Tankar om följande hingstar:

hjärter_dam

Trådstartare
Till stoet e. Amiral-Pascal. Flotta gångarter, speciellt traven, snäll och framåt vid ridning men med mycket egna tankar och rätt så tittig. Hoppar gärna och rätt så bra. Fick iår ett föl e. Briar som tyvärr dog, men han var riktigt snygg och rejält stor.

Målet med avkomman är att få fram en trevlig ridhäst med inriktning mot dressyr, som kan vara något större och framförallt lite "svalare" och lugnare mellan öronen än mor sin.

Ägarna har önskat lite hjälp med hingstförslag, men eftersom jag vet att många här inne har så mycket mer erfarenhet än vad jag har, och dessutom har sett både hingstar och avkommor så skulle jag önska att ni kunde bidra med era erfarenheter och högst personliga åsikter om följande hingstar:

Twilight
Rosevelt
Nobel
Figaro R
Rambo

Allt är av intresse: Temperament, ridbarhet, utseende, avkommor... Om ni har bilder på avkommorna tas de tacksamt emot! Lägg gärna också till huruvida dessa hingstar skulle kunna matcha stoet, eller föreslå annan hingst som skulle kunna passa.

Tack på förhand!

/S.

Sv: Tankar om följande hingstar:

Den var verkligen fin :love: Och av det lilla man såg av mamman så var hon lik vårt Amiral-sto, så det kanske är en bra kombination.

Vad vet ni om First Wish´s avkommor då? Han är väl inte så gammal än, hur gamla har fölen hunnit bli?

Kom gärna med fler förslag!

/S.

Har inte Don Primero lämnat flera fina avkommor med Amiralston också?

Nygodkände A Dandy Man är efter Don Primero-Amiral. Men då har han iofs Amber som mamma, det är ju inte vilket Amiralsto som helst.

Den var verkligen fin :love: Och av det lilla man såg av mamman så var hon lik vårt Amiral-sto, så det kanske är en bra kombination.

Vad vet ni om First Wish´s avkommor då? Han är väl inte så gammal än, hur gamla har fölen hunnit bli?

Kom gärna med fler förslag!

/S.

Det är First Wish första fölårgång i år. Vi har fått två föl i stallet jag står i. Båda med mycket utstrålning, riktiga "goddag" hästar och bra gångarter.
Här finns lite film på den andra, modern är ca 175 och rejäl.
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070505

Jag är mycket förtjust i de Ramboavkommor jaghar träffat, men jag vet inte om jag skulle lägga honom på ett sto som redan har på gränsen till för mycket hjärnaktivitet och humör ;). Men de jag sett är mycket lika Rambo, har bra storlek och rör sig trevligt :)
U

Don Primero ska givetvis vara med på listan, det känns varje år som om man måste "passa på", iom hans ålder och popularitet i Tyskland.

De First Wish-fölen jag har sett här har varit jättefina, men det är någonting med honom som jag inte gillar. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det kan vara nacken, den är lite för bred för min smak. Nu har jag iofs inte sett honom live, men de andra hingstarna tilltalar mig mer.

Eftersom det redan väntas ett Rambo-föl i stallat och det verkar vara lite tveksamt om han skulle passa Amiral-stoet, så stryker jag honom.

Finns det någon som har sett avkommor till Twilight, Rosevelt samt Nobel, eller har några åsikter om hingstarna? De två förstnämnda är väl rätt så unga än, men Nobel bör väl ha fått några årgångar nu. Han är väl hoppstammad vad jag förstår, är det en chansning att lägga honom på ett dressyrsto? Twiligt har jag inte sett själv men han tilltalar mig väldigt på bild iaf. Rosevelt imponerade ju på bruksprovet och är väldigt grann :love: , vad kan man förvänta sig av honom ur temperamentssynpunkt?

Listan ser nu ut såhär:

Don Primero
Twiligt
Rosevelt
Nobel
Figaro R

/S.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med... 2
Svar
31
· Visningar
5 149
Senast: Nafayette
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ... 2
Svar
23
· Visningar
5 005
Senast: Equestra
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir... 2
Svar
31
· Visningar
5 724
Senast: ann80
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting... 2
Svar
35
· Visningar
2 970
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka