Tandläkare

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej!

Jag ska få ut veterinären som ska kolla på pållens mun idag.
Om han inte hittar några större konstigheter utan bara raspar litegranna, kan man rida med bett alldeles efteråt eller kan dom få irritation i munnen?
Hur länge ska man isåfall vänta?

Om det är så att han måste dra vargtänderna, hur lång tid tar det då på ett ungefär innan man kan använda bett igen?

// Karius
 
Beror ju på vad som görs och hur mycket exakt men om det inte är så mycket fel kan man rida på bett med en gång. Är det många saker som ska fixas kanske det kan vara schysst att rida utan bett en vecka så att hästen får lära känna sin nya mun först.

Om man drar vargtänderna brukar tandläkare rekomendera att man rider bettlöst ca 1 mån tror jag. Beror på hur stort ingreppet blir också.
 
Okej..
Om det är så att vargtänderna måste dras så får jag nog vänta med det tills efter jul tror jag.
Har några träningar och en tävling innan dess, och eftersom han inte besväras av det idag när jag rider får dom sitta kvar.
Får väl se vad veterinären säger antar jag...
 
Hej
Om det inte görs några större åtgärder brukar man få lov att rida med en gång efteråt och ha bett i munnen. Men om de t.ex. ska raspa tänderna längst in i munnen kan vissa hästar behöva lugnande och då är det kanske inte så lämpligt att rida samma dag.
Fråga din tandläkare! Det beror ju väldigt mycket på vad som görs i munnen och hur allvarliga problemen är.


-:Tålamod:- :banana:
 
När jag drog ut vargtänderna (nåja, inte JAG, men hästtandläkaren...) på min gamla häst fick jag rekommendation att rida utan bett en vecka sisådär o red på hack under den tiden. Tio dagar efter ingreppet var vi på fälttävlansträning (med det vanliga, tredelade tränsbettet i munnen på Drutten) som gick utmärkt med en "helt ny" mun hos hästen, så det är nog individuellt vad som rekommenderas o hur hästarna reagerar.

Lycka till!
AKO
 
Okej, ja det lät som att det hellre skulle passa in i vår tidsplan ;)
Ska tävla om 2,5 vecka var det tänkt.
Ja ja jag får kolla med veterinären vad han säger.

Tack för svaren!
 
oj, jag (ok, vet. då...) drog en vargtand på min kuse i somras, men dom sa ingenting om att han skulle gå utan bett??? Han fick vila dan efter, sen körde jag igen med bett och det var inga problem.
Men fråga veterinären, han vet ju!
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 829
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp