Tangentbord gaming?

Bukefalos 30 år!

Kolla hur den butikens gamingutbud är. Kanske värt att ringa och fråga?

Annars är det väl som med skor- öppet köp gäller vid postorder... beställ hem några olika och sänd tillbaka de som inte passar.
Okej, fattar! Bra tips. Jag känner mig bara så dum, för jag fattar verkligen inte det här. Jag är också extremt ointresserad för egen del, men vill ju förstå och kunna bidra till hans intresse.

Den som det visste. Introvert är bara förnamnet. Och säkert en rädsla för att säga något fel, vara fel etc. Det tog mig två år att övertyga honom om att fråga sin lärare om vad som egentligen förväntades på lektionerna t ex. Det är helt klart inte något han pratar om med sina vänner iaf.
Jag förstår!
Tänkte mest att det ofta är stor skillnad mot att prata/fråga utanför spelet =)

Vad har han idag och vad spelar han för spel?

Vad man gillar är ju liksom en smaksak många gånger 😅 Många av mina gaminpolare har ju inte fullstora längre tex. Vissa vill bara ha mekaniska, andra optiska etc.

Men kolla på Asus Rog eller på Corsair K70 serien kanske?

Jag har ett Asus ROG Claymore II och har inga problem med responshastigeten iaf.
Jag glömde - jag vet inte vad han har idag, det är med honom hemma hos hans pappa för tillfället, så det måste jag i så fall dubbelkolla.

Han spelar allt från Roblox och Minecraft till typ Valorant och om jag har fattat det rätt så är det väl mer det senare som kräver mer finesser än de två första.

Jag förstår!
Tänkte mest att det ofta är stor skillnad mot att prata/fråga utanför spelet =)
Det kommer nog. Han är mycket mer social idag än för 3 år sedan. Har till och med åkt själv med kompisar till Liseberg osv, men det är just det där andra med att fråga och att ta hjälp. Det sitter lite långt inne. Jag är bara glad att han ändå är social överhuvudtaget och det hör jag hela vägen ner till köket att han är när de spelar :rofl:

Jag glömde - jag vet inte vad han har idag, det är med honom hemma hos hans pappa för tillfället, så det måste jag i så fall dubbelkolla.

Han spelar allt från Roblox och Minecraft till typ Valorant och om jag har fattat det rätt så är det väl mer det senare som kräver mer finesser än de två första.
Ah okej. Spelar han "bara" det så handlar det nog mest om känslan i tangetbordet snarare än responstiden egentligen.

Frågade en kompis som faktiskt är prospelare (i annat spel), han har ett

Razer Huntsman V3 Pro.​

Om du vill ha nått att jämföra med.

Jag har haft Steelseries tangentbord i många år och är väldigt nöjd. Märket brukar figurera en del i e-sportkretsar så jag vågar säga att deras responstider inte är nåt att fnysa åt. Mitt nuvarande är Apex 3 som kostade 700 nytt, inte direkt några extrafinesser om det är nåt som önskas men riktigt bra tangentbord för pengen.

Men jag håller med dom som säger att det är bäst att ta sig till nån fysisk butik och testköra om det alls är möjligt. Det är ganska personligt vilken känsla man föredrar i tangenterna. Jag t ex älskar mekaniska som både känns och låter old-school :D, men jag har träffat många som aldrig i livet skulle välja det.

Nu kanske du redan har fått tag på ett tangentbord men tipsar ändå om det här: Endgame Gear - KB65HE 65% Gateron KS-37B Magnetic Switch.

Köpte det nyligen själv och är väldigt nöjd. Känslig och snabb respons. Går att ställa in känsligheten och ändra andra inställningar om man skulle vilja. Var väldigt ovant att gå till detta tangentbord från mitt 15 år gamla.😅 Men man vänjer sig.
Kanske ska tillägga att det inte finns någon numpad så använder han dom siffrorna ofta så kanske det inte är ett tangentbord för han.😊

Senast ändrad:
Jag älskar Logitechs gamingtangentbord, eftersom de har de där extra macro-knapparna! Eftersom jag spelar WoW som kräver typ en miljon keybinds är de knapparna guld värda!

Jag älskar Logitechs gamingtangentbord, eftersom de har de där extra macro-knapparna! Eftersom jag spelar WoW som kräver typ en miljon keybinds är de knapparna guld värda!
Jag köpte ett sånt sist, med tysta switchar och lågprofil tangenter...bara för att sen inse att det inte går att använda extraknapparna i skyrim 😅 tog även lite tid att få lillfingret att sluta leta efter macroknapparna som standardpositipm 🙈 men älskar tangentbordet. Blev full logitech suite sist 😁

Men ja, känslan är a å o. Gick runt flera gånger för att trycka å känna. Musen va nästan värre, jag har lite speciellt grepp tydligen 😅

Jag köpte ett sånt sist, med tysta switchar och lågprofil tangenter...bara för att sen inse att det inte går att använda extraknapparna i skyrim 😅 tog även lite tid att få lillfingret att sluta leta efter macroknapparna som standardpositipm 🙈 men älskar tangentbordet. Blev full logitech suite sist 😁

Men ja, känslan är a å o. Gick runt flera gånger för att trycka å känna. Musen va nästan värre, jag har lite speciellt grepp tydligen 😅
Mus är så mycke värre å hitta. Alla möss nu förtiden har nån form av räfflat material vid tummen. Inte kul när man har sensory issues.

Du har fått massa olika tips och som flera påpekat är det så otroligt individuellt. Att det han har skulle ta för dålig responstid är troligtvis ett så kallat "skill issue" man man inte sitter på ett tangetbord för typ 200 kr, alla lite dyrare tangentbord är lika bra på den fronten om man inte är ett proffs.

Det finns ett par frågor man behöver gå igenom:

1. Tangent-behov. Vill man ha en keypad? Vill man ha extra macroknappar? Är det viktigt att F-tangenterna är separerade? Om svaret är nej på samtliga finns ett betydligt större utbud.

2. Utseende. Ska det ha färg? Belysning? Det spelar ofta roll, framförallt för gamers.

3. Känsla. Den absolut viktigaste frågan! Det bästa är såklart att prova på själv hos nån kompis eller i butik men det finns också en uppsjö med recensionsvideos på youtube man kan kolla in.

Förenklat sagt kan man dela upp tangentbord i två grupper; mekaniska och icke-mekaniska. En väldans massa gamers kommer att säga att ett mekaniskt tangentbord är ett absolut måste, det är inte sant. Mekaniska tangentbord har olika switchar (benämns vanligtvis med färger och är samma för de flesta stora märkena, man kan tänka på det som delen som fäster bokstaven vid plattan) switchen påverkar sådant som hur mycket du måste trycka ner tangenten innan den ger respons och hur mycket den låter.

Det senare är något som absolut är en smaksak. Alla mekaniska tangentbord LÅTER och vissa av dem låter sjukt mycket. Jag har varit gamer hela mitt liv och alltid avskytt alla mekaniska tangentbord för även de "tysta" switcharna för oväsen. Min sambo har ett mekaniskt tangentbord och jag fantiserar om att förstöra det i smyg nästan dagligen. Men det här stör absolut inte alla, tvärtom är det många som gillar när det låter eftersom det ger mer känsla av respons.

Ett bra första steg om man inte vill prata med någon annan om det tycker jag skulle vara att gå in på Inet (superbra sida), sök fram tangentbord och kika lite på bilder och reviews där, de som ser intressanta ut kan man söka vidare på mer info på youtube.

Själv har jag ett Logitech MX keys, ett tangentbord som absolut inte marknadsförs som ett gaming-tangentbord men det är det jag använder det till. Det har skålade tangenter som är sköna att skriva på, är tyst och tungt så det ligger stabilt. Hade önskat RGB men man kan inte få allt!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka