Tandväxling

Blawe

Trådstartare
Hej!

Mitt älskade ministo Chloè (3 år) håller på att växla tänder. hon har varit lite sen, och tappade sina första tänder några veckor innan hon fyllde 3. Jag är nu lite orolig för henne, hennes två framtänder i underkäken vrider sig inåt, eftersom tänderna brevid inte lossat än
empty.gif
Det samlas lite mat där när hon äter och är rädd att hon ska få foderinpakning, och tandlossning. Någon som vet ifall det är allvarligt? Eller vrider de sig rätt när de andra lossnar? Ska jag ta hit en hästtandstekniker för att kolla på henne? Kanske kan vara svårt för er att avgöra, men det kanske hänt er?? Och OM det skulle behövas en "tandläkare", vet ni någon bra? Kan jag försiktigt borsta bort gräset med en tandborste??vill verkligen inte att hon ska få det jobbigt med sina tänder sen för att jag slarvade nu. Hon är kollad vid 2,5 års ålder och då såg allt normalt ut. Äter normalt och verkar inte ha ont. Vad ska jag göra?
empty.gif
:crazy:

tacksam för svar
empty.gif
:(
 
Ordnade det sig för din häst?

Jag hittade inlägget när jag letade efter just tandlossning. Min fyraåring är pigg o glad, äter och springer och är allmänt vaken och uppmärksam, men dregglar något enormt sedan några dagar tillbaka, och när hon tas in o man börjar pyssla med henne gapar hon o släpper ut en massa slem. Ringde veterinären och hon trodde tandlossning och att vi ska avvakta någon vecka, men vore ju skönt att höra om någon annan känner igen symtomen.
 
Ordnade det sig för din häst?

Jag hittade inlägget när jag letade efter just tandlossning. Min fyraåring är pigg o glad, äter och springer och är allmänt vaken och uppmärksam, men dregglar något enormt sedan några dagar tillbaka, och när hon tas in o man börjar pyssla med henne gapar hon o släpper ut en massa slem. Ringde veterinären och hon trodde tandlossning och att vi ska avvakta någon vecka, men vore ju skönt att höra om någon annan känner igen symtomen.
Jag har inte varit med om att någon av våra blivit just extra slemmiga, men det låter ju inte otroligt. Om veterinären tror på det så kan du säkert vara lugn :)
 
Min har betett sig på alla möjliga vis när han tappat tänder. Han hade också framtänder som satt på trekvart, där det packades mat osv. Det redde sig själv. Han har i perioder tuggat knasigt, tappat mat, tuggat bossar, dreglat och allt möjligt. Sen har det inte sällan legat en tand i krubban.

Jag brukar ge det en vecka sålänge de får i sig mat, inte har feber och är ua i allmäntillståndet, och hittills har det alltid rett sig på den tiden. Oftast på kortare tid än en vecka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har den senaste tiden haft en tryckande värk i mina framtänder i nedre käken, ospecifikt precis var. Det är som bäst på morgonen och...
Svar
9
· Visningar
2 077
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Mina tänder blev för några år sedan mer genomskinliga längst ut på framtänderna, främst i överkäken men även en del på underkäken. De är...
Svar
18
· Visningar
8 892
Senast: Saigon
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 047
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 025
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp