Tandrengöring på häst?

Bukefalos 30 år!

a1agnlju

Trådstartare
En av mina hästar har nyligen dragit ut en kindtand som satt fel och efter den finns nu en öppning där det riskerar lägga sig foderrester. Jag tänkte att jag skulle försöka hålla den där håligheten ren på något sätt. Finns det någon här som rengör håligheter runt kindtänderna på sin häst och har tips om verktyg. Borde det räcka med att spola med en spruta eller ska man skaffa en elektrisk "flusher" för tänder? Andra tips?

Jag ska spruta med en vattenslang enligt tandläkaren. Det gör jag då och då men jag sticker också in handen och rengör själv. Det är ingen rekommendation jag fått och tandläkaren ser förskräckt ut när jag berättar det :rofl:

Min har en tandfraktur på en av kindtänderna och jag ska spola varje dag med vattenslang. Hästen tar gärna slangen i munnen och hjälper till som tur är :D

Min tandläkare tipsade också om att man kan göra om en ogrässpruta och klippa av munstycket så det bara är den mjuka slangen längst ut. Jag köpte en billig från Jula för att testa men jag fick inte till det, tyckte trycket blev för dåligt. Ska tillbaka till kliniken nästa vecka så kan be om tydligare förklaring av ogrässprutan då!

En av mina hästar har nyligen dragit ut en kindtand som satt fel och efter den finns nu en öppning där det riskerar lägga sig foderrester. Jag tänkte att jag skulle försöka hålla den där håligheten ren på något sätt. Finns det någon här som rengör håligheter runt kindtänderna på sin häst och har tips om verktyg. Borde det räcka med att spola med en spruta eller ska man skaffa en elektrisk "flusher" för tänder? Andra tips?
En elektrisk flusher är väldigt bra men frågan är hur länge den håller. Sitter öppningen så långt ut att du ser den och kan styra på utsidan eller behöver du köra i blindo? Om den sitter långt ner skulle jag faktiskt prova. De är ruskigt effektiva. Behöver du köra i blindo lär den inte hålla länge och inte vara effektiv heller. Det krävs att man är nära.

Jag ska spruta med en vattenslang enligt tandläkaren. Det gör jag då och då men jag sticker också in handen och rengör själv. Det är ingen rekommendation jag fått och tandläkaren ser förskräckt ut när jag berättar det :rofl:
Jag är på ditt lag! :D
Jag tar ut tungan på ena sidan av munnen och stoppar in den andra handen på andra sidan och kan då plocka bort timotejax och liknande som fastnat mellan tänderna.

Jag köpte en enkel Gardena-pistol som jag kopplar på duschslangen; en sådan som inte sprutar förrän man trycker på knappen. Min häst gillar inte att vattnet är på när jag stoppar in slangen i munnen, men sprutar jag när munstycket väl är inne går det bra. Dessutom går det att ställa in styrkan på "sprutet" på munstycket och plasten är såpass kraftig att den tål lite tugg.

Jag är på ditt lag! :D
Jag tar ut tungan på ena sidan av munnen och stoppar in den andra handen på andra sidan och kan då plocka bort timotejax och liknande som fastnat mellan tänderna.

Jag köpte en enkel Gardena-pistol som jag kopplar på duschslangen; en sådan som inte sprutar förrän man trycker på knappen. Min häst gillar inte att vattnet är på när jag stoppar in slangen i munnen, men sprutar jag när munstycket väl är inne går det bra. Dessutom går det att ställa in styrkan på "sprutet" på munstycket och plasten är såpass kraftig att den tål lite tugg.
Åh då ska jag berätta att det finns fler galningar! Så skönt!
Jag tar inte bort tungan, jag kör in handen och tar bort maten som fastnar. Hon har lärt sig det nu och vi samarbetar bra. Nångång har jag fått en ”rispa” men inget annat har hänt efter 10 år av detta arbete. Vi har tagit bort en kindtand i överkäken.

Åh då ska jag berätta att det finns fler galningar! Så skönt!
Jag tar inte bort tungan, jag kör in handen och tar bort maten som fastnar. Hon har lärt sig det nu och vi samarbetar bra. Nångång har jag fått en ”rispa” men inget annat har hänt efter 10 år av detta arbete. Vi har tagit bort en kindtand i överkäken.
Här är det P3 i överkäken som dragits ut. Den hade vridit sig och låg utanför P4, så där är det nu en hålighet som kommer samla lite foder troligen. Det rör sig om en minishettis (trångt för tänderna), så hela näven får inte plats i den lilla munnen ;)

Liknande trådar

• Karies på häst
  • Tandutdragning komplikationer
  • Häst ”besatt” av annan häst.
  • Spatt!! Osäker på avlivning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!