Milosari

Trådstartare
när ska tandstenen bort? när blir hunden störd av den? vad kan man göra själv? kan man förebygga tandsten genom att ge torrfoder istället för blött foder? :confused:
 
Ja, i det avseendet är det bättre att ge torrfoder, för tandgymnastikens skull. Borsta tänderna 1 gång i veckan kan också hjälpa. Det finns tandstensskrapor att köpa så man kan ta bort själv, det beror väl lite på hur långt tandstenen är gången.
 
Kostar 1000 kronor om man vill bli av med tandsten hos veterinären dyrt men ett ont måste
 
men hur vet man att den måste tas bort? båda mina hundar har ganska vita och fina tänder även om de har gula beläggningar på ett par av kindtänderna, uppe vid tandköttet. morgonandedräkten är kanske inte den fräschaste, så luktar dom inte direkt illa. är det ändå dags att ta bort tandstenen? :confused:
 
Om det är lite kan man ta bort tandsten själv genom att ta en tesked och trycka lite lätt och dra neråt!

Men det är just kindtänderna som är svåra att komma åt och där dom stora beläggningarna bruka sitta.
Jag skulle rekomendera att gå till en veterinär och ta bort all tandsten och sedan börja borsta tänderna på hunden varje dag.
Veterinärena brukar rekomendera det hundens tänder skall skötas som våra egna har jag fått som svar när jag har frågat hur ofta man ska borsta hundens tänder!
Jag borsar varje kväll och sprayar in ett medel för att motverka tandsten 3 gånger om dagen på han .Morgon middag och kväll.
Peppa peppa men tandsten har vi skonats ifrån sedan jag har börjat med detta.
Dyrt är det men inte mot vad det kostar att ta bort tandsten 1 gång om året
 
Så lite tandsten som det verkar vara på din hund kan du lätt rensa själv. Om det sitter väldigt hårt kan du borsta med väteperoxid (3%-ig lösning, finns på apoteket) först. Det löser upp beläggningen så att det blir enklare att få bort. Borsta sedan 1 gång/vecka med lösningen så håller du tandstenen stången. Billigt & bra.

Mvh
Duvan
 
Om hunden har minsta så i munnen kommer det att svida ganska rejält tror jag.
Det gör det till och med på mig, utanpå kroppen.
 
Jag har använt det regelbundet på våra hundar i flera års tid och inte sett att det skulle svida.

Rådet med väteperoxid kommer ursprungligen från en veterinär, som hjälp att avlägsna tandsten på en tax utan att behöva söva honom varje gång. Han var ytterst sjåpig för allt vad kloklippning och munsanering hette, men med den hjälp vi fick av att luckra upp tandstenen slapp han sövas de sista 2 åren av sitt liv. Skulle det ha gjort ont eller svidit hade anestesi varit det enda tänkbara.

Mvh
Duvan
 
Att jag är rädd för att det ska svida beror bara på att det gör det på mig :)
 
ang. när man ska ta bort tandstenen.
Min veterinär kollar över hela hunden vid vaccination en gång om året. Lyssnar på hjärta, kollar munnen m.m. Det var då vi pratade om hennes tandsten och hon sa till mig att det skulle göras inom ett halvår. Tydligen har det funnits vissa fall där tandsten lett till inflammationer som sedan vandrat uppåt, till hjärnan.
När det väl var dax så ringde jag runt till alla veterinärer och kollade priser. Det varierar kraftigt!!! Från 400 - över 3000:- Men jag tror att det beror på vilken utrustning de använder + om de behöver söva eller bara ge lugnande, hur mycket det är, hur hårt det sitter och hur lång tid det tar.
De söv Nelli, det tog 20min och jag betalade 400:-.

Christin
 
Tandsten finns oftast just på de tänder där gångar från spottkörtlarna mynnar.
Då hunden redan har tandsten bör du gå till vet och låta dem ta bort den med ultraljud. Detta därför att den måste tas bort även en bit inunder tandköttet! Därefter kan du börja med tandborstning etc.
Låter man den vara kvar lossnar tänderna lätt och kommer då att tas bort den dag man trots allt blir tvungen att gå till vet...
 
Vänj hunden från att den är liten att gnaga på märgben så får den inte tandsten. Inte om den är "normal" i truten i allafall.
 
Du behöver nog inte oroa dig att en tandkötts infl. går upp i hjärnan. Kanske nån ville skrämmas?
Om en ung hund får tandsten får man vara observant och ev. besöka vet. för att få hjälp lite oftare. Men om man har en 5-6 årig hund som man inte tagit bort tandsten på tidigare kan tänderna få ha en mindre tandstens beläggning. Så länge tandköttet ser friskt ut. Så är det egentligen, tandsten är ofarligt i sig men det kan leda till inflammation i tandköttet som sen leder till tandlossning mm.
/absolut
 
Det finns bra tandstensskrapor att köpa i välsorterade djuraffärer eller hos veterinären om man vågar ta bort själv. Be veterinären visa dig hur du ska göra.
/Wera
 
tack tack för alla tips!! :bow: 400 är ju inte så farligt. jag trodde att det skulle bli betydligt dyrare än så. när det gäller tandborstning, kan man lära äldre hundar sånt? ska man använda hundtandkräm eller funkar det med barntandkräm? :confused:
 
finns det speciella hundtandborstar? Små hundar har ju små munnar, och även den minsta barntandborste verkar för stor...

Ang tandkräm, läste jag nånstans att man inte ska ha vanlig människotandkräm, utan att det finns speciell hundtandkräm, med leversmak.... nån som har erfarenhet (inte på smaken kanske utan mer på hur den fungerar...)?
 
Använd inte människotandkräm.
Det är den mekaniska verkan som gör mest
nytta och inte tandkrämen, så om hunden inte
behöver mutas med levertandkräm så går det
lika bra utan.
 
Skrämas?
Ja kanske.
Det var min veterinär som berättade om det. Jag la inte alla fakta på minnet, tyvärr.
Faktum är att jag ,från en tandläkar-student, hört om ett likande fall på en människa. Även här hade infektionen vandrat uppåt.
Extrem fall kanske?
Christin
 
Visst kan tandköttsinflammationer var farliga, de sprids relativt lätt ut i blodet o kan då tex ge hjärtklaffsinflammationer el njurinfarkter. Normalt sett är hjärnan mer skyddad mot den typen av spridning.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
750
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
407
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp