Tandvärk - mat?

vicky417

Trådstartare
Har jätteproblem med en visdomstand som jag fått inflammation i. Ska till tandläkaren imorgon (var där förra veckan då jag fick inflammation i en annan visdomstand som även den var på väg upp. Men nu behöver jag era kloka huvud. Vad sjutton ska jag äta? De gör ont att både gapa, tugga och svälja.
Funderar helt ärligt på att gå och köpa en burk barnmat. Har inte fått i mig mer än 1 risifrutti idag.
 
problemet är att de gör så vansinnigt ont att äta. Tänker att jag vill svälja så lite som möjligt och då få i mig så mkt per gång som möjligt
 
Har jätteproblem med en visdomstand som jag fått inflammation i. Ska till tandläkaren imorgon (var där förra veckan då jag fick inflammation i en annan visdomstand som även den var på väg upp. Men nu behöver jag era kloka huvud. Vad sjutton ska jag äta? De gör ont att både gapa, tugga och svälja.
Funderar helt ärligt på att gå och köpa en burk barnmat. Har inte fått i mig mer än 1 risifrutti idag.
Glass!!
 
Har jätteproblem med en visdomstand som jag fått inflammation i. Ska till tandläkaren imorgon (var där förra veckan då jag fick inflammation i en annan visdomstand som även den var på väg upp. Men nu behöver jag era kloka huvud. Vad sjutton ska jag äta? De gör ont att både gapa, tugga och svälja.
Funderar helt ärligt på att gå och köpa en burk barnmat. Har inte fått i mig mer än 1 risifrutti idag.

Barnmat behöver inte vara så dumt, bara du får tag i något som faktiskt smakar något :) Annars är mitt bästa tips näringsdryck från apoteket (de har sugrör), kylskåpskalla kändes det nästan som smoothie/milkshake. Annars så koka soppa som du mixar, om du inte orkar det så finns det varma koppen som i det läget känns helt okej. Turkisk yoghurt tyckte jag också funkade bra, lite tjockare men mer mättande. Jag har opererat ut två visdomständer och den andra gången fick jag en infektion och såg ut som en hamster i en vecka...
 
Just nu smaskar jag på en varma koppen redd kyckling som faktiskt går ganska bra. Tänkte smutta i mig en varma koppen fruktsoppa till "efterrätt" så får man i sig lite mer.
Smakar inte barnmat något?
 
Just nu smaskar jag på en varma koppen redd kyckling som faktiskt går ganska bra. Tänkte smutta i mig en varma koppen fruktsoppa till "efterrätt" så får man i sig lite mer.
Smakar inte barnmat något?

Nä, den jag provat har varit väldigt smaklös men det finns ju många olika så prova dig fram. Ett tips som du säkert redan tänkt på är att äta ex. turkisk yoghurt med tesked när det gör ont att gapa.
 
Nä, den jag provat har varit väldigt smaklös men det finns ju många olika så prova dig fram. Ett tips som du säkert redan tänkt på är att äta ex. turkisk yoghurt med tesked när det gör ont att gapa.
Har ingen turkisk yoghurt, är de gott att äta smetana med honung? Smetana har jag i kylen och de är ju lite samma konsistens
 
@Cilva Passar på att fråga eftersom du verkar ha testat... Näringsdryck, kan man köpa det på apoteket utan recept eller så? Alltså "riktiga" näringsdrycker?
 
Har jätteproblem med en visdomstand som jag fått inflammation i. Ska till tandläkaren imorgon (var där förra veckan då jag fick inflammation i en annan visdomstand som även den var på väg upp. Men nu behöver jag era kloka huvud. Vad sjutton ska jag äta? De gör ont att både gapa, tugga och svälja.
Funderar helt ärligt på att gå och köpa en burk barnmat. Har inte fått i mig mer än 1 risifrutti idag.

Jag skulle rekommendera att äta något som inte är för varmt och inte för kallt (gärna rumstempererad/ljummen). Samt att äta något som du inte behöver använda bestick till (Bara att använda en tesked gör att man måste gapa mycket mer än man tror). Vad som helst som går att äta med sugrör underlättar nog - MEN det ska inte vara trögt att suga i sig för då måste du spänna kind/käkmusklerna vilket kan göra ont!
 
Jag skulle rekommendera att äta något som inte är för varmt och inte för kallt (gärna rumstempererad/ljummen). Samt att äta något som du inte behöver använda bestick till (Bara att använda en tesked gör att man måste gapa mycket mer än man tror). Vad som helst som går att äta med sugrör underlättar nog - MEN det ska inte vara trögt att suga i sig för då måste du spänna kind/käkmusklerna vilket kan göra ont!
vad tror ni om kombinationen smetana och honung?
 
vad tror ni om kombinationen smetana och honung?

Jag har aldrig ätit smetana så vet inte vad det smakar. Men det kan nog funka! Är det lika tjockt som turkisk yoghurt kan du blanda ut till en lösare konsistens med mjölk eller vatten. Det är bara att blanda ordentligt så ser du att det snart blir som en len filmjölkskonsistens (brukar göra så med min kvarg).
 
vad tror ni om kombinationen smetana och honung?

Den funkar fint, smetanan smaker lite mer gräddigare än yoghurten tycker jag :) Och som LindgrenV säger, så kan du ju tunna ut den med. Bör funka om du bara rör i den en stund också, så blir den lite slätare. Tillsätter du mjölk/vatten kan den bli hur tunn som helst, men kanske inte lika god (med vatten ;))
 
Den funkar fint, smetanan smaker lite mer gräddigare än yoghurten tycker jag :) Och som LindgrenV säger, så kan du ju tunna ut den med. Bör funka om du bara rör i den en stund också, så blir den lite slätare. Tillsätter du mjölk/vatten kan den bli hur tunn som helst, men kanske inte lika god (med vatten ;))

Får prova detta :) Vill avvakta med smärtlindringen en timme till så jag slipper gå upp i natt och fylla på. Tur man är färdig sjuksköterska om en månad så man har lite koll på den biten :idea:
 
@Cilva Haha, okej :D Du råkar inte komma ihåg vad det var för märke eller smak, om de smakade okej?
Finns bland annat Fortimel på Apoteket, brukar stå i hyllan för kosttillskott. Receptfritt men har för mig att dom är ganska dyra.
Helt okej smak på dom, känns som en tjockare drickyoghurt med gräddig smak. Har smakat lite på jobbet och tror inte jag skulle klara att trycka i mig en hel - skulle växa i munnen. Men som en hutt är det faktiskt riktigt gott. :)
Kolla bara vad det är för sort, finns som energy, protein osv.
Tydligen ska man få i sig ca 5st (200ml) om dagen för att täcka behovet.
 
@_Charlotte_ Minns inte märket men den jag drack smakade aprikos och var helt okej i smak och konsistens. Som någon tidigare skrivit ska det vara lättflytande så att man inte måste suga i sig det för mycket eftersom det gör ont.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 091
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 296
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 548
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 628
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp