Tandproblem hos dvärgraser

Bukefalos 30 år!

Min förra vavva hade knappt några tänder till slut men vi fick honom som 11-åring och då hade han aldrig borstat tänderna förut. Försöker borsta varje kväll på min nya. Dentastix är ingen idé för de vill han bara gömma och äta cirka en vecka senare när de är stenhårda 😑

Fattar att det är pga huvudformen/storleken. Hur är det med tänderna hos större trubbnosar? Typ engelsk bulldogg, DDB?

Min förra vavva hade knappt några tänder till slut men vi fick honom som 11-åring och då hade han aldrig borstat tänderna förut. Försöker borsta varje kväll på min nya. Dentastix är ingen idé för de vill han bara gömma och äta cirka en vecka senare när de är stenhårda 😑

Fattar att det är pga huvudformen/storleken. Hur är det med tänderna hos större trubbnosar? Typ engelsk bulldogg, DDB?
Dentastix är bara godis, har ingen effekt på tänderna.

Vad jag lärt mig med är att själva borstandet är grejjen. Så om en inte har tandkräm spelar de heller inte så stor roll (folk får rätta mig om jag har fel)

Men är det hela problemet? Jag köper det på tex kortnosade eller avvikande huvuden.
Men hos normalskallade och normalnosade bör ju tänderna vara naturligt anpassade?
Pinnarna togs upp tidigare i tråden och de hade tydligen en bra tandstatus. De har samma skalle och nos som Dvärgschnauzer (i grunden samma ras) och hos Dvärgschnauzer finns verkligen heaven and hell när det gäller tänder. Där känns det väldigt linjebaserat. Det är tex milsvidd skillnad på Wallans tandstatus mot Frasses.
Jag har läst en del om att saliven också spelar roll. Det känns som en vettig teori liksom arv.
Inte hela sanningen men en stor del av sanningen. Både hos dvärgpinscher och dvärgschnauzer är det trångt, framförallt mellan kindtänderna jämfört med en hund modell stor. Hos dvärgpinscher tycker jag att det är rätt vanligt med framtänder som inte får plats. Dvärgschnauzern har en stor nackdel jämfört med dvärgpinscher och det är att de har skägg. Skägget kan hänga in i munnen och på så sätt bidra till lättare uppkomst av plack.

Horribla tänder på alla trubbnosar. Som att någon kastat in tänderna i munnen på dom.

Inte hela sanningen men en stor del av sanningen. Både hos dvärgpinscher och dvärgschnauzer är det trångt, framförallt mellan kindtänderna jämfört med en hund modell stor. Hos dvärgpinscher tycker jag att det är rätt vanligt med framtänder som inte får plats. Dvärgschnauzern har en stor nackdel jämfört med dvärgpinscher och det är att de har skägg. Skägget kan hänga in i munnen och på så sätt bidra till lättare uppkomst av plack.
Hur kommer det sig att andra skäggraser inte får samma problem av sitt skägg? Vanlig Schnauzer, Risen, Softisar, Vorschter mfl?

Horribla tänder på alla trubbnosar. Som att någon kastat in tänderna i munnen på dom.
Ah ok. Så det hjälper inte att ha större mun trots att den är plattare? Eller ja, dåliga tänder är dåliga tänder så det är kanske svårt att jämföra sådär. Tycker bara inte att jag brukar höra om stora hundar som måste dra tänder lika ofta som små.

Men DBD kanske inte lever länge nog för tänderna att blir ett problem.

Ah ok. Så det hjälper inte att ha större mun trots att den är plattare? Eller ja, dåliga tänder är dåliga tänder så det är kanske svårt att jämföra sådär. Tycker bara inte att jag brukar höra om stora hundar som måste dra tänder lika ofta som små.

Men DBD kanske inte lever länge nog för tänderna att blir ett problem.
Fast nu pratade du om trubbnosar inte stora hundar i allmänhet. Trubbnosar är en klass för sig. De har inte ens plats för tungan i munnen.

Det är väl inte så himla konstigt att tänderna inte krympt och flyttat sig i samma takt som huvudet och munnen på dvärgraserna? Ingen har haft med tandstorlek/uppsättning i sina uttalade avelsmål helt enkelt.
Avel är skitsvårt när man börjar tänka på detaljerna. Vad betyder det att selektera på hälsa t ex? Missar man en aspekt kan man ha oturen att den inte följer de egenskaper man valt att avla på.

Det är väl inte så himla konstigt att tänderna inte krympt och flyttat sig i samma takt som huvudet och munnen på dvärgraserna? Ingen har haft med tandstorlek/uppsättning i sina uttalade avelsmål helt enkelt.
Avel är skitsvårt när man börjar tänka på detaljerna. Vad betyder det att selektera på hälsa t ex? Missar man en aspekt kan man ha oturen att den inte följer de egenskaper man valt att avla på.
Små hundraser har ju funnits sen 1500-1600 talet iaf. Troligtvis mycket längre än så. Men du kanske menade dvärgväxta raser?

Små hundraser har ju funnits sen 1500-1600 talet iaf. Troligtvis mycket längre än så. Men du kanske menade dvärgväxta raser?
Jag menade små hundraser. Det var nog ingen som tänkte så mycket alls på hundarnas munhälsa på 1500-talet så jag gissar att det inte fanns med i avelsmålen då heller.

Jag menade små hundraser. Det var nog ingen som tänkte så mycket alls på hundarnas munhälsa på 1500-talet så jag gissar att det inte fanns med i avelsmålen då heller.
Jag tycker det är märkligt om små hundars tänder inte har anpassat sig efter kroppen när alla andra organ har gjort det. De gör det redan i generation ett.

Blev nyfiken på hur länge små hundar funnits och det var i ca 2000 år. Och ändå får tänderna inte plats…

Jag tänker att det handlar om en skala. Russlarna och andra hyfsat små terrier verkar inte ha överdrivna tandproblem? Det hela handlar väl om när mutationerna börjar bli deformationer.

Finns det någon Riktigt liten hund som inte har problem med tänderna? Chihuahuan är väl egentligen en jättegammal ras till exempel. Undrar om tänderna blev ett problem först med modern avel eller om det alltid varit det.

Jag tycker det är märkligt om små hundars tänder inte har anpassat sig efter kroppen när alla andra organ har gjort det. De gör det redan i generation ett.

Blev nyfiken på hur länge små hundar funnits och det var i ca 2000 år. Och ändå får tänderna inte plats…
Men det är så det är. Små hundar har lika många tänder som en stor hund men käken är betydligt mindre dvs det blir mindre plats för tänderna. Likaså när det kommer till tandrötterna. Tandrötterna är långa och är käken liten i förhållande till tandroten så finns inte lika mycket substans för att hålla den på plats när tandlossning börjar. Tänderna har helt enkelt inte utvecklats i den takt man hårt selekterat på att avla små hundar. Det har inte varit något man tänkt på alls i aveln tidigare.
Förutom ovanstående kan du lägga till faktorer som att man avlat på deformationer så som hos chihuahua och pomeranian där man vill ha en stor äppelformad skalle och kortare nos vilket leder till ännu mindre käke och felställning av tänderna.
Man har även sett att små hundar ofta kan ha en annan sammansättning av saliven än stora hundar, och även mindre salivproduktion. Detta gör att plack snabbare fastnar och tandsten bildas.

Liknande trådar

• Blandraser och renraser
  • Framtidens hundavel
  • HD och välja kull
  • Rasklubb och uppfödning igen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat