Tandgnissling?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karinjuice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 374
K

karinjuice

Kan hästar gnissla tänder?
Varför gör dom det i så fall, för att dom har ont? ellr för att dom är spända?

en häst på skolan är rätt nervös av sig när man borstar henne och sadlar och sånt, då brukar hon gnissla tänder och trampa fram och tillbaka.

Vanligtvis är det en stress eller konsentrations grej. Har ingenting med tänderna egentligen att göra.
Att det kan låta hos föl och unghästar beror på att de nya tändena som kommer är ojämna och taggiga, alternativt att mjölktänder håller på att lossna.
Svårt att göra avslappnings övningar med en häst men du kan prova med att massera käkmusklerna. Du behöver inte vara rädd att göra fel, vitsen är att det ska vara behagligt så hästen slappnar av en smula. Annars får du nog stå ut med det.
/absolut

Håller med de andra, hästar kan göra det i "pressade" situationer som gör dem spända/nervösa etc. Kan säkert bli av smärta/obehag också, som någon sa. Det är inte alls ovanligt att se spända hästar på tävlingar som gnisslar tänder genom dressyrprogrammen.

en häst på klubben gjorde så , tror hon va uttråkad.. dålig ovana kan det väl oxå vara

Har varit med om det på två hästar som hade stark smärta i magen.

Min ena häst gnisslade förut tänder under ridning, när han slappnade av och började gå så bra han kunde.
Varför vet jag inte?! :confused:

Okej, min häst gnisslade tänder i söndags när jag red dressyr...Funderat litr på varför. Hon brukar tugga och suga ganska nmycket på bettet i vanliga fall.
Hon har alldrig gnisslat tänder innan.
Ska till tandläkaren med henne i slutet på månaden lr början på april.

Liknande trådar

Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett... 2
Svar
32
· Visningar
1 730
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 153
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur