunde.
Varför vet jag inte?! :confused:
 
Okej, min häst gnisslade tänder i söndags när jag red dressyr...Funderat litr på varför. Hon brukar tugga och suga ganska nmycket på bettet i vanliga fall.
Hon har alldrig gnisslat tänder innan.
Ska till tandläkaren med henne i slutet på månaden lr början på april.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 389
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 275
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp