Tandproblem hos dvärgraser

Bukefalos 30 år!

Man har även sett att små hundar ofta kan ha en annan sammansättning av saliven än stora hundar, och även mindre salivproduktion. Detta gör att plack snabbare fastnar och tandsten bildas.
Intressant.
Mina flattar dreglade över gottis. Har nog inte sett en greglande fjäril eller annan mindre hund?
Katter dreglar ju, fast inte över mat.
Spännande.

Men det är så det är. Små hundar har lika många tänder som en stor hund men käken är betydligt mindre dvs det blir mindre plats för tänderna. Likaså när det kommer till tandrötterna. Tandrötterna är långa och är käken liten i förhållande till tandroten så finns inte lika mycket substans för att hålla den på plats när tandlossning börjar. Tänderna har helt enkelt inte utvecklats i den takt man hårt selekterat på att avla små hundar. Det har inte varit något man tänkt på alls i aveln tidigare.
Förutom ovanstående kan du lägga till faktorer som att man avlat på deformationer så som hos chihuahua och pomeranian där man vill ha en stor äppelformad skalle och kortare nos vilket leder till ännu mindre käke och felställning av tänderna.
Man har även sett att små hundar ofta kan ha en annan sammansättning av saliven än stora hundar, och även mindre salivproduktion. Detta gör att plack snabbare fastnar och tandsten bildas.
Jo jag vet att det är så det är.
Det jag menade är att jag tycker att det är konstigt. Att trotts ett par tusen års existens så har tänderna inte anpassat sig.
Arten häst har kunnat lösa det utan problem men hundar ska vara så himmla tröga :laugh:

Intressant.
Mina flattar dreglade över gottis. Har nog inte sett en greglande fjäril eller annan mindre hund?
Katter dreglar ju, fast inte över mat.
Spännande.
Nu när du säger det så har nog ingen av mina små hundar dreglat heller 🤔 Taxen gjorde, men taxar har ju väldigt stor skalle och käke jämfört med pyttehundarna. Storpudeln och 18kg blandrasen dreglade också. Taxen hade dock FRUKTANSVÄRDA tänder. Man kunde känna hans andedräkt på meters håll och han måste ha haft riktigt ont, men jag var inte vuxen när vi hade honom och hade inget att säga till om. Han var äldre och hade blåsljud så mamma vågade inte sedera honom för hon var rädd för att han inte skulle vakna igen. Ingen veterinär i närheten gjorde något annat än sederade och använde tandskrapa då

Det jag menade är att jag tycker att det är konstigt. Att trotts ett par tusen års existens så har tänderna inte anpassat sig.
Arten häst har kunnat lösa det utan problem men hundar ska vara så himmla tröga :laugh:
Fast ett jätteproblem för hästar (ponnier) med just dvärgväxt är väl specifikt tänderna som blir för stora för munnen och måste dras? Eller är det bara något jag fått för mig?

Hur ser det ut på de framavlade miniatyrerna? De flesta småponnier har ju kommit till genom naturligt urval i miljöer med begränsat med mat.

• Gilla
Reactions: Sel
Hur ser det ut på de framavlade miniatyrerna? De flesta småponnier har ju kommit till genom naturligt urval i miljöer med begränsat med mat.
Såhär skriver Horse&Hound om miniatyrhästar (2018):

"...Dental care goes hand-in-hand with good diet. Overcrowding of cheek and incisor teeth is a major problem. This predominantly manifests itself between three and five years of age, due to the disproportionately small head and mouth compared to the size of the teeth at the time of eruption. Regular routine dental checks are, therefore, important from an early age.

Overcrowding of teeth can lead to tooth root problems, food impaction, gum disease and sometimes sinusitis. Early signs of potential problems in young animals are large, persistent and painful eruption bumps.

These hard swellings appear along the lower edge of the jaw, underneath the lower cheek teeth, and on the side of the face just above where the upper teeth would be. Offending teeth may need to be removed."

Jag tänkte snarare på att om du korsar en shettis med en D-ponny så anpassar sig tänderna efter skallen.
Har aldrig haft intresse av miniatyrer så om dem vet jag inget.

Finns det någon Riktigt liten hund som inte har problem med tänderna? Chihuahuan är väl egentligen en jättegammal ras till exempel. Undrar om tänderna blev ett problem först med modern avel eller om det alltid varit det.
Jag kan tänka mig att chihuahua har varit en liten ras i alla år, men att i modern tid så har man hårt avlat mot ännu mindre hundar och därmed fått problem. Skulle vara intressant att veta hur stor en chihuahua var i Mexico för två hundra år sen eller så.

Jag tänkte snarare på att om du korsar en shettis med en D-ponny så anpassar sig tänderna efter skallen.
Har aldrig haft intresse av miniatyrer så om dem vet jag inget.
Tänker att alla arter har ett mini/max mått som de klarar att anpassa sig till. Att tänder, inre organ inte kan bli hur små/stora som helst så att säga.

Du kan ju korsa hundar av olika storlekar med utan tandproblem så länge de inte ligger i ytterligheterna sas.

Jag kan tänka mig att chihuahua har varit en liten ras i alla år, men att i modern tid så har man hårt avlat mot ännu mindre hundar och därmed fått problem. Skulle vara intressant att veta hur stor en chihuahua var i Mexico för två hundra år sen eller så.
Jag hittade en hemsida med vintage foton av chihuahuor, kul att titta på!
https://www.paghat.com/empireofthechihuahua/vint-kansas.html
Just chihuahuor blev ju populära t.o.m innan kameran kom verkar det som så de är nog redan ganska hårt avlade på de vintage foton man ser. Man känner ju såklart inte heller till deras tandstatus på fotona.
chi-vintage-kansas.jpg

Edwardian gentleman from Kansas som exempel.

Lite kul med anteckning om storleken på detta foto.
chi-edwardian3.jpg

2 år gammal. Vikt 4½ lbs. Höjd 9 inches.

Vet inte riktigt hur det jämför sig med dagens chihuahua?

Jag hittade en hemsida med vintage foton av chihuahuor, kul att titta på!
https://www.paghat.com/empireofthechihuahua/vint-kansas.html
Just chihuahuor blev ju populära t.o.m innan kameran kom verkar det som så de är nog redan ganska hårt avlade på de vintage foton man ser. Man känner ju såklart inte heller till deras tandstatus på fotona.
chi-vintage-kansas.jpg

Edwardian gentleman from Kansas som exempel.
Här ett exempel från 1946 som visar att de var redan rätt extremt små :crazy:
chi-ny-1946-elliotterwitt.jpg

Tänker att alla arter har ett mini/max mått som de klarar att anpassa sig till. Att tänder, inre organ inte kan bli hur små/stora som helst så att säga.

Du kan ju korsa hundar av olika storlekar med utan tandproblem så länge de inte ligger i ytterligheterna sas.
Alltså jag får så mycket onödiga funderingar i frågan :laugh:
Om små hundar har för trångt, har bjässarna då glest mellan tänderna? :idea:

(Jag har förmycket fritid)

Lite kul med anteckning om storleken på detta foto.
chi-edwardian3.jpg

2 år gammal. Vikt 4½ lbs. Höjd 9 inches.

Vet inte riktigt hur det jämför sig med dagens chihuahua?
Storleken verkar ungefär som dagens vavvor, men på den mindre änden av skalan. Min väger ett kilo mer.

Tror inte själva storleken har ändrats så mycket men kroppsformen har det. Plattare nosar, mer kvadratisk kropp, kortare ben.

IMG_3710.webp

Liknande trådar

• Blandraser och renraser
  • Framtidens hundavel
  • HD och välja kull
  • Rasklubb och uppfödning igen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur